Opsætning af Netkort mv.
Fra : Kim Schroeder

Dato : 10-05-03 16:38

Har lige fået min og hustruens pc'er på nettet via en Linksys router (4 porte) fra tdc.
Forsøger - i lighed med mange andre - at få det til at virke, så vi kan dele
filer og mapper, dog uden noget held indtil videre.
Maskinerne kører henholdsvis Win XP og Win 98 SE.
Et par spørgsmål fra de indledende manøvre:

1.
Skal maskinerne sættes til at køre med hver deres faste ip-adresse?
I vejledningen fra tdc vedr. opsætningen af netkortene står der, at IP-adressen
skal være sat til at hente automatisk.
Kan jeg regne med at routeren altid tildeler den samme IP-adresse til
computerne - i så fald, hvorfor skal den så (evt.) tastes ind manuelt ?
Har lagt mærke til at min hedder 192.168.1.100 og den anden pc
hedder 101 tilsidst.
Er det pga IP-adresse problemer at vi ikke kan se hinandens delte mapper?

2. Hvilken protokol skal der vælges? I tdc-vejledningen er opsætning
gennemgået for Win XP - her vælges NWLink IPX/SPX NetBIOS-
kompatibel transportprotokol.
På Win 98 computeren kan jeg også finde en IPX/SPX - men har læst
flere steder at NetBEUI skulle være sagen, den er til gengæld ikke at finde
på XP-maskinen..hvad gør vi, please ?

3. Hvorfor beder Win 98 om en adgangskode til netværket når man slår
fildeling til. Vi overførte engang en masse filer fra Win 98 maskinen til en
anden pc via 2 netkort fra Sandberg og en ledning.
Er det den adgangskode (som vi forlængst har glemt) den beder om nu?
Er det muligt at slå fra, at den beder om den kode hver gang maskinen
startes - det er lidt træls ?

Det er, hvor vi er lige nu - har læst diverse faq's og indlæg her - håber en
venlig sjæl her kan få os et skridt videre. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Mads Bahrt

Dato : 10-05-03 17:03

Kim Schroeder wrote:
> [...]
> hedder 101 tilsidst.
> Er det pga IP-adresse problemer at vi ikke kan se hinandens delte mapper?
Der burde ikke være nogle problemer i at benytte DHCP (automatisk
uddeling af ip-adresser.) Du kan finde ud af om der på et lavere niveau
er forbindelse mellem computerne ved at pinge den ene fra den anden.
Dette gøres ved i et kommando vindue at skrive "ping 192.168.1.100"
(uden anførselstegn - og på maskinen med adressen 192.168.1.101).
Hvis pakkerne kommer udemærket igennem her er problemet ikke
ip-opsætningen men relateret til windows fildeling.

> [...]
> På Win 98 computeren kan jeg også finde en IPX/SPX - men har læst
> flere steder at NetBEUI skulle være sagen, den er til gengæld ikke at finde
Som der lidt underforstået står ovenfor tror jeg mest på at det er
windows fildeling der er problemet. Men hvis du vil installere NetBEUI
på Windows XP ligger den på cd'en.

> [...]
> Er det den adgangskode (som vi forlængst har glemt) den beder om nu?
> Er det muligt at slå fra, at den beder om den kode hver gang maskinen
Det er sandsynligvis der problemet ligger: Hvis du trykker annuller til
passwordboksen får du ikke adgang til windows fildeling. I stedet skal
du i "egenskaber for netværk" på windows 98 maskinen skal du (i den
dropdownboks der er) vælge "windows logon" i stedet for "klientprogram
til microsoftnetværk".

> Det er, hvor vi er lige nu - har læst diverse faq's og indlæg her - håber en
> venlig sjæl her kan få os et skridt videre. På forhånd tak.
>
> Med venlig hilsen
> Kim

Håber dette hjælper - ellers skriv igen hvad du finder ud af.

Fra : Kim Schroeder

Dato : 11-05-03 01:52

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:pp9va.56639$y3.4095693@news010.worldonline.dk...

[snip]
> Håber dette hjælper - ellers skriv igen hvad du finder ud af.

Tak for svaret - det og følgende link: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/
som jeg faldt over her til aften, gør forhåbentligt, at vi får det til at køre.

Vi satser på IPX/SPX til lokalnet med NetBIOS deaktiveret over TCP/IP,
som anbefalet i ovennævnte guide, og selv om mange guides siger, at man selv
skal taste IP-adresserne mv ind manuelt, prøver vi, om netværket selv kan finde ud af det.

Et spørgsmål: Det anbefales af sikkerhedsmæssige grunde,
at fjerne fluebenet i Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk under
Egenskaber for TCP/IP (http://www.wintip.dk/win32/guides/net/98/konfig98.htm)
Det er til at finde i Win 98 - men ikke i Win XP. Fil- og udskriftsdeling findes
her kun 'på forsiden' under generelt og her skal den vel ikke deaktiveres vel ?

Og så lige en sidste ubegavet: Win 98 SE maskinen insisterer på at installere
netkortet 2 gange. Vi installerer det efter alle kunstens regler - maskinen siger
afslutningsvis, at den skal genstartes - efter genstart popper den op med at
'der er fundet nyt hardware'.
Dette bliver den ved med indtil kortet (for 2. gang) installeres. TDC's hot-line
har aldrig hørt om problemet, men foreslog at lade de 2 ens kort være i enheds-
håndteringen, såfremt det ikke gav konflikter.
Nogen forslag til hvorfor Win98 vil installere netkortet 2 gange ?

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Kim Schroeder

Dato : 11-05-03 02:50

Fandt noget i en anden tråd:
"Konfigurering af bindinger lader sig også gøre i WinXP. Her skal man finde frem til vinduet Netværksforbindelser. I menulinjen
klikkes videre til Avanceret > Avancerede indstillinger. I sidstnævnte dialogboks er der mulighed for at afkrydse om en given
protokol skal anvendes til en given tjeneste. "

Vil det sige, at jeg - for mit LAN - med fordel kan fjerne fluebenene for TCP/IP under
'Fil- og udskriftsdeling til Microsofnetværk' og i
'Klientprogram til Microsoft netværk' ?

Køres der stadigt TCP/IP fra computeren til routeren (og omvendt),
når man er på www eller hur ?

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Troels Jensen

Dato : 11-05-03 12:46

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dialogboks er der mulighed for at afkrydse om en given
> protokol skal anvendes til en given tjeneste. "

OK - jeg havde ikke lige set, at du selv havde fundet det....

> Vil det sige, at jeg - for mit LAN - med fordel kan fjerne fluebenene for
TCP/IP under
> 'Fil- og udskriftsdeling til Microsofnetværk' og i
> 'Klientprogram til Microsoft netværk' ?

Ja - Ihvertfald under fil og udskriftsdeling og sikkert også
klientprogrammet.

> Køres der stadigt TCP/IP fra computeren til routeren (og omvendt),
> når man er på www eller hur ?

Ja

Håber det hjalp lidt, eller vender du bare tilbage. Og så lige for god
ordens skyld: Nu er begge computere vel sat op til at køre i samme
arbejdsgruppe, ik'?

Hilsen
Troels

Fra : Troels Jensen

Dato : 11-05-03 12:41

> [...]
selv
> skal taste IP-adresserne mv ind manuelt, prøver vi, om netværket selv kan

Det ville jeg også gøre.

> [...]
findes
> her kun 'på forsiden' under generelt og her skal den vel ikke deaktiveres

Nej, men du skal - så vidt jeg husker - op og finde et menupunkt i
Stifinderen (Kan ikke huske, hvad det hedder, men det ligger lidt til højre
for midten ) hvor du kan kontrollere bindingerne for de enkelte
protokoller.

Overhovedet ikke

Hilsen
Troels

Fra : Troels Jensen

Dato : 11-05-03 12:37

> [...]
> Kan jeg regne med at routeren altid tildeler den samme IP-adresse til
> computerne - i så fald, hvorfor skal den så (evt.) tastes ind manuelt ?

Du vil næppe få den samme IP altid, men den vil utvivlsomt tildele IP'er
indenfor samme subnet 192.168.1.XXX, og så er der under alle omstændigheder
ingen problemer (i denne relation).

> Har lagt mærke til at min hedder 192.168.1.100 og den anden pc
> hedder 101 tilsidst.
> Er det pga IP-adresse problemer at vi ikke kan se hinandens delte mapper?

Nej

> 2. Hvilken protokol skal der vælges? I tdc-vejledningen er opsætning
> gennemgået for Win XP - her vælges NWLink IPX/SPX NetBIOS-
> kompatibel transportprotokol.

I princippet kan du nøjes med TCP/IP, men sikkerhedsmæssigt vil jeg
anbefale, at du deaktiverer fildeling i TCP/IP og istedet benytter IPX/SPX

> På Win 98 computeren kan jeg også finde en IPX/SPX - men har læst
> flere steder at NetBEUI skulle være sagen, den er til gengæld ikke at
finde
> på XP-maskinen..hvad gør vi, please ?

La' vær med at bruge NetBEUI

> [...]
> Er det den adgangskode (som vi forlængst har glemt) den beder om nu?
> Er det muligt at slå fra, at den beder om den kode hver gang maskinen

Prøv at gennemgå din netværksopsætning grundigt, fjern alle gamle kort
o.lign. og sæt dit primære netværkslogon til "Windows-logon"

> Det er, hvor vi er lige nu - har læst diverse faq's og indlæg her - håber
en
> venlig sjæl her kan få os et skridt videre. På forhånd tak.

Vi prøver.....

Hilsen
Troels

Fra : Kim Schroeder

Dato : 12-05-03 02:29

Tak for svarene

Under IPX/SPX med 'Fil- og udskriftsdeling til Microsoftnetværk' og NetBIOS over
TCP/IP deaktiveret er vi nu nået hertil:

Fra Win XP maskinen er der ingen problemer - der kan til enhver tid ses, hvad der
er valgt som delte filer og mapper på Win 98 SE maskinen, så langt så godt

Den anden vej - set fra Win 98 - er det lidt mere langhåret:
Undertiden (kan ikke finde nogen systematik i det) dukker XP-maskinen op, når der
klikkes på dens navn.
Indimellem hjælper en genstart af den ene eller anden maskine - men som sagt kan
jeg ikke gennemskue, hvor problemet er.
For det meste fås følgende besked når jeg forsøger at se XP fra 98 maskinen:
'Der er ikke adgang til \\<navn>
Enheden findes ikke på netværket'

Jeg kan - i ovennævnte situation - godt pinge XP maskinen uden problemer og
den er også at se i 'Andre Computere' - men den kan altså for det meste ikke åbnes,
så man kan se mapper og printere.
Maskinen er under alle omstændigheder altid at se.
Hvorfor ovennævnte besked, når den rent faktisk optræder på 98 maskinen
som en del af netværket ?
(Firewall i XP er for øvrigt disablet)

Andet problem:
Der kan godt printes ud fra XP maskinen på de printere, der er tilsluttet 98 maskinen
- men ikke den anden vej.
Når der - indimellem - er hul igennem til XP maskinen ses printerne på denne fint nok.
Win 98 vil før den kan printe ud rimeligvis også gerne have en driver til disse.

For at koge det lidt ned: Hvordan installere jeg driverne, når de gemmer sig et eller andet
sted på en hel installations cd? Har prøvet at bladre mig frem til filerne uden held.
Jeg kan ikke køre installations cd'en, da windows stopper, når den opdager, at den
pågældende printer ikke er tilsluttet computeren.
Er jeg nødt til at flytte printerne ind til 98 maskinen - tilslutte dem og køre installations
cd'en for at få driverne installeret ?

Apropos <navn> : Win XP opererer med et begreb kaldet 'Det fulde computernavn',
hvilket hos mig er mit navn bindestreg 11 cifre/tal - altså (opdigtet):
Søren-4oi9c5g3glv.
Det er det navn, der dukker op under 'Andre Computere' på 98 maskinen.
Sker der noget ved at lave det om ?? Er det bare et eller andet windows wodoo,
eller fører en ændring af dette navn problemer med sig ?
I forvejen optræder der både et computernavn, en computerbeskrivelse og en
arbejdsgruppe..

Tredje spørgmål: Routeren kører på standardopsætning (det er en Linksys BEFSR41)
- er der indstillinger der med fordel kan ændres i denne (udover adgangskode til
opsætning) som vil fremme vores netværk ?

Sidste spørgsmål :
Under 'Hele netværket' på Win XP ses arbejdsgruppen med begge pc'er som
underbiblioteker. Tip-top. Men hvorfor optræder begge pc'er også direkte i stien
under 'Hele netværket' ? Hvorfor denne dobbeltkonfekt.

Lang smøre - men svært at beskrive netværksproblemer på 2 linier.

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Troels Jensen

Dato : 12-05-03 17:19

> Tak for svarene

..... og derefter en række tilsyneladende XP-specifikke spørgsmål, der ikke
lige er mig........

Tilsyneladende virker dit netværk nu grundlæggende, som det skal, resten må
du nok appellere til XP-experter i gruppen om at hjælpe dig med.

Hilsen
Troels

Fra : Kim Schroeder

Dato : 13-05-03 13:20

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse news:3ebfc99a$0$24731$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
[snip]
> Tilsyneladende virker dit netværk nu grundlæggende, som det skal, resten må
> du nok appellere til XP-experter i gruppen om at hjælpe dig med.
[snip]

Det er så hermed gjort Kan simpelthen ikke gennemskue hvorfor XP maskinen kun
nu og da lader 98 maskinen få adgang til delte mapper og printere (set fra 98 maskinen),
og hvordan jeg installerer printerne tilsluttet XP maskinen på 98 maskinen.

Under alle omstændigheder skylder vi dig en stor tak for hjælpen indtil nu.

Har jeg mon held til at få svar på XP-problemerne i dk.edb.system.ms-windows ?

Med venlig hilsen
Kim