dual ddr?
Fra : MaRk

Dato : 16-05-03 22:01

Hej

Hvad er fordelen ved dual-ddr som nforce bundkort understøtter?

Mvh
Mark

Fra : René Nielsen

Dato : 16-05-03 23:00

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad er fordelen ved dual-ddr som nforce bundkort understøtter?

Du har 2 kanaler, dvs. at der kan både læses og skrives til rammen pr.
cycle. Følgelig skal du også have 2 ram klodser. Ikke dual channel mobo og
chipsæt kan der kun læses ELLER skrives til rammen pr. cycle. Vær opmærksom
på, at du skal have en rimelig hurtig CPU for at få en hastigheds forøgelse.
Nogen siger at det skal min. Athlon 2600+ (men det ved jeg ikke).
Håber det besvarer dit spm.
MVH: René

Fra : MaRk

Dato : 16-05-03 23:13

> Nogen siger at det skal min. Athlon 2600+ (men det ved jeg ikke).
> Håber det besvarer dit spm.

Tak for svaret.
Men hvis der skal så hurtig en cpu til så tror jeg at jeg spare pengene og
bare købe af én blok.

Giver det overclockings potientale?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-05-03 07:05

MaRk skrev:
> Giver det overclockings potientale?

Næh, snarere tværtimod, da det er den dårligste klods,
der sætter grænsen.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-05-03 07:10

René Nielsen skrev:
> Du har 2 kanaler, dvs. at der kan både læses og skrives til rammen pr.
> cycle. Følgelig skal du også have 2 ram klodser. Ikke dual channel
> mobo og chipsæt kan der kun læses ELLER skrives til rammen pr. cycle.

Er du sikker på det?
Dual channel RAM virker som jeg har forstået det, ved at fordoble
båndbredden til RAM'en, i og med at man kan skrive/læse til begge
klodser på en gang og dermed få dobbelt hastighed. Problemet med
et AMD system er bare, at det ikke kan skrive hurtigere end en
klods kan modtage. Så dual channel på AMD system er varm luft
(sagde manden der kører dual channel på AMD).

Jeg kommer lige med et link om dual channel, som H3nrik V! har
skrevet så tit, at jeg kan adressen udenad:
http://www.overclockers.com/tips00157/

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : René Nielsen

Dato : 17-05-03 07:30

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klods kan modtage. Så dual channel på AMD system er varm luft
> (sagde manden der kører dual channel på AMD).

Ja, det er jeg. Det er korrekt sådan som du fremstiller det. Man fordobler
båndbredden, men den forbedring bruges til at læse og skrive til ram på
samme tid. Det skulle - i teorien altså - være hurtigere Jeg læste et
sted på en site, at VIA's nye chipsæt, der ikke understøtter dual-channel,
og hedder KT-400A skulle være hurtige end nForce2, der kører dual-channel.
MVH: René

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-05-03 11:29

René Nielsen skrev:
> Ja, det er jeg.

Det er jeg ikke. Anyone?

> [...]
> ikke understøtter dual-channel, og hedder KT-400A skulle være hurtige
> end nForce2, der kører dual-channel. MVH: René

Nforce2 kører dual channel, men det kan cpu'en ikke udnytte, og derfor
er der ingen ydelsesforbedring om man kører dual eller ej på et nforce2
bundkort (uden onboard VGA).

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-05-03 11:47

> Jeg læste et
> sted på en site, at VIA's nye chipsæt, der ikke understøtter dual-channel,
> og hedder KT-400A skulle være hurtige end nForce2, der kører dual-channel.

Ikke ifølge onkel tom...

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030417/index.html

Så...

Jonny.

Fra : Taba

Dato : 17-05-03 23:07

> [...]
> og hedder KT-400A skulle være hurtige end nForce2, der kører dual-channel.

KT400A'eren slår ikke nForce2, men det gør KT600'eren iflg.:
http://www.hardocp.com/article.html?art=NDc2