Skal jeg vælge Switch eller Hub?
Fra : Michael

Dato : 01-05-03 10:17

Jeg har webspeed via oncabel, og har 2 dynamisk IP adresser.
Nu vil jeg godt kunne være på internette samtidig med begge mine maskiner.
Og samtidig have et lokal netværk, hvor jeg kan sende filer mellem begge
maskiner. Jeg vil også gerne kunne at vi kan side og spille mod hinanden her
hjemme. Den ene er XP Pro og den anden er HP Home.

Men hvad skal jeg vælge Switch eller Hub?
Og hvilken fordele er ved evt. switch fremfor en hub?

Mvh
Michael

Fra : Michael

Dato : 01-05-03 10:30

Lige et spørgsmål mere.

Hvad er det NAT folk snakker om?
Og er det noget jeg skal brug?

Mvh
Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-05-03 13:49

On Thu, 1 May 2003 11:30:17 +0200, "Michael" <michael@duerher.dk>
wrote:

> Hvad er det NAT folk snakker om?

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nat

-A

Fra : Madsen

Dato : 01-05-03 10:31

On Thu, 1 May 2003 11:17:09 +0200, "Michael" <michael@duerher.dk>
wrote:

> [...]
>hjemme. Den ene er XP Pro og den anden er HP Home.
>
>Men hvad skal jeg vælge Switch eller Hub?
>Og hvilken fordele er ved evt. switch fremfor en hub?

Køb en lille billig switch. Til Internettet gør det ingen forskel,
men til det lokale netværk vil du få meget mere ud af en
switch da den kan køre fuld duplex, altså 2-vejs kommunikation.
Desuden er prisforskellen minimal. En switch kan fåes for
under 300 kr.

F.eks havde jeg først en 10 Mbit hub og skiftede så senere
til en 10/100 Mbit switch. Da jeg havde hubben tog det
ca 45 min. at overføre en 700 MB video fil fra en maskine
til en anden. Med switchen kører jeg nu 100 Mbit og samme
overførsel kan gøres på 3-4 min.

Fra : Michael

Dato : 01-05-03 10:45

"Madsen" <nospamhere@nospam.plonk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ca 45 min. at overføre en 700 MB video fil fra en maskine
> til en anden. Med switchen kører jeg nu 100 Mbit og samme

Okay 45 min
Jeg har haft lavet et lokal netværk med et krydsede kabel. Det virker sådan
set fint nok, men når jeg så vil gå ind på den ene maskine og hente filer.
Altså klikker på det drev jeg vil ind på, så kan der godt gå 15 min før jeg
kommer ind Hvad kan der være galt?
Alle mine drev er delt. Og der er der heller ikke firewall eller noget andet
der evt. kan lave rod.
I egenskaber for mine netkort er der installeret.
Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftdeling
Qos-pakkeplanlægning
TCP/IP

Mangler der noget?

Mvh
Michael
Som nok lige smutter ude og køber en hub idag

Fra : Madsen

Dato : 01-05-03 13:27

On Thu, 1 May 2003 11:44:39 +0200, "Michael" <michael@duerher.dk>
wrote:

> [...]
>der evt. kan lave rod.
>I egenskaber for mine netkort er der installeret.

Hmm, jeg aner ikke hvad det der Qos-pakkeplanlægn. er for noget.
Har du prøvet uden det ?

Ellers prøv med NetBEUI protokollen. Den kan tit løse en masse
problemer i et LAN.

Endelig kan det være et dårligt netkort som laver kage i det.
Det har jeg selv prøvet, engang jeg have været lidt for nærig
og købt et par netkort i Aldi. Det gav ca. samme symptomer som dem
du beskriver. Bare med den forskel at hver anden gang, så gik
netværket ned og alle maskinerne skulle rebootes.

>Som nok lige smutter ude og køber en hub idag

Jeg synes nu du skulle ofre de sidste 25 kr og få en switch.
Det tror jeg ikke du kommer til at fortryde.

mvh Madsen

Fra : Michael

Dato : 01-05-03 13:39

> [...]
>
> Jeg synes nu du skulle ofre de sidste 25 kr og få en switch.
> Det tror jeg ikke du kommer til at fortryde.

det var osse en Switch jeg mente.
Jeg prøver med NetBeui. Det der Qos det er ikke noget jeg har installeret.
Så jeg ved ikke om man bare kan fjerne det.

P.S. Er lige kommet hjem med en 5 port TekComm Switch Så nu skal den
snart sættes til.

Mvh
Michael