Option Explicit ?
Fra : Is

Dato : 16-05-03 21:31

Hej

jer er begyndt at øve mig i at bruge Option Explicit.

men det driller mig en del.

Jeg har lavet en side der starter sådan:
---
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>

<!--#include file="forbindelse.asp"-->

<%
Option Explicit
Dim strMsg
strErik = "tom&nbsp;"
strErik=strErik &"næsten"

Response.Write strErik

Response.End
%>

----

men der kommer ingen fejl, der burde der vel ?? når jeg viser siden i IE
står der bare
---
tom næsten
---

Jeg har besøgt siden http://asp-faq.dk/article/?id=9 men er statig ikke
sikker på hvor "Option Explicit " skal stå for at være helt rigtigt.

jeg har set , Hvis man skriver Option Explicit Som den første linie i sine
scripts...

betyder det at hvergang jeg laver en "<%" så skal der i første linje
derefter stå "Option Explicit "

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : N9

Dato : 16-05-03 21:41

> men der kommer ingen fejl, der burde der vel ?? når jeg viser siden i IE
> står der bare

Jeg får en fejlmelding som siger at strerik ikke er defineret, prøv at se i
din IE om "show friendly error" er slået til (ved ikke om det er det som er
problemet

> Jeg har besøgt siden http://asp-faq.dk/article/?id=9 men er statig ikke
> sikker på hvor "Option Explicit " skal stå for at være helt rigtigt.

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<%option explicit%>

Fra : Is

Dato : 16-05-03 22:05

> [...]
> din IE om "show friendly error" er slået til (ved ikke om det er det som
---
det gør jeg også nu,
gider du guide min hen til der hvor jeg tjekker ovenstående ?

---
> <%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
> <%option explicit%>

---
det hjalp at jeg fik "option explicit" sat imellem "<%%>", nu opfører den
sig som jeg forventede.

nu skal jeg bare igang med "dim" erne.

tak for svar

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-03 22:09

Is skrev:

> jer er begyndt at øve mig i at bruge Option Explicit.

God ide.

> <%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>

Den linje skader ikke, men den er overflødig. Vbscript er default-
sproget i asp.

> <!--#include file="forbindelse.asp"-->
> <%
> Option Explicit

Option Explicit skal stå øverst i en fil - også før eventuelle
include-linjer (men dog efter en evt. @LANGUAGE-linje)

> Dim strMsg
> strErik = "tom&nbsp;"
> strErik=strErik &"næsten"

> Response.Write strErik

Dette burde give en fejl - men det burde det forkert placerede
Option Explicit på den anden side også, forudsat at forbindelse.asp
indeholder asp-kommandoer.

Har du et link til siden?

> men der kommer ingen fejl, der burde der vel ??

Ja.

> når jeg viser siden i IE står der bare
> ---
> tom næsten
> ---

Står der "tom næsten" eller er det en anden tekst der bliver vist?

Er du sikker på at den side du får vist i browseren også er den
side du arbejder med?

> betyder det at hvergang jeg laver en "<%" så skal der i
> første linje derefter stå "Option Explicit "

Nej (men du har ret, det er faktisk lidt uklart i faq-artiklen).
Option Explicit gælder på filniveau - det skal altså kun skrives én
gang i hver asp-fil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 16-05-03 23:14

--
ja, der er mange der gavmildt deler ud af gode ideer

---

> Dette burde give en fejl - men det burde det forkert placerede
> Option Explicit på den anden side også, forudsat at forbindelse.asp
> indeholder asp-kommandoer.
>
> Har du et link til siden?
---
nej , for det er ikke lagt ud , jeg har instaleret "IIS", så jeg afprøver
det på min maskine.

jeg har endnu ikke adgang til webhotel der understøtter asp.

---

> Ja.

> Står der "tom næsten" eller er det en anden tekst der bliver vist?
>
> Er du sikker på at den side du får vist i browseren også er den
> side du arbejder med?
---
ja , for hvis jeg ændrer indholde ændrer teksten sig også

men det ændrede også meget at jeg fik sat Option Explicit mellem <% %>

# kan du se min !-tast har rettet sig ? #

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-03 23:44

Is skrev:

> # kan du se min !-tast har rettet sig ? #

Ja, det er noteret med glæde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus O

Dato : 17-05-03 11:29

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

Vbscript er default-
> sproget i asp.

Er det ikke kun hvis IIS er lige netop sådan opsat?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-05-03 10:23

Claus O skrev:

> Er det ikke kun hvis IIS er lige netop sådan opsat?

Jo (men det er så netop også standardopsætningen i IIS).
--
Jens Gyldenkærne Clausen