Hvilken CPU ?
Fra : Gert Vest

Dato : 11-05-03 16:39

Hej alle !

Jeg tænker på at opgradere min processor.

Hvad er bedst:

AMD Tbred 2600 FSB 333 til ca. 1200 kr
eller
AMD Barton 2500 FSB 333 til ca. 1100 kr

Jeg kører med et Asus A7V8X board.
Jeg spiller en del FPS spil. Der er jo meget grafik.

Hvad er din mening ?

Gert

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-05-03 17:16

In dk.edb.hardware, Gert Vest <post@gertvest.dk> says...
> AMD Tbred 2600 FSB 333 til ca. 1200 kr
> AMD Barton 2500 FSB 333 til ca. 1100 kr
> Hvad er din mening ?

Du kan ikke mærke forskel i ydelsen og du kan heller ikke mærke forskel
i pris. Køb den der bruger mindst energi.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Andrew

Dato : 11-05-03 18:14

> Du kan ikke mærke forskel i ydelsen og du kan heller ikke mærke forskel
> i pris. Køb den der bruger mindst energi.

Eller træk lod ?!

Kig evt på EDBprisers brugeranmeldelser og se hvilken har fået flest
stjerner

Mvh Anders

Fra : Gert Vest

Dato : 11-05-03 18:43

Har bestilt Barton efter at have læst test på
http://www.hardware-test.dk/default.asp

Gert

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 11-05-03 20:06

> Eller træk lod ?!
>
> Kig evt på EDBprisers brugeranmeldelser og se hvilken har fået flest
> stjerner

Lodtrækning virker som den mest fornuftige af de ovenstående løsninger. Jeg
ville købe Barton'en, mest for at føle mig lidt mere bleeding edge. Desuden
tror jeg, at den kan clockes en smule mere, hvis det endelig skal være.

/Nikolaj

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-03 21:04

> [...]
>AMD Barton 2500 FSB 333 til ca. 1100 kr
>

>Jeg kører med et Asus A7V8X board.
>Jeg spiller en del FPS spil. Der er jo meget grafik.

En af mine kammeraters Barton2500 kan ikke følge min XP2600 i
regnetest, den ligge en del efter, så, af de 2 er XP'eren den hurtigste.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Salle \(8700\)

Dato : 11-05-03 21:08

jeg ville vælge den nye CPU ( bartron)

salle

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-05-03 23:46

<Thf> skrev i en nyhedsmeddelelse:3ebfac43.47551984@dtext.news.tele.dk...
> En af mine kammeraters Barton2500 kan ikke følge min XP2600 i
> regnetest, den ligge en del efter, så, af de 2 er XP'eren den hurtigste.

Man skal lige holde sig for øje, hvordan de 2 CPU'er er konstrueret, og
hvordan man har tænkt sig at udnytte dem.

Nu siger du at XP2600+ Tbred er en Barton 2500+ overlegen i regnetests.
I sagens natur burde den oxo være det, da den er rated højere end Barton
XP2500+
XP2600+ versus XP2500+
Men derudover vil du i regnetests, hvor cache ikke drages voldsomt i
anvendelse se, at Tbred CPU'er med samme rating som Barton vil være
hurtigere end Barton'en på grund af den højere clockfrekvens. Omvendt vil du
se, at i applikationer, der kræver flere data behandlet, vil Barton være
Tbreds overlegen på trods af den lavere clockfrekvens.

De 2 CPU'er er nemlig identiske bortset fra, at Barton har fået 256 Kb L2
cache klistret på i enden.
Den større cache har gjort at CPU'en yder bedre generelt end Tbreds, der
derfor har højere clockfrekvens for at opnå samme rating.

Ideen er simpel. Da K7 Athlonkernen er ved at nå sin maksimale
clockfrekvens, må man forbedre ydelsen ved at øge L2cachen i stedet og
endvidere øge systembusfrekvensen.
Det samme ser man hos Intel's PIV, der lige er kommet i en Prescott version
med mere cache og højere FSB.

Sammenligner man Tbred og Barton vil en Tbred XP2500+ FSB333 (multiplyer
12)have en clockfrekvens på 2008 Mhz mens Barton har en clockfrekvens på
1830 (multiplyer 11)

Forudsætter man at K7-kernen ikke kan nå højere end 2400 MHz vil en Barton
kunne nå ratingen XP 3200+ mens Tbred kun kan nå ratingen XP3000+.
Jeg mener dog at K7-kernen vil nå ratingen XP3800+ bla. a. pga. FSB 400 MHz
(Paris afløser for Barton)

For at gøre en lang historie kort1
vil man overclocke, er Barton at foretrække, da den har et større headroom
end Tbred.
Ellers kan man vælge frit om man vil gi 100 kr mere for at få ratingen
XP2600+ over XP2500+.
Om man kan mærke forskel, i almindeligt brug, vil jeg stille mig yderst
tvivlende overfor.

De fleste mennesker vil ikke kune mærke forskel på om, de sad bag en 750 MHz
Athlon eller en Barton XP3000+. Det kræver nemlig at man bruger programmer,
der kræver den større ydelse.
F.eks. nyeste spil og videoencoding.
Alm. surfing og tekstbehandling kræver langt mindre.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Aragorn23

Dato : 13-05-03 22:49

Jeg vil gi Frodo ret, og ville også selv vælge en Barton model, mvh Aragorn!

--
Mød mig på www.pcsalg.webbyen.dk