Hvilken switch/hub skal man købe ?
Fra : kim

Dato : 29-04-03 20:35

Vi er på hurtig forbindelse via et netværk i vores boligforening,
min datter win 98 om min XP Pro vil jeg gerne have online.

Vi skulle helst kunne share filer, spille mod hinnanden samt
printeren er på min datters som jeg gerne vil kunne bruge fra min.

Jeg har kikket på:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/net-switch.asp
samt
http://www.datatel.dk/nyshop/shop.php?side=detaljer&id=237

Den skal ikke koste en bondegård, og der er jo så mange mærker,
så hvilken ville I anbefale ?

Mvh Kim

Fra : Anders Ecklon

Dato : 29-04-03 21:31

Hej Kim
> Den skal ikke koste en bondegård, og der er jo så mange mærker,
> så hvilken ville I anbefale ?

Kan i høj grad anbefale Zyxel Dimension ES-108. Har selv købt den og den
størrelse, funktionalitet og hastighed
er suveræn til prisen.

Switchen:
http://www.zyxel.com/product/model.php?indexcate=1038561486&indexFlagvalue=1028014886

Edbpriser:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1685037891

Mvh Anders Ecklon

Fra : Troels Jensen

Dato : 29-04-03 21:47

"kim" <no@spam.dk> wrote in message
> så hvilken ville I anbefale ?

Til dit brug er det totalt ligegyldigt - køb den billigste switch.

M.v.h.
Troels

Fra : Mads Bahrt

Dato : 30-04-03 00:10

Troels Jensen wrote:
> "kim" <no@spam.dk> wrote in message

> Til dit brug er det totalt ligegyldigt - køb den billigste switch.
>
> M.v.h.
> Troels

Med en undtagelse - de er at foretrække uden blæser, men det er
efterhånden ret sjældent at der er det i de billige.

MVH
Mads

Fra : P og T

Dato : 29-04-03 22:54

"kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi skulle helst kunne share filer, spille mod hinnanden samt
> printeren er på min datters som jeg gerne vil kunne bruge fra min.

Var det mon ikke bedre med en router? Så er fil og printerdeling lidt
lettere.

Per

Fra : Mads Bahrt

Dato : 30-04-03 00:09

P og T wrote:
> "kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Var det mon ikke bedre med en router? Så er fil og printerdeling lidt
> lettere.
>
> Per

En router er kun relevant (i denne sammenhæng) hvis:
- man kun har en ipadresse
- man får ip'er i hvert sit subnet
- man ønsker den begrænsede sikkerhed den leverer

MVH
Mads

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-04-03 11:23

"kim" skrev i en meddelelse

> Vi skulle helst kunne share filer, spille mod hinnanden samt
> printeren er på min datters som jeg gerne vil kunne bruge fra min.

Som Mads er inde på, så er det næsten ligyldigt -
køb en billig 10/100 mbit switch - til de formål, som
du nævner gør det ikke nogen forskel.

Men hvis I skal dele internet, så skal du være sikker
på at I har mindst 2 IP-adresser ?

Hvis I kun har en IP-adresse, så skal I også have
en router for at begge kan komme på samtidig.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : kim

Dato : 30-04-03 13:42

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev
> Men hvis I skal dele internet, så skal du være sikker
> på at I har mindst 2 IP-adresser ?

Hvordan kan jeg blive sikker på det, er det noget med "ipconfig" ?

Min datters PC er lige nu tilslutte min PC med et twistet kabel,
med den ulempe at min PC skal være tændt for at hun kan være
online også.

> Hvis I kun har en IP-adresse, så skal I også have
> en router for at begge kan komme på samtidig.

Igen :) er det noget med "ipconfig" både på min og min datters ?
De virker begge fint på nettet nu nemlig ?

Mvh Kim

Fra : Jens

Dato : 30-04-03 16:28

> [...]
>
> Min datters PC er lige nu tilslutte min PC med et twistet kabel,
> med den ulempe at min PC skal være tændt for at hun kan være

Så skal du netop købe en router (med switch) istedet, idag virker din PC
som router, og den deler forbindelsen, så din datter også kan komme på
Internet.
Routeren deler Internetforbindelsen for jer, og begge PC'ere behøver derfor
ikke være tændt for at den ene kan komme på nettet.

Jens

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-04-03 21:55

Det er ikke til at se med sikkerhed om i bliver tildelt to IP-adresser fra
netværket før i forsøger at tilslutte to PC'ere.

Men du kan da køre en ipconfig på din maskine (på det netkort der er
forbundet til netværket)
herefter pille stikket ud, og sætte din datters PC i stikket.
Hvis den får tildelt den samme IP-adresse er der meget stor sandsynlighed
( i min verden 99%) for at i skal have en router. Hvis denne maskine
tildeles en anden IP-adresse og denne iøvrigt ligger i samme subnet som din,
så er det (igen 99%) sikkert at du kan nøjes med en switch.

Kan du ikke spørge nogen andre i ejendommen?

Rune

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-04-03 11:23