Hvad er fejlen i denne sql sætning?
Fra : Thomas Brejner

Dato : 15-05-03 18:12

Hvad er fejlen i denne sætning?

SQL = "insert into mail (mailid, fraid, navn, besked) values ('"
& request.querystring("id") & "', '" 134 "', '" GrineFlippet.dk
"', '" & session("bruger") & har added dig til hans/hendes
venneliste<br>Bemærk dette er ikke en person som skriver så du
kan ikke skrive tilbage "' )"

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Stimose

Dato : 15-05-03 18:30

Hvis mailid og fraid er int så skal de ikke i "fnutter"
//Michael

Fra : Michael Stimose

Dato : 15-05-03 18:34

Helt des foruden det så er det lettere at hjälpe hvis du skriver
hvad du får for fejlmeddelelse.
//Michael

Fra : Thomas Brejner

Dato : 15-05-03 19:01

Michael Stimose wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Helt des foruden det så er det lettere at hjälpe hvis du skriver
> hvad du får for fejlmeddelelse.

jeg får denne fejlmeddelelse: Expected end of statement
og det er i den sql sætning fejlen er

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-05-03 19:10

Thomas Brejner wrote :

> Hvad er fejlen i denne sætning?
>
> SQL = "insert into mail (mailid, fraid, navn, besked) values ('"
> & request.querystring("id") & "', '" 134 "', '" GrineFlippet.dk

skal det ikke være:

.... Request.queryString("id") & "','134','GrineFlippet.dk','" & Session...

?

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **

Fra : Thomas Brejner

Dato : 15-05-03 19:22

> skal det ikke være:
>
> .... Request.queryString("id") & "','134','GrineFlippet.dk','" & Session...

så skal den se sådan ud: SQL = "insert into mail (mailid, fraid, navn, besked)
values ('" & request.querystring("id") & "',' 134 ', ' GrineFlippet.dk ', '" &
session("bruger") & har added dig til hans/hendes venneliste<br>Bemærk dette
er ikke en person som skriver så du kan ikke skrive tilbage "' )" men det
virker ikke, det er den samme fejl :(

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-05-03 20:23

Thomas Brejner wrote :

> så skal den se sådan ud: SQL = "insert into mail (mailid, fraid, navn,
> besked) values ('" & request.querystring("id") & "',' 134 ', '
> GrineFlippet.dk ', '" & session("bruger") & har added dig til
----------------------------------------------^

Du skal være omhyggelig med dine streng-afslutninger.

Ovenfor mangler der en "

> hans/hendes venneliste<br>Bemærk dette er ikke en person som skriver
> så du kan ikke skrive tilbage "' )" men det virker ikke, det er den
--------------------------------^

og denne er så vidt jeg kan se ikke nødvendig (skal fjernes)

PS: hvorfor er der en "<br>" i din streng ? Det er generelt dårlig skik
at gemme HTML-tegn i din database - eventuelle omformninger af fx
linieskift til <br> sker bedst når data udskrives.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-05-03 20:28

Thomas Brejner skrev:

> [...]

> & request.querystring("id") & "', '" 134 "', '" GrineFlippet.dk
> "', '" & session("bruger") & har added dig til hans/hendes

Du mangler et anførselstegn (") efter session("bruger")

> venneliste<br>Bemærk dette er ikke en person som skriver så du
> kan ikke skrive tilbage "' )"

Til gengæld er der et for meget herover.

Ovenstående fejl fandt jeg "i hånden". Ved at lægge din kode ind i
min editor dukker der lidt flere op:

> SQL = "insert into mail (mailid, fraid, navn, besked) values ('"
> & request.querystring("id") & "', '" 134 "', '" GrineFlippet.dk

Den er gal omkring 134 og ved GrineFlippet.dk. Slet asp-
anførselstegnene - og hvis id og fraid er talfelt skal du også
slette sql-anførselstegn (').

Overvej at finde en editor med farvemarkering. Det er en del
lettere at opdage forkert placerede anførselstegn på den måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Stimose

Dato : 16-05-03 08:03

Det er mange gange en fordel at bare skrive SQL-stringen ud inden
du körer dit kommando. Så får du et bedre overblik.