printerkøb? hp 2110
Fra : Rollike

Dato : 11-05-03 07:26

Hejsa!

Jeg kan i øjeblikket få en hp 2110 (officejet) til 1499,-

Jeg vil lige høre hvordan kvaliteten af den er?

Jeg har lige nu en hp deskjet 815c og synes ikke udskrift kvaliteten er
særlig god, når jeg skriver billeder ud. Jeg fandt (efter lang tids søgen)
ud af at 815'eren skriver med 600 dpi og 2110 skriver med 1200 dpi...

Vil det i betyde at mine udskrifter bliver dobbelt så gode?

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har lidt erfaringer på
dette område

på forhånd tak
Mette

--
Vind op til 400.000 kroner
http://www.valo.dk/wgi.htm

---

Fra : Rune Christiansen

Dato : 11-05-03 12:06

"Rollike" <hulubulu@123567hulujama.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil det i betyde at mine udskrifter bliver dobbelt så gode?
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har lidt erfaringer

Det ville jeg også meget gerne høre, da jeg lige har bestilt 2 stk af samme
model

Fra : René Jensen

Dato : 11-05-03 22:10

Rollike wrote:
> [...]
> ud af at 815'eren skriver med 600 dpi og 2110 skriver med 1200 dpi...
>
> Vil det i betyde at mine udskrifter bliver dobbelt så gode?

Ja, men det kommer også an på hvor god en kvalitet det billede, som du
ønsker at udskrive, har. F.eks. vil du ikke kunne få en synlig bedre
udskrift med en 1200 DPI printer fremfor en 600 DPI, hvis billedet kun
er 72 DPI (typisk for billige digital kameraer).

DPI står for Dots Per Inch (altså prikker pr tomme), og fortæller hvor
fint en printer kan udskrive. Dvs. at en printer med højere DPI kan
udskrive diverse udskrifter med en højere detaljegrad end printere med
lavere DPI. Dog skal det nævnes at mange af printer fabrikanterne har
nogle forskellige teknologier, der gør at de kan printe bedre udskrifter
tilsvarende f.eks. 600 DPI. I bund og grund går det fleste af disse
teknologier ud på at interpolere udskriften ved at lave nogle tekniske
mellemberegninger for de pixels, som den originale udskrift mangler.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Rollike

Dato : 12-05-03 18:58

> [...]
> udskrift med en 1200 DPI printer fremfor en 600 DPI, hvis billedet kun
> er 72 DPI (typisk for billige digital kameraer).

Tak for svaret

Jeg tror jeg vil prøve at købe den

Mange hilsner
Mette

---

Fra : Niklas

Dato : 14-05-03 02:05

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse news:b9me70$bbg$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> udskrift med en 1200 DPI printer fremfor en 600 DPI, hvis billedet kun
> er 72 DPI (typisk for billige digital kameraer).

Jeg mener at 72 DPI er standard for alle kameraer.
Men det skal ses i sammenhæng med billedets størrelse i pixel.
Så hvis man har et kamera der tager billeder på 5 Mp
så vil DPI på 72 ændres til et meget højere tal
hvis man beder et fotoprogram om "Fit to page" til udprint på A4 format.

Men hvis man har et kamera der tager billeder i 1 Mp opløsning
så vil ændringen være meget mindre eller måske gå den anden vej
og DPI får en værdi på mindre end 72 DPI ved "fit to page" for A4 udprintning.

Så det er ikke entydigt.

Hilsen

Niklas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-05-03 09:51

Jeg har en 2210 der vist har samme printteknologi - Den er jeg godt
tilfreds med og synes at udskrifterne er rigtigt pæne. Desværre er farve
og godt fotopapir dyrt... Det er faktisk billigere at få lavet billeder
hos fotohandleren..

/A