Fejlflashet BIOS - hvad nu ??!
Fra : Per Jensen

Dato : 10-05-03 12:10

Hej !

Jeg skulle flashe bios på et IWILL P-II bundkort - et BD100. og så var der
selvf. fejl på disketten, så den fik flashet 80 % af kredsen, og stoppede
så.
Sådan noget #"¤#" MØG !

Nå, men intet er så ondt at det er godt for noget andet. vi skulle bruge
maskinen samme dag, så jeg kørte ud til Datatel, og fik et nyt
MB/CPU/Cooler/256 MB RAM for 1400,- kr

Men vi vil meget gerne bruge bundkortet i en anden maskine (til noget
elektronik-testudstyr)

Jeg har hevet fat i en kammerat, som jeg vidste havde et ASUS P2L97
Mainboard liggende (også P-II), og har fyret op for det, og ville så lave en
Hot-flash i det (BIOS og Chipset er PRÆCIS det samme !)

Jeg har så hentet *.bin-fil og bios-flasher fra iwill, og den siger UNKNOWN
FLASH.... Hmm, så prøver vi da bare med ASUS' program... samme
fejlmelding... satans også! (selv med en ASUS-bios-fil!)

Og ja, jeg HAR slået BIOS-update til i bios, under opstart... og der er mig
bekendt ingen jumpere til det.

Jeg har prøvet med 2 strømforsyninger, så jeg tror ikke at det er det, og
jeg har også prøvet med både et AGP og et PCI-grafikkort.

Der er intet tilsluttet til boardet, udover et floppy-drev, som jeg booter
fra.

Det skal lige bemærkes, at dette gøres med den originale ASUS-chip - så det
kan faktisk ses sådan, at jeg ikke engang kan flashe bios på det gamle
ASUS-board (bare for at opdatere det)

Er der noget der har et input til dette ???

På forhånd tak,
Per
www.zapro.dk

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 10-05-03 12:56

Per Jensen wrote:

> Jeg har hevet fat i en kammerat, som jeg vidste havde et ASUS P2L97
> Mainboard liggende (også P-II), og har fyret op for det, og ville så lave en
> Hot-flash i det (BIOS og Chipset er PRÆCIS det samme !)

BD100 er med BX-chipset, og P2L97 er med LX..

Hvad mener du med at bios er de samme?

> Jeg har så hentet *.bin-fil og bios-flasher fra iwill, og den siger UNKNOWN
> FLASH.... Hmm, så prøver vi da bare med ASUS' program... samme
> fejlmelding... satans også! (selv med en ASUS-bios-fil!)

Hvad står der på selve chippene, hvis du fjerner klistermærkerne?

> Det skal lige bemærkes, at dette gøres med den originale ASUS-chip - så det
> kan faktisk ses sådan, at jeg ikke engang kan flashe bios på det gamle
> ASUS-board (bare for at opdatere det)

Der er i princippet ikke et Asus flash-program(andet end deres online
update), DOS-versionen er bare et Award flash-program der er omdøbt -
prøv med nogle andre versioner af Award flash.

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 10-05-03 14:13

> [...]
> det gamle ASUS-board (bare for at opdatere det)
>
> Er der noget der har et input til dette ???

Dvs. at du ikke kan opdatere ASUS-mainboardet med den fil
der hører til og sin egen kreds... ?
Lyder ikke godt....

Jeg stiller mig tvivlende overfor at BIOS-fil skulle være den
samme for de to - medmindre jeg har misforstået dig...

Kan du se hvad kredsene hedder hvis du piller mærkater af ?
( Husk hvilken der hører til hvad

Fra : Villy Jensen

Dato : 10-05-03 17:26

> Er der noget der har et input til dette ???

Jeg har også haft muxet med en BD100 BIOS engang...

Jeg reddede den med hotswap i en gammel Pentium 133 PC, og
denne eksisterer stadig, hvis jeg kan hjælpe hermed...

Vigtige data:
Hvilken BD100 version har du (silketryk på mobo)?
Hvor i DK?

Mvh Villy [2830]
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Per Jensen

Dato : 10-05-03 19:04

"Per Jensen" <admin@zapro.dk> wrote in message
> [...]
> selvf. fejl på disketten, så den fik flashet 80 % af kredsen, og stoppede

[SNIP]

Nå, men jeg kommer lige med lidt mere info her så !

Det er en P28F001-EX150 (eller noget i den retning - har ikke chippen ved
hånden her !!) og det er den chip der sidder i begge boards ! - derfor håbet
om at fikse det selv

Jeg har også nærlæst chipsettet, og ja, det er ikke helt det samme chipset..
Måske også derfor at jeg ikke kan boote IWILL-bundkortet med den fungerende
ASUS-chip.

Jeg har også stillet mig tvivlende over for om det har noget med
flasher-programmet at gøre, eller om ASUS-boardet er lidt sygt, og derfor
ikke kan flashe BIOS'er mere.

Hvis nogen kan flashe chippen for mig, så er jeg bosat i Solrød (og arbejder
i KBH hos Aage Nielsens eftf.) Hvis altså det kan gøres, uden at det koster
en formue - boardet er jo noget gammelt skrammel..

Håber i kan bruge info til noget.

På forhånd tak,
Per
www.zapro.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-05-03 20:49

Prøv i
dk.marked.privat.edb

Der plejer at være et par stykker, som kan brænde bios. Bl.a. en der hedder
Niels Emil og som bor i Rødovre. Han gør det for meget rimelige penge.

Kurt