Kan man skjule PHP source'n?
Fra : Adam T

Dato : 14-05-03 08:16

Når jeg højreklikker på min hjemmeside står hele koden - med specifikation
af forskellige directories - at læse for eventuelle hackers. Kan man skjule
dette?

.... jeg undlader indtil videre at linke til min side

mvh/Adam

---

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 14-05-03 08:20

> [...]
skjule
> dette?
>
> ... jeg undlader indtil videre at linke til min side

PHP er et serverside sprog som bliver tolket når siden loades, så din kode
skulle ikke gerne være tilgængelig for besøgende .. Det lyder lidt underligt
at den er det, hvis det passer hvad du siger..
Hvis du f.eks starter en explorer, og går ind og trykker view source, viser
den så php koden ? ..

MVH

Dennis T. Holm

Fra : Michael

Dato : 14-05-03 16:57

Tolker den overhovedet noget PHP? Er det ikke fordi PHP ikke er korrekt sat
op?

--
Mvh.
Michael Bested

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-05-03 18:43

"Adam T" <nothanks@nospam.com> wrote in

> Når jeg højreklikker på min hjemmeside står hele koden - med
> specifikation af forskellige directories - at læse for
> eventuelle hackers. Kan man skjule dette?

Er du sikker på serveren fortolker PHP´en ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Aksel Spandet

Dato : 14-05-03 22:54

Hey!

> Er du sikker på serveren fortolker PHP´en ?
Tror han mener at stien til php dokumentet blir vist... og om man kan skjule
den....

Mvh
Aksel

Fra : Adam T

Dato : 16-05-03 17:51

> Tror han mener at stien til php dokumentet blir vist... og om man kan
skjule
> den....

Hmmm det, jeg mener er, at man ved højreklik kan se HELE sourcen. Prøv selv:
www.toensberg.com/luboahut og klik på guestbook.

mvh/Adam

---

Fra : Leonard

Dato : 16-05-03 20:41

"Adam T" <nothanks@nospam.com> wrote:

>Hmmm det, jeg mener er, at man ved højreklik kan se HELE sourcen. Prøv selv:
>www.toensberg.com/luboahut og klik på guestbook.

Ja, det er sourcen der fortæller browseren hvordan og hvad der skal
vises, så den bliver browseren nødt til at kunne se og for at den kan
se den skal ligge på den PC hvor siden kan ses og så kan alle se din
kode.
Men hvad er problemet i det?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Adam T

Dato : 17-05-03 18:12

> Men hvad er problemet i det?

Jeg er sådan set ikke så bekymret for at koden kan læses - men er bange for,
at når man kan se alle underbibliotekerne, at man så har bedre
forudsætninger for at hacke sig ind bag systemet.

mvh/Adam

---

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-05-03 22:21

> men er bange for,
> at når man kan se alle underbibliotekerne, at man så har bedre
> forudsætninger for at hacke sig ind bag systemet.

Det skal du ikke være bange for - man kan ikke bruge
biblioteksstrukturen på en webside til noget som helst. Er man først
inde kan man jo se den den vej alligevel.

Fra : Michael Gandrup Vend~

Dato : 17-05-03 00:59

On Fri, 16 May 2003 18:51:06 +0200, Adam T wrote:

>Hmmm det, jeg mener er, at man ved højreklik kan se HELE sourcen. Prøv selv:
>www.toensberg.com/luboahut og klik på guestbook.

Det er jo kun html koden man kan se, det er du jo nødtil hvis du vil
vise siden på nettet. PHP koden er væk, den forsvinder jo når
gæstebogen bliver fortolket.

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Kristian Ellebæk Fra~

Dato : 17-05-03 18:46

Det du ser der, er selve HTML-kildekode.
Den kan du ikke fjerne - heller ikke ved hjælp af PHP.

Men på den anden side viser du intet PHP i din HTML kildekode, netop derfor
PHP kaldes et serverside-sprog.
Det genere nogle ting inden siden vises.

Håber det var svar nok

mvh/frande

--
Mvh.
Kristian Ellebæk Frandsen

Fra : Martin

Dato : 15-05-03 21:13

"Adam T" <nothanks@nospam.com> wrote in message
> Når jeg højreklikker på min hjemmeside står hele koden - med specifikation
> af forskellige directories - at læse for eventuelle hackers. Kan man
skjule
> dette?
Du kunne jo evt. bruge include() eller require() til at hente ting ind på
siden?

MVH
Martin

Fra : Adam T

Dato : 17-05-03 18:11

> Du kunne jo evt. bruge include() eller require() til at hente ting ind på
> siden?

Tak - det lyder godt - hvordan skrives dette i koden og hvor?

På forhånd tak for hjælp!!

mvh/Adam

---

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-05-03 22:11

On Sat, 17 May 2003 19:10:47 +0200, "Adam T" <nothanks@nospam.com>
wrote:

>Tak - det lyder godt - hvordan skrives dette i koden og hvor?

http://dk.php.net/manual/en/function.include.php
http://dk.php.net/manual/en/function.require.php

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Kristian Ellebæk Fra~

Dato : 17-05-03 22:47

Dette vil jo ikke have den virkning, at ens PHP kildekode vil være skjult.
En PHP kildekode vil altid være skjult for den besøgende - derfor det kaldes
et serverside-sprog.

At bruge include() eller require() eller funktioner lign. dette gør bare, at
du henter dine PHP-koder i andre filer.
Selve dit HTML output vil være 100% det samme som før, dvs. ingen forskel !

Og netop det eneste output dine besøgende kan se, vil være HTMLen - og den
kan du under inden omstændigheder skjule.

frande
http://frande.frande.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-05-03 22:59

On Sat, 17 May 2003 23:47:23 +0200, "Kristian Ellebæk Frandsen"
<kef@frandeHHX.dk(fjern HHX)> wrote:

>Dette vil jo ikke have den virkning, at ens PHP kildekode vil være skjult.
>En PHP kildekode vil altid være skjult for den besøgende - derfor det kaldes
>et serverside-sprog.

Jeps.

> [...]

>Og netop det eneste output dine besøgende kan se, vil være HTMLen - og den
>kan du under inden omstændigheder skjule.

Korrekt - jeg sendte også bare linket fordi han spurgte efter hvordan
det bruges.

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Adam T

Dato : 20-05-03 09:40

Jamen, så kan vi jo lukke den tråd. 1000 tak til alle for gode og lærerige
input!

Mange hilsner

Adam

---