Ny Harddisk
Fra : DA

Dato : 17-05-03 13:08

Hej Gruppe

Jeg skal på et tidspunkt have mig en ny harddisk (120Gb)

Er der nogen her i gruppen der kan anbefale et godt mærke?

Min computer er en
Pentium 4
1.7GHz
768Mb (RDram)
Firewire kort m. Intern Firewire port.

På forhånd tak

D.A.

Fra : Per

Dato : 17-05-03 13:25

On Sat, 17 May 2003 14:08:24 +0200, "DA" <dyrand@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Hej Gruppe
>
>Jeg skal på et tidspunkt have mig en ny harddisk (120Gb)
>
>Er der nogen her i gruppen der kan anbefale et godt mærke?

Jeg ville gå efter enten en Seagate eller en Western Digital.
Begge er rigtig gode harddiske.

mvh Per

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 17-05-03 13:44

Per wrote:
> Jeg ville gå efter enten en Seagate eller en Western Digital.
> Begge er rigtig gode harddiske.

Yup... Seagate og WD det kan sq nogle ting. Super diske man får fra dem. Jeg
skulle have en ekstra disk for nogle måneder siden. Jeg valgte en Maxtor
DiamondMax Plus9... Jeg har også en Seagate Barracuda IV, og Maxtoren er jo
som en traktor ved siden af. Den larmer som en gal - men det måtte jeg sande
på den hårde måde. Jeg blev forblændet af specifikationer som 8 MB cache og
ATA133 support. Bevares - den er dan hamrende hurtig - men fåååg hvor den
larmer...

--
Martin K

Fra : mr_allen

Dato : 17-05-03 14:00

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> [...]
og
> ATA133 support. Bevares - den er dan hamrende hurtig - men fåååg hvor den

Jeg kan kun give MArtin helt ret. Købte en 160 GB Maxtor DiamondMax Plus9,
og den larmer.
Ville gå efter Seagate, den har jeg hørt MEGET godt om.

--
mr_allen

Remove capital letters in email

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 17-05-03 13:40

"DA" <dyrand@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Jeg skal på et tidspunkt have mig en ny harddisk (120Gb)

Jeg vil anbefale en Seagate Barracuda V SATA 120 Gb, har indtil videre kun
hørt gode ting om Seagate.

Hilsen Simon

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 17-05-03 16:36

Simon Skarum-Kristoffersen wrote:

> Jeg vil anbefale en Seagate Barracuda V SATA 120 Gb, har indtil videre kun
> hørt gode ting om Seagate.

Der er vel ingen grund til at det er en SATA disk, medmindre han også har en
SATA controller (Hvilket vel endnu ikke er så almindeligt).

--
/kenne
"Mange elever er kloere end deres lære fordi de bruger internette"

Fra : DA

Dato : 17-05-03 19:34

"Kenneth Kristensen" <kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> skrev i en
meddelelse news:ba5kr0$csp$1@sunsite.dk...

> [...]
en
> SATA controller (Hvilket vel endnu ikke er så almindeligt).

Nu bliver jeg en smule forvirret.

Hvad er forskellen på SATA og en ATA Harddiske?
Jeg er ikke helt inde i de tekniske termer.
Så tilgiv mig hvis spørgsmålet lyder dumt.

D.A.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 17-05-03 19:48

DA wrote:
> Hvad er forskellen på SATA og en ATA Harddiske?
> Jeg er ikke helt inde i de tekniske termer.
> Så tilgiv mig hvis spørgsmålet lyder dumt.

SATA er Serial ATA, og er den nye form for tilslutninger til diske. Det
skulle efter sigende være hurtigere end de gamle parallelle systemer.
Desuden slipper man for det der med Master og Slave, da man har eet kabel
til hver disk. Bundkortet skal understøtte det...

--
Martin K

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-05-03 19:51

"DA" <dyrand@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på SATA og en ATA Harddiske?
>Jeg er ikke helt inde i de tekniske termer.
>Så tilgiv mig hvis spørgsmålet lyder dumt.

Man skal vel spørge dumt for at blive klogere

Selve diskene er reelt ens. Forskellen ligger i interfacet til
computeren. ATA kører parallelt og bruger et 40/80 leder kabel, SATA
er den nye standard der kører serielt og derfor bruger et tyndt kabel
med kun nogle få ledere.

Seriel overførsel er ikke nær så (støj) følsom som parallel, derfor
kan SATA overføre data betydeligt hurtigere end ATA.

SATA er så nyt at der først i de seneste måneder er kommet bundkort og
diske der understøtter denne standard.

<MLR>

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-05-03 08:28

Michael Rasmussen wrote:

> Seriel overførsel er ikke nær så (støj) følsom som parallel, derfor
> kan SATA overføre data betydeligt hurtigere end ATA.

Kun i teorien, se:

http://www4.tomshardware.com/storage/20020812/index.html

--
/kenne
This is a message from God:

Fra : Per

Dato : 17-05-03 19:52

On Sat, 17 May 2003 20:34:17 +0200, "DA" <dyrand@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Hvad er forskellen på SATA og en ATA Harddiske?
>Jeg er ikke helt inde i de tekniske termer.
>Så tilgiv mig hvis spørgsmålet lyder dumt.

ATA er det gamle stik og fladkabel som du kender fra
alle PC'ere. ATA findes i versionerne/hastighederne
33, 66, 100 og 133.
SATA er et helt nyt stik og meget tyndere kabel som
visse nyere bundkort har en kontroller til.
SATA kører 150 så den er altså lidt hurtigere end
den hurtigste ATA kontroller.

mvh Per

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 18-05-03 11:18

> Er der nogen her i gruppen der kan anbefale et godt mærke?

Jeg kan varmt anbefale en Western Digital Caviar Special WD1200JB.
Jeg har selv to stks... og de kører rigtig godt.

Andrer mærker kan naturligvis også bruges.. det du især skal kigge efter er
om disken har 2 eller 8MB cache.

Hvis du går rigtig meget op i støj.. så kan det være at du skal kigge på en
Seagate Barracuda 7200.7 120GB i stedet for.

Grunden til at jeg personligt i dag vælger Western Digital er, at jeg har
haft 3 IBM diske der alle døde, 1 død Seagate og 2 døde Maxtor - og ALDRIG
haft problemer med Western Digital

PS: dk.edb.hardware.drev var egentlig den korrekte gruppe for dette
spørgsmål

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-05-03 14:04

"Peter \(8464\)" <peterFJERNDETTE@silkeborgmuseum.dk> wrote:

>Hvis du går rigtig meget op i støj.. så kan det være at du skal kigge på en
>Seagate Barracuda 7200.7 120GB i stedet for.

Høj ydelse, dvs høj rotationshastighed og hurtig søgetid, betyder
desværre også støj

Men bemærk at mange diske har 'Acoustic Management' hvor støjniveauet
kan justeres med specielle tools.. Jeg brugere f.eks IBM / Hitachi's
Feature Tool til mine diske

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

>Grunden til at jeg personligt i dag vælger Western Digital er, at jeg har
>haft 3 IBM diske der alle døde, 1 død Seagate og 2 døde Maxtor - og ALDRIG
>haft problemer med Western Digital

Sjovt nok har jeg aldrig haft problemer med mine diske, og jeg kører
ellers overvejende med IBM. Jeg ved godt at IBM har haft problemer,
men kan også huske at Western Digital var ved at gå konkurs for nogle
år tilbage pga en periode med produktionsproblemer og høje fejlrater

<MLR>

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-05-03 05:53

> Høj ydelse, dvs høj rotationshastighed og hurtig søgetid, betyder
> desværre også støj

Sig mig, har "hørt" en Seagate Barracuda IV eller senere modeller "live"?
Grunden til at jeg skriver hørt i citationstegn er at du netop næsten ikke
kan høre dem.

> Men bemærk at mange diske har 'Acoustic Management' hvor støjniveauet
> kan justeres med specielle tools.. Jeg brugere f.eks IBM / Hitachi's
> [...]

Ja, og sjovt nok har jeg også brugt det tool, men til det modsatte: Jeg slog
støjdæmpningen fra på min Seagate, den var nemlig ikke nødvendig. Jeg kan
stadigvæk næsten ikke høre den..

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 19-05-03 06:22

> Sig mig, har "hørt" en Seagate Barracuda IV eller senere modeller "live"?
> Grunden til at jeg skriver hørt i citationstegn er at du netop næsten ikke
> kan høre dem.

Også derfor jeg anbefaler en Seagate hvis man ikke kan lide støj.. men det
er jo ikke dem der plejer at ligge i toppen når det gælder performance.
Derfor jeg anbefaler Western Digital. Og så er der lige min egen og mine
venners erfaringer med diske af andre mærker der nogle gange dør..

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 29-05-03 07:57

Hej! Nu er det et ældre indlæg, men jeg ville lige give mit besyv med: Vi
har selv stor erfaring med både IBM og Seagate (og lidt Maxtor), og Seagate
er helt klart at foretrække støjmæssigt. Rent subjektivt synes jeg også de
virker hurtigere. I dag bruger vi 7200.7-modellen.

Eller kan du jo tjekke www.storagereview.com, de ved hvad de laver. De har
også akustiske test.

--

Jesper Ryskin, ejer af Webconsult
Støjer din PC? Besøg eksperterne på asp.webconsult.dk eller