AHHHH Databaser
Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 09-01-01 20:07

Halløj i NGen

jeg har et problem med at tilføje rækker til en access database.

Jeg får følgende fejl meddelse, når jeg prøvet på at opdatere
databasen med RS.Update.

Jeg får følgende fejlmeddelse:

ADODB.Recordset fejl '800a0bb9'

Argumenterne har en forkert type eller er uden for det angivne område,
eller der er opstået en konflikt mellem dem.

/ny_hardware-pcs-add.asp, linje 292

Min kode ser sådan ud:

Dim Conn, RS, Showitem, adOpenstatic, adLockOptimistic, Query

'On Error Resume Next

'ShowItem
Request("Navn"),Request("Ram"),Request("Ram_Add"),Request("Hd"),Request("Hd_Add"),Request("Cpu_Brand"),Request("Cpu_Mhz"),Request("Cpu_Oc"),Request("Cpu_Add"),Request("Internet"),Request("Internet_Add"),Request("Monitor"),Request("Monitor_Add"),Request("Andet"),
Date

Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.Mappath ("db/db.mdb")
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Query = "SELECT * FROM add_pcs"
RS.Open Query, Conn, adOpenStatic, adLockOptimistic
RS.AddNew
RS ("Dato") = Date
RS ("Navn") = Request("Navn")
RS ("Ram") = Request("Ram")
RS ("Ram_Add") = Request("Ram_Add")
RS ("Hd") = Request("Hd")
RS ("Hd_Add") = Request("Hd_Add")
RS ("Cpu_Brand") = Request("Cpu_Brand")
RS ("Cpu_Mhz") = Request("Cpu_Mhz")
RS ("Cpu_Oc") = Request("Cpu_Oc")
RS ("Cpu_Add") = Request("Cpu_Add")
RS ("Internet") = Request("Internet")
RS ("Internet_Add") = Request("Internet_Add")
RS ("Monitor") = Request("Monitor")
RS ("Monitor_Add") = Request("Monitor_Add")
RS ("Andet") = Request("Andet")
RS.Update
If Err.Number = 0 Then
%>
href="ny_hardware.pcs.asp">HER</a></p>
<% Else %>
Der opstod en fejl #<%=Err.Number%>: <%=Err.Description%>

<% End If %>
<% End If %>

Nogen der kan se hvor det går galt, for jeg kan sgu ikke :(

mvh Ryan

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 10-01-01 00:54

Ryan Jeppesen wrote:

> [...]
>
> Argumenterne har en forkert type eller er uden for det angivne område,
> eller der er opstået en konflikt mellem dem.

Nu ville det naturligvis hjælpe, hvis du fortalte hvilken af de kode
linier du har pastet ind, som er linie nummer 292. Men problemet skyldes
muligvis, at det der kommer ud af Request-objektet er tekst og nogle af
dine felter i databasen er måske tal (f.eks. er "cpu_mhz" måske et tal,
det siger du ikke noget om). Derfor vil linien her måske fejle:

> RS ("Cpu_Mhz") = Request("Cpu_Mhz")

Den ville noget have bedre af at se sådan ud:
RS("Cpu_Mhz") = CLng(Request("Cpu_Mhz"))
Men du bår naturligvis checke inden, at teksten rent faktisk kan laves
til et tal.

(Men jeg er nu større fan af at lave en insert-statement som en string
og sende denne til databasen)

--
Lauritz

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 10-01-01 08:49

On Wed, 10 Jan 2001 00:54:15 +0100, Lauritz Jensen
<lauritz2@hotmail.com> wrote:

>Nu ville det naturligvis hjælpe, hvis du fortalte hvilken af de kode
>linier du har pastet ind,

pastet ind.... har selv sat og skrevet dem i mit ansigtssved :0)

Men linje 292 ser sådan her ud: "RS.Open Query, Conn, adOpenStatic,
adLockOptimistic"

> som er linie nummer 292. Men problemet skyldes
>muligvis, at det der kommer ud af Request-objektet er tekst og nogle af
>dine felter i databasen er måske tal (f.eks. er "cpu_mhz" måske et tal,

Ahhh det kan du have ret i, har nu lige hurtigt prøvet at skrive
tal-tekst i de forskellige felter så det passer med Datatypen, men jeg
får stadigvæk samme fejl. Kigger det lige lidt grundigere igennem
iaften når jeg har tid :)

Lige noget andet, hvad nu hvis jeg har en liste for den besøgende kan
vælge hvilken inet adgang han/hun har, f.eks ADSL2048, der er jo både
tal og tekst, hvad skal man så vælge af Datatype?

> [...]
>til et tal.
>
>(Men jeg er nu større fan af at lave en insert-statement som en string

Tror snart jeg prøvet Insert istedet, men jeg vil fandme have det her
til at virke, når jeg er igang med det, men næste gang jeg skal
tilføje noget til en anden tabel, så prøver jeg Insert istedet, der
er heller ikke så meget kode :)

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 10-01-01 17:12

Ryan Jeppesen wrote:

> Lige noget andet, hvad nu hvis jeg har en liste for den besøgende
> kan vælge hvilken inet adgang han/hun har, f.eks ADSL2048, der er
> jo både tal og tekst, hvad skal man så vælge af Datatype?

Hvis det er noget der kan vælges fra en liste, så er listen vel hentet
fra en anden tabel, hvor værdien så er udnormaliseret til. Men i den
tabel er værdien en tekst.

--
Lauritz