Nybegynder: simpelt netværk
Fra : Kasper Okkels

Dato : 10-05-03 11:00

Jeg aner absolut intet om nætværk, og går derfor ud fra, at mit problem er
helt banalt. Men det er der forhåbenligt også plads til.

Jeg har to computere (1 stk w2k og 1 stk XP), en hub og en ADSL-forbindelse.
Jeg vil gerne have begge computere til at kunne dele internetforbindelsen og
adgang til filer og printer på en vilkårlig computer. Men jeg ved bare ikke,
hvad jeg skal gøre.

Jeg har sat ADSL-forbindelsen i hub'en og herfra et kabel til hver computer.
Og nu kan begge computere gå på nettet samtidig. Det var jo ganske simpelt.
Men hvordan får jeg fra den ene computer adgang til filerne på den anden?

mvh
Kasper

Fra : Troels Jensen

Dato : 10-05-03 12:41

"Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg aner absolut intet om nætværk,..............

- og derfor er det nok bedst, at du starter hér:

http://www.net-faq.dk/

M.v.h.
Troels

Fra : Kasper Okkels

Dato : 10-05-03 18:01

"Troels Jensen" skrev i en meddelelse

> - og derfor er det nok bedst, at du starter hér:
>
> http://www.net-faq.dk/

Tak for det. Nu er jeg blevet meget klogere! Det burde jeg selvfølgelig have
undersøgt først. Men jeg synes desværre ikke, at min situation er beskrevet.
Så vidt jeg kan se, så kan man lave hjemmenetværk
[http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=winsetup] og dele internetforbindelse
[http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=inetshare]. Men at gøre det uden router,
med kun ét netkort i hver maskine, og med dynamiske IP-adresser, den kan jeg
altså ikke greje...

/Kasper

Fra : Troels Jensen

Dato : 10-05-03 21:55

> [...]
> med kun ét netkort i hver maskine, og med dynamiske IP-adresser, den kan

Din situation er er måske ikke beskrevet, men nu véd vi til gengæld, hvad
problemet er og kan bedre hjælpe dig.

Når du ikke har nogen router, skal du installere en protokol mere på dine
maskiner for at de kan finde hinanden. Jeg vil foreslå, at du bruger
IPX/SPX, som jeg selv bruger, og som kører fint.

Se nærmere hér:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Fra : Kim Schroeder

Dato : 11-05-03 02:25

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse news:3ebd678d$0$24714$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Se nærmere hér:
>
> http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Tak fordi I er nogle stykker her der hjælper med vores (kan kun tale for
mig selv) ubegavede spørgsmål. Ovenstående link er glimrende dog
efterlader det mig lidt forvirret - så et lille spørgsmål:
Du kører IPX/SPX, hvilket jeg også har planer om - gør det nogen forskel
om NetBEUI er installeret i den forbindelse (som nævnt i ovenstående link) ?
I en anden guide: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/ taler forfatteren
nemlig kun om IPX/SPX sammen med NetBIOS.

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Troels Jensen

Dato : 11-05-03 08:54

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i en meddelelse

> Tak fordi I er nogle stykker her der hjælper med vores (kan kun tale for
> mig selv) ubegavede spørgsmål.

Det er jo blandt andet dét, gruppen er til for - og så er det vel kun
rimeligt, når vi selv (ihvertfald mig selv) har fået meget hjælp i
begyndelsen

?
> I en anden guide: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/ taler forfatteren
> nemlig kun om IPX/SPX sammen med NetBIOS.

NetBEUI burde ikke være nødvendig oveni IPX/SPX, og helt generelt bør man
ikke installere flere protokoller, end man har brug for, men de to kan
sagtens leve sammen, hvis det er nødvendigt.
Når jeg har valgt IPX/SPX skyldes det for det første, at kloge hoveder
hævder, at den er mere sikker end NetBEUI, da den holder sig indenfor ens
eget netværk, hvorfor sikkerheden skulle være meget stor, hvis man samtidig
sørger for at fildeling m.v. ikke er aktiveret i TCP/IP.
For det andet findes IPX/SPX-protokollen umiddelbart på alle
Windows-maskiner, hvilket gør det noget nemmere at få nye maskiner op og
køre. F.eks. ligger NetBEUI ikke umiddelbart tilgængelig på XP-maskiner,
hvor man skal have fat Windows-CD'en for at finde den.

Hilsen
Troels

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-05-03 11:40

In dk.edb.netvaerk, Troels Jensen <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk>
says...
> NetBEUI burde ikke være nødvendig oveni IPX/SPX, og helt generelt bør man

NetBEUI holder man sig generelt fra, fordi den broadcaster på nettet,
dvs. sender pakker ud for at se om der er andre på nettet. Det tager
båndbredde på nettet og gør det sløvt.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 11-05-03 11:43

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse news:3ebe01fb$0$24614$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
[snip]
> [...]
> eget netværk, hvorfor sikkerheden skulle være meget stor, hvis man samtidig
> sørger for at fildeling m.v. ikke er aktiveret i TCP/IP.

Tak for svaret - kunne jeg mon lokke dig til ved lejlighed at kigge på et par spørgsmål
jeg har i tråden 'Opsætning af Netkort' - så vil jeg blive mægtig glad.
På forhånd tak og forsat god søndag.

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Troels Jensen

Dato : 11-05-03 12:47

> Tak for svaret - kunne jeg mon lokke dig til ved lejlighed at kigge på et
par spørgsmål
> jeg har i tråden 'Opsætning af Netkort' - så vil jeg blive mægtig glad.

Sket......

> På forhånd tak og forsat god søndag.

I lige måde!

Hilsen
Troels

Fra : Kasper Okkels

Dato : 11-05-03 18:27

> [...]

> maskiner for at de kan finde hinanden. Jeg vil foreslå, at du bruger
> IPX/SPX, som jeg selv bruger, og som kører fint.

Jamen, tusind tak for hjælpen. Det virker jo nærmest som det skal. Der er
blot et lille ubetydeligt problem tilbage. Når jeg fra min XP-maskine får
adgang til w2k-maskinen så bliver jeg promptet om et brugernavn og et
kodeord. Jeg skriver bare mit navn og ikke noget kodeord, og så får jeg
adgang. Men kan man ikke slå det fra?

mvh
Kasper

Fra : Troels Jensen

Dato : 11-05-03 19:36

"Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> wrote in message

> Jamen, tusind tak for hjælpen. Det virker jo nærmest som det skal.

Det var så lidt.

> [...]
> adgang til w2k-maskinen så bliver jeg promptet om et brugernavn og et
> kodeord. Jeg skriver bare mit navn og ikke noget kodeord, og så får jeg

Prøv at højreklikke på dine delte mapper og printere i stifnderen på
w2k-maskinen og check hver enkelt under "deling". Måske du er kommet til at
sætte en eller flere af dem op, så de prompter for et password.

Ellers opret en ny gæstekonto på maskinen og sæt delingen op, så det kun er
denne konto, der har adgang.

Hilsen
Troels

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-05-03 16:42

In dk.edb.netvaerk, Kasper Okkels <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> says...
> adgang. Men kan man ikke slå det fra?

Hvis du bruger samme brugernavn og password på begge maskiner, så ser du
ikke mere til den popup.