"hjælp" til / information om Cisco's Cert~
Fra : **TwN**

Dato : 06-05-03 21:21

Hej gruppe,
Jeg er i øjeblikket igang med anden skoleperiode(H2), som datafagtekniker.
Der har vi om Cisco, nærmere betegnet; Cisco Certified Network Associate
(CCNA)...
Vi er lige gået igang, og er nået til det mere eller mindre tunge kapittel
(2) om OSI- og TCP/IP modellerne...
Jeg tænkte så på om der er nogle af jeg der har nogle gode/nyttige links til
dette emne? eller bare om general netværksviden, altså TCP/IP på et lidt
højere plan, samt om diverse andre netværks protokoller ?
Det jeg også godt kunne bruge, er nogle opgaver eller tests eller noget i
den stil, lidt ligesom den quiz der er til hvert kapitel. for at på den måde
være mere sikker på hvor man ligger...

på forhånd tak

**TwN**

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-05-03 12:37

On Tue, 6 May 2003 22:21:03 +0200, "**TwN**"
<wcrew2002@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tunge kapittel (2) om OSI- og TCP/IP modellerne... Jeg tænkte
> så på om der er nogle af jeg der har nogle gode/nyttige links

ISO/OSI forklares nok bedst i en bog (for der er ingenting, der
bruger det i praksis). Man kan finde modellen omtalt mange ste-
der, men da det først og fremmest er en referencemodel, kan de
steder ikke rigtig bruges til noget, hvis man ikke har forstået
modellen.

> eller bare om general netværksviden, altså TCP/IP på et lidt
> højere plan, samt om diverse andre netværks protokoller ?

http://www.hojmark.net/ (i al beskedenhed)
http://www.net-faq.dk/
http://www.protocols.com/
http://www.itprc.com/
http://www.compinfo-center.com/tpntwk-t.htm
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/index.htm

Så er der da lidt at starte med.

-A

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-05-03 17:57

**TwN** wrote:
> [...]
> den stil, lidt ligesom den quiz der er til hvert kapitel. for at på den måde

Jeg kan anbefale "Introduktion til Netværk" af Geir Steen-Olsen & Arnie
Stalheim som er en fin introduktion til f.eks. OSI-modellen. Det er et
89 kroners hæfte udgivet af IDG.

MVH
Mads

Fra : **TwN**