Kald af en funktion fra en formular
Fra : Ricki Susic

Dato : 08-05-03 17:36

Hej,
Jeg har oprettet et script der gør følgende:

1. Tildeler variable nogle værdier sendt fra en form ( via post ).
2. Opretter forbindelse til databasen og tabellen.
3. Gemmer værdierne i databasen.
4. Udskriver hvad der er i databasen.

Nu vil jeg gerne udvide det lidt, så jeg vælger hvad jeg vil gøre, allerede
i formularen.
Altså om jeg vil søge, udskrive, indsætte ny record, slette, redigere osv.
Derfor vil jeg lægge alle disse forskellige handlinger ind i funktioner der
så kaldes, men hvis jeg
trykker "submit" i min form, så vil den jo altid bare parse variablerne fra
formen til .php filen, og
så kører funktionerne jo ikke når de ikke bliver kaldt et eller andet sted
fra.

Jeg tænker om man kan lægge et funktionskald i en submit-button, og parse
funktionskaldet til .php-filen?

Med venlig hilsen
Ricki

Her er scriptet:

<?php

// opret forbindelse til databasen
$connect = mysql_connect("SERVER","USER","PASSWORD")
or die("kunne ikke forbinde" .mysql_error());
mysql_select_db("DATABASE", $connect);

// værdierne fra join-in-kalender-form parses

$adgang=$_POST['adgang'];
$detaljer=$_POST['detaljer'];
$dato=$_POST['dato'];
$oprettet_dato=date("d-m-Y");

$oprettet_dato<p>";
// Indsæt værdier i databasen

$insertSQL="insert into TABEL(adgang,detaljer,dato,oprettet_dato)
values('$adgang','$detaljer','$dato','$oprettet_dato')";
mysql_query($insertSQL);

// hent værdier fra databasen

$udskriv = mysql_query("SELECT * FROM TABEL");
while($myrow = mysql_fetch_array($udskriv)){
printf($myrow["detaljer"], $myrow["dato"]);
}
mysql_close($connect);
?>

Fra : Kim Emax

Dato : 08-05-03 19:10

Ricki Susic wrote:

> Nu vil jeg gerne udvide det lidt, så jeg vælger hvad jeg vil gøre,
> allerede i formularen.

<CUT>

> Jeg tænker om man kan lægge et funktionskald i en submit-button, og
> parse funktionskaldet til .php-filen?

Vælge action i en SELECT box?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Ricki Susic

Dato : 08-05-03 19:32

> Vælge action i en SELECT box?

Vil det sige at når jeg parser en variabel fra en selectbox, så kan jeg
lade en if-sætning afgøre hvad der skal udføres af funktioner?

Ricki

Fra : Jacob Atzen

Dato : 08-05-03 19:38

"Ricki Susic" <ricki@NOSPAMjoin-in.dk> writes:

> Vil det sige at når jeg parser en variabel fra en selectbox, så kan jeg
> lade en if-sætning afgøre hvad der skal udføres af funktioner?

if($var == "foo") {
callfun1();
} else {
callfun2();
}

Eller brug en switch hvis der er mange muligheder.

- Jacob Atzen