1 lang og 3 korte
Fra : Annie & John

Dato : 04-05-03 16:17

Kære gruppe,

Kan I hjælpe mig?

I forbindelse med en vennetjeneste om udskiftning af/til HD (med
velfungerende operativsystem på) - og en meget nødvendig rensning af PC'en
indvendig (med en træpensel uden metal på), fik jeg desværre nævnte
fejlmeddelelse ved opstart af maskinen:

1 lang og 3 korte bios-bip ved opstart i Compaq Deskpro - sammen med en sort
skærm - hvad betyder det??

Skærmen er ny, flere PCI/AGP grafikkort og skærme er forsøgt - tillige med
forskellige ram klodser, også originale Compaq-ram - tillige med den gamle
HD, men stadigvæk får jeg nævte bip.

HD, CD og A-drev og andre I/O-kort har været fjernet - men....
biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip bip bip bip,,,,,

Har gruppen nogen ideer om, hvad problemet kan være? - udover den hjælpsomme
(mig), som sidder ca. 40 cm. fra maskinen???

Jo, jeg har ledt efter bip-kodebeskrivelserne - både i min BIOS håndbog - og
på nettet, men jeg kan ikke umiddelbart se, at problemet skulle være
grafikkortene - eller rammene.

Gode råd modtages med ))))))))

Venlig hilsen
Annie

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-05-03 16:30

> 1 lang og 3 korte bios-bip ved opstart i Compaq Deskpro - sammen med en
sort
> skærm - hvad betyder det??

Det er grafikkortete, der ikke virker eller ikke er klemt hårdt nok i.
Der skal faktisk trykkes godt til!!
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Annie & John

Dato : 04-05-03 16:46

Jeg har trykket og presset grafikkortet med i soklen, som faktisk er meget
tilgængelig - men intet hjælper. Grafikkortene fungerer fint på mine andre
bundkort (K7S5A, SL75KAV m.fl.).

Jeg har også forsøgt mig med at rense guldtænderne (på grafikkortet ) -
med et blødt viskelæder... suk... det hjalp heller ikke. Kan man bruget "et
eller andet" at komme på guldtænderne, som kan skabe bedre kontakt mellem
AGP-soklen og grafikkortet??

Annie

Fra : H3nrik V!

Dato : 04-05-03 16:58

In news:3eb535c3$0$50458$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Annie & John typed:
> Jeg har trykket og presset grafikkortet med i soklen, som faktisk er
> meget tilgængelig - men intet hjælper. Grafikkortene fungerer fint på
> mine andre bundkort (K7S5A, SL75KAV m.fl.).

Det slog mig lige - er der noget onboard grafik på sådan en sag? Så _kan_
det være, at det er det, der konflikter med det, du sætter i.

1 langt og 3 korte er rigtigt nok grafikkortet, som Jørgen skriver...!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-05-03 17:30

H3nrik V! <vernerboDETHERERINDSATFORAT@UNDGÅSPAMhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b93d8u$o5f$1@sunsite.dk...
> In news:3eb535c3$0$50458$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> Annie & John typed:
>
> 1 langt og 3 korte er rigtigt nok grafikkortet, som Jørgen skriver...!

Forkert!
En lang og tre korte er Base/Extended memory failure.
http://www.romulus2.com/articles/guides/beeps/beeps.htm

Prøv at bytte ramklodsen ud!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-05-03 21:43

"Frodo Nifinger" <jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert!
> En lang og tre korte er Base/Extended memory failure.

Hmmm.. Er du sikker på det?
Brugte Compaq ikke en modificeret Phoenix BIOS til deres Deskpro?

http://www.bioscentral.com/beepcodes/compaqbeep.htm

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-05-03 00:05

Henrik Nielsen <config@configdata.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb6cce2$0$24717$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Frodo Nifinger" <jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm.. Er du sikker på det?
> Brugte Compaq ikke en modificeret Phoenix BIOS til deres Deskpro?
>
> http://www.bioscentral.com/beepcodes/compaqbeep.htm

Du har ret Phoenix Bios er vist for viderekommende
Men iflg. linket er en lang to korte stadig Video failure, såe......

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Annie & John

Dato : 04-05-03 17:25

Nej, der er ikke onboard grafikkort på denne "ældre" sag fra 1997/98 - men
nu skiller jeg min 3. PC ad - og låner grafikkortet derfra - så måske,,,,,
næh, den gikker heller ikke.

Min motto er snart "Nej tak til Compaq - men no name PC ja tak"

Annie

"H3nrik V!" <vernerboDETHERERINDSATFORAT@UNDGÅSPAMhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b93d8u$o5f$1@sunsite.dk...

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-05-03 17:32

> Min motto er snart "Nej tak til Compaq - men no name PC ja tak"
>
> Annie

Helt enig.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 04-05-03 23:15

"Annie & John" <inni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> næh, den gikker heller ikke.
>
> Min motto er snart "Nej tak til Compaq - men no name PC ja tak"

Velkommen i klubben.

Rune

Fra : Aksel Spandet

Dato : 04-05-03 23:26

100% enig... compaq.... det går bare ikke...!

Fra : CS

Dato : 04-05-03 17:31

> [...]
og
> på nettet, men jeg kan ikke umiddelbart se, at problemet skulle være

Hvad med at prøve at cleare biosen? (se manualen)

--
Mvh CS

cs AT sleepy.dk

Fra : Annie & John

Dato : 04-05-03 18:01

Desværre, jeg har ingen manual. Men jeg har cleared CMOS op til flere
gange - det hjalp heller ikke.

Det mystiske er faktisk, at maskinen fungerede fint indtil den blev renset.
Alt enheder var initieret - og maskinen kørte. Men den var utrolig støvet
indeni, også i strømforsyningen - og da "skidtet" var væk - var maskinen
altså bare i bip.
Annie

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-05-03 18:51

Annie & John <inni@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb54764$0$50403$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> indeni, også i strømforsyningen - og da "skidtet" var væk - var maskinen

Som tidligere skrevet betyder en lang tre korte bip base/memory failure.
Prøv at bytte rammen ud

Fra : Annie & John

Dato : 04-05-03 19:47

Hej Frodo,

I mit startindlæg kan du læse, at jeg både har forsøgt at skiftet ram, HD,
grafikkort etc. etc. ud (har 4 slags ram incl. originale Compaq ram).

Jeg håber stadigvæk på et guldkorn, men dit gode råd er også forsøgt. Men
tak for dit råd alligevel )

Annie

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-05-03 20:27

Annie & John <inni@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb56038$0$50424$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> grafikkort etc. etc. ud (har 4 slags ram incl. originale Compaq ram).
>
> Jeg håber stadigvæk på et guldkorn, men dit gode råd er også forsøgt. Men

Så prøv at fjerne alle komponenter fra maskinen og støvsug slot'ene.
Noget kunne tyde på skidt i ramsoklerne.

Hvis ikke det lykkes, er det nok boardet, der har taget skade.
En lang, tre korte er Base/memory failure.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-05-03 20:27

Annie & John wrote:

> I mit startindlæg kan du læse, at jeg både har forsøgt at skiftet ram, HD,
> grafikkort etc. etc. ud (har 4 slags ram incl. originale Compaq ram).

Har du prøvet alle stumperne hver for sig i en anden pc?

Hvis alle stumperne virker, så er bundkortet defekt.
En udskiftning af det vil dog gøre at det i princippet ikke længere er
en Compaq..

Fra : Annie & John

Dato : 04-05-03 22:21

Ja, stumperne er såmænd gode nok - men jeg har ikke rigtigt check på, om
CPU'en virker - gør den det, så kan et almindeligt Pentium II bundkort godt
bruges. Idet jeg har forsøgt at sætte Compaq bundkortet over i et ATX
kabinet. Der passede det fint (i forbindelse med, at jeg checkede om det
evt. var strømforsyningen, der gav problemerne).
Det anede mig nok, at muligheden for, at bundkortet kan være røget sig en
tur foreligger. Bare "skidtet" var gået i stykker hjemme hos brugeren, i
stedet for hos mig... Suk

Tak til alle svarene i gruppen ))

Nu gælder det bare om at finde en, som har et meget billigt og funktionelt
Slot 1 bundkort til salg i Århus og omegn.

Venlig hilsen Annie

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-05-03 23:25

Annie & John wrote:

> så kan et almindeligt Pentium II bundkort godt bruges.

Hvis den installerede Windows-version er fra Compaq af, så forvent ikke
at den vil boote samme med et ikke-Compaq bundkort.

> Idet jeg har forsøgt at sætte Compaq bundkortet over i et ATX
> kabinet. Der passede det fint (i forbindelse med, at jeg checkede om det
> evt. var strømforsyningen, der gav problemerne).

Jeg har nu aldrig oplevet at det var nemmere at flytte bundkortet end at
flytte PSU'en.

Fra : Annie & John

Dato : 05-05-03 00:30

Nej da - ME forefindes en fin æske med den fulde version i - men du har
ganske ret.

Jeg havde et nyere mindre tower med en kraftigere strømforsyning, som var
bedre end den store klump af et væltet tower (desktop), som maskinen er
bygget i. Havde det fungeret, var det at foretrække.

Men jeg kommer nok til at "savne" Compaq-bios'en, når jeg skal servicere min
venindes "nye" PC.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-05-03 00:39

Annie & John <inni@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb5845c$0$50372$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
>
> Nu gælder det bare om at finde en, som har et meget billigt og funktionelt
> Slot 1 bundkort til salg i Århus og omegn.

Vær lige opmærksom på, at Compaq-kabinetter ikke overholder ATX-standarden
mht. til stikkene til motherboardet. (Stik til
reset/power-on/systemhøjttaler/´LEDs til Harddisk og power-on)

Det kan godt gi noget bøvl.

Prøv lige som tidligere nævnt at støvsuge boardets slots. for at sikre at
det ikke er skidt, der forhindrer rammen i at fungere.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Annie & John

Dato : 06-05-03 11:19

Min venindes Compaq var sovet stille ind sammen under udførelsen af sine
pligter.

Så kommer man virkelig op på dupperne, nu er der investeret i et nyt Pentium
II/III bundkort)) Et Supermicro "SUPER P6SBM " - alt brugbart fra den
døde Compaq er flyttet over i et nyt kabinet - og nu fungerer det hele....
næsten, "træerne vokser som sagt ikke ind i himmelen".

Billigt skulle det være - købte det fra Amitech's restlager (250 + moms -
efter sigende er værdien fra nyt ca. 700 kr.).

Windows indlæser bundkortet - men alligevel vil jeg gerne have orden i
tingene, nemlig bundkortmanualen (haves) - og så mangler jeg den
installations-CD, som Supermicro omtaler på deres side som forefindes til
bundkortet (se:
http://www.supermicro.com/PRODUCT/MotherBoards/440BX/P6SBM.htm).
Driver-søgningen viste hen til Supermicro's side:
tp://ftp.supermicro.com/ - men der bliver jeg ikke klogere at at rode
rundt. Ejheller kan jeg finde noget omkring drivere til Intel's chipset
440BX.

Nu er jeg blevet en lille bitte bitte smule misfornøjet - for drivere, er
bare noget, som jeg normalt bare finder - men nej!

Kære gruppe kan I hjælpe mig igen??

Annie

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-05-03 12:30

Annie & John wrote:

> Nu er jeg blevet en lille bitte bitte smule misfornøjet - for drivere, er
> bare noget, som jeg normalt bare finder - men nej!

440BX-chipsettet er så almindeligt, at drivere til det er indbygget i
alle nyere OS'er - det er vist kun Win95 man skal hente drivere til.