VDSL
Fra : Henrik Backl

Dato : 01-05-03 10:57

Hej

Er der nogen der har forstand på VDSL. Vi har i firmaet en 155 Mbit fiber og
skal åbne et mindre kontor ca 600m derfra. jeg vil gerne lave en forbindelse
til det nye kontor. Jeg har overvejet et trådløst link, men der er stort set
en hel by i vejen. Det ligger i het hul så det er umuligt at få to antenner
til at se hinanden. Så har jeg læst en smule om VDSL og kan se, at jeg kan
trække ca. 15 Mbit. Hvis kabelvejen er mindre end 1.5 KM jeg kan se hos
Teledk, at det ikke koster så meget at leje et kobberpar, men jeg er lidt i
tvivl om hvilket udstyr jeg skal smide på i hver ende.??

Henrik

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-05-03 11:36

On Thu, 1 May 2003 11:57:21 +0200, Henrik Backl wrote:

> [...]
> mindre end 1.5 KM jeg kan se hos Teledk, at det ikke koster så meget
> at leje et kobberpar, men jeg er lidt i tvivl om hvilket udstyr jeg

Du kan ikke leje kobberpar med DC gennemgang mere, hvorfor *DSL ikke vil
virke.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-05-03 12:18

"Henrik Backl" <henrik@sd.dk> wrote in message

> [...]
> Teledk, at det ikke koster så meget at leje et kobberpar, men jeg er lidt
> tvivl om hvilket udstyr jeg skal smide på i hver ende.??

Som Jesper skriver, skriver så kan man ikke bruge en sådan linie til noget
mere.. Man kan vist højest få 28,8kbit igennem via et analogt modem.

Prøv evt at snakke med Sonofon FWA om en løsning... Så kan de 2 bygningere
blive koblet sammen, via Sonofons mast... De kan vist sagtens levere fx en
34Mbit.. Og så er det vist rimeligt meget billigere end andre løsninger.. Så
kan i jo kører noget VPN imellem...

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 01-05-03 13:54

On Thu, 1 May 2003 11:57:21 +0200, "Henrik Backl" <henrik@sd.dk> wrote:

> [...]
>Teledk, at det ikke koster så meget at leje et kobberpar, men jeg er lidt i
>tvivl om hvilket udstyr jeg skal smide på i hver ende.??

Hvad med bare at trække "almindelig" netværk mellem de 2 bygninger.
Flemming Jacobsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-05-03 15:44

"Thunderbird[7100]" <carshark[Spam Frabedes]@carshark.dk> wrote in message

> Hvad med bare at trække "almindelig" netværk mellem de 2 bygninger.

Helt sikkert.. Dog er anlægelsesudgifterne jo tæmmelig høje..

Fra : Nick

Dato : 01-05-03 16:57

Hvad er der imellem der hindrer dig i at smide en fiber ned? Andres grunde?

/Nick

Fra : Jens

Dato : 01-05-03 16:59

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3eb132c2$0$48908$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Thunderbird[7100]" <carshark[Spam Frabedes]@carshark.dk> wrote in
message

> Helt sikkert.. Dog er anlægelsesudgifterne jo tæmmelig høje..

Det er muligt at der er nogen der i forvejen har gravet fiber ned fordi
begge lokationer. Så kunne man leje en sort fiber. Det kender jeg nogen der
gør. De giver vist omkring kr. 1000,- om måneden for en strækning på 4 km.
Prøv evt. at kontakte GlobalConnect (http://www.globalconnect.dk), de har
efterhånden temmeligt meget fiber liggende rundt i den danske muld.
De kan sikkert også henvise dig til andre du kan høre.

Alternativt kan du måske lave en trådløs forbindelse over flere punkter,
sådan at du kan komme "udenom" bygninger ?

Jens

Fra : Henrik Backl

Dato : 02-05-03 09:42

Dette er desværre ikke muligt. som jeg skriver ligger der stort set hele
midtbyen i vejen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-05-03 10:40

> Dette er desværre ikke muligt. som jeg skriver ligger der stort set hele
> midtbyen i vejen.

Der er aldrig noget der er umuligt, hvis man har pengepungen i orden...

Det er jo muligt man kan tilkøbe sig et fiberpar hos nogle af fiberudbyderne
i Danmark.. Så skal der kun graves op fra dit firmaet og ud til deres kabel
i vejen, så vil der splidses ind på kablet. Men alene dette er jo ikke
gratis.

Fra : Morten L.

Dato : 02-05-03 11:28

"Henrik Backl" <henrik@sd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Teledk, at det ikke koster så meget at leje et kobberpar, men jeg er lidt
> tvivl om hvilket udstyr jeg skal smide på i hver ende.??

Hvor meget båndbredde er nødvendigt til det kontor du skal koble på?
et par SDSL forbindelser og en VPN-tunnel må da kunne klare det - eller evt.
flere SDSL'er i begge ender - etabliering og drift af disse er til at
overskue
Meget hurtige linier selv på den korte afstand kan vist let løbe op i så
store beløb, at en evt. Citrix eller tilsvarende skal overvejes

/Morten