Kan en Papst 12 dB køle en XP 1600+ cpu?
Fra : Andrew

Dato : 10-05-03 19:31

Hej

Jeg har en AMD Athlon XP 1600+ med en Volcano 7 cpu-køler fra Thermal Take
ovenpå. Men den larmer, også selvom jeg har moddet den med en fanmate der
styrer omdrejningerne. Jeg har skåret et hul i kabinetsiden LIGE udfor
cpu-blæseren og deri havde jeg en papst 12 db og det gjorde simpelthen at
temperaturen faldt 10 grader i kabi, men det larmede med min da min PSU og
min Volcano var lige indenfor, så jeg lukkede hullet igen. men nu har jeg
fået en Nexus low noise PSU og har KUN 12dB Papster i kabi, nu er det bare
volcanoen der larmer. Og her er spørgsmålet:

Hvis jeg nu åbner hullet udfor cpu og sætter en 12dB'er deri igen og så
skruer fan'en AF heatsinken hvorefter jeg montere endnu en 12dB'er fra Papst
tror i så at det vil kunne nedkøle min IKKE-overclockede cpu ordentligt. Der
kommer jo frisk kold luft ind fra kabinetsiden hvor der skal sidde en
12dB'er SAMT en frisk 12dB'er istedet for den anden larmende ?!

Hvad siger i ?

Jeg kunne jo prøve og så overvåge temperaturerne HELT VILDT de første
minutter og slukke hvis den bliver for varm?!

Mvh Anders

PS: sorry for cross-post, men jeg var ikke sikker på hvorhen jeg skulle

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 10-05-03 22:12

Andrew wrote:
> PS: sorry for cross-post, men jeg var ikke sikker på hvorhen jeg
> skulle

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : zigge

Dato : 10-05-03 23:25

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> kommer jo frisk kold luft ind fra kabinetsiden hvor der skal sidde en
> 12dB'er SAMT en frisk 12dB'er istedet for den anden larmende ?!

Ummidelbart vil jeg tro (<-disclaimer) at det kan lade sig gøre. Men jeg
tror ikke at du vinder noget ved at have to blæsere i tandem på køleren, det
burde ganske vist forøge trykket, men det vil kun give minimalt hvis ellers
du har tilstrækkeligt hul ud af kabinnetet.
Men prøv det da, og hold øje med temperaturen imens. XP1600 burde kunne
holde til 80 grader så hvis du bare kan holde den stabil på 55 - 65 grader
er det fint.

Mvh
//zigge

Fra : Andrew

Dato : 11-05-03 00:22

> [...]
> holde til 80 grader så hvis du bare kan holde den stabil på 55 - 65 grader

Ja hvis jeg prøver og så holder VÅGENT øje med tempen i bios, så skulle der
da ikke kunne ske noget ?!

Mvh Anders

Fra : zigge

Dato : 11-05-03 10:43

> Ja hvis jeg prøver og så holder VÅGENT øje med tempen i bios, så skulle
der
> da ikke kunne ske noget ?!

Det er ikke min erfaring, mange er nærmest hysteriske mht. køling af AMD, og
man skal da også sørge for at have et ok køleprofil, men de er altså ikke
overnaturligt vanskelige.
En ting man IKKE skal gøre, er at tænde pc'en UDEN KØLER, så futter den af i
løbet af sekunder fordi der ikke er noget til at optage varmen fra CPU'en
lige som der er på en Intel-CPU og det er trods alt op imod 75 Watt man skal
af med når den køre for fuld skrue.
Det er også en myte at CPU'en skal have en temperatur under 45 grader, det
er vanskeligt at opnå med en luftkølet pc uden at give en arm for køleren og
ganske unødvendigt, hvis ens temperatur ligger under 60 grader ved
stuetemperatur, er der rigeligt at give af hvis det skulle blive hedebølge.
En ting der ikke er myte, er at jo højere temperaturen er, jo kortere er
levetiden, men om din CPU køre i 7 eller 15 år kan vel reelt være
ligegyldigt?

Mvh
//zigge

Fra : Martin K

Dato : 11-05-03 11:28

zigge wrote:
> [...]
> temperaturen er, jo kortere er levetiden, men om din CPU køre i 7
> eller 15 år kan vel reelt være ligegyldigt?

Meget enig i ovenstående betragninger. Lige mine ord

Har selv en AMD Athlon XP 1700+ @ 1466 MHz (Palomino), der lige pt. ligger
med 53 grader. Køleren er en Tt Volcano 7 moddet med en Papst 26 db-blæser

--
Martin K

Fra : Andrew

Dato : 11-05-03 13:38

> [...]
> løbet af sekunder fordi der ikke er noget til at optage varmen fra CPU'en

Hej Zigge!

TAK FOR DETTE INDLÆG!!! Du har lige reddet min cpu ! Jeg tændte pc'en som
sædvaneligt og kiggede som det første OE efter post og for at se om nogle
havde svaret på mine indlæg. Denne gruppe var den første og da jeg læste dit
indlæg hvor du skrev at hvis man tændte UDEN noget køling overhovedet på e
Athlon XP så futtede den af i løbet af sekunder kiggede jeg MED DET SAMME
ned i mit temperatur monitor program (SpeedFan) og så at CPU BLÆSER STOD PÅ
0 (NUL!!!) rpm og at tempen steg MEGET hurtigt. Jeg HEV stikket ud så
hurtigt at i tror det er løgn og ganske rigtigt: Jeg havde skruet min blæser
så langt ned i rpm's (med en Zalman FanMate) at den ikke havde nok strøm til
at starte op med (den typiske fejl man laver der brænder cpu'er af i
MASSEVIS). Så blæseren havde bare givet et lille ryk da computeren blev
tændt og så havde den ikke nok strøm til at komme ordentligt igang. Så min
cpu stod altså uden nogen form for luftkøling i noget der ligner 2-3
minutter. Tempen da jeg slukkede var 45-50 grader (ifølge monitor
programmet) og den steg rimelig hurtigt. Men tak, havde jeg ikke læst dit
indlæg så havde jeg bare surfet videre og måske først tænkt på at tjekke
tempen da det var for sent.

Men siden tempen efter 2-3 minutter "kun" var nået op på 45-50 grader, så må
der da være en ok cirkulation i mit kabi eller hvad?!?!

Jeg tror jeg vil åbne min kabinet-side igen og sætte en 12dB'er dér og så
skifte Volcano 7 blæseren ud også med en Papst 12dB'er, og så se hvordan det
går. Jeg kan huske at da hullet i siden sidst var åbnet og der sad en papst
dér da var min cpu-temp på 35-40 grader og kabinet temp på 22-25 grader nu,
med hullet lukket er den 28-30 grader i kabinettet og 45-50 cpu temp, men
det larmer altså.

Mvh Anders

Fra : zigge

Dato : 11-05-03 14:47

> med hullet lukket er den 28-30 grader i kabinettet og 45-50 cpu temp, men
> det larmer altså.

45 - 50 grader er langt fra kritisk, lad du bare kabinnetet være lukket,
hvis det kan forhindre tinitus

Mvh
//zigge

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 12-05-03 16:03

Præcis. Se evt. www.hesteskelet.dk --> CPU-data --> Udvidet datatabel.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk <-- Honning og gaffa i en!

Fra : Olesen

Dato : 11-05-03 16:36

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indlæg så havde jeg bare surfet videre og måske først tænkt på at tjekke

Hvis du har en fornuftig køleprofil under din cpu-blæser,
så kan denne optage endom megen varme inden
det blir' kritisk.

En P4 har eks. installeret en komplet XP uden blæseren
var sat på FAN1...

MVH

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 11-05-03 17:24

Olesen skrev:
> En P4 har eks. installeret en komplet XP uden blæseren
> var sat på FAN1...

Det er ikke så mærkeligt. P4 sænker hastigheden, hvis den
bliver for varm. Det sænker varmeproduktionen, så der ikke
opstår kritiske problemer.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Peter Holm

Dato : 11-05-03 20:37

Andrew wrote:
> [...]
> cpu ordentligt. Der kommer jo frisk kold luft ind fra kabinetsiden
> hvor der skal sidde en 12dB'er SAMT en frisk 12dB'er istedet for den

Jeg har en Silent Viking med en 12db Papst på min XP1700@1596mhz.
Jeg har 1 12db papst indblæsning foran forneden + 1 19db papst bagud
foroven.
Kabinet foret med NoiseKiller overalt.
Full load = 44°c.
Har kørt med næsten full load 24 timer i døgnet i 6 måneder på den måde uden
prob.

Mvh
Peter

Fra : Andrew

Dato : 11-05-03 22:35

> [...]
> Full load = 44°c.
> Har kørt med næsten full load 24 timer i døgnet i 6 måneder på den måde

oki, jeg prøver lykken. Og hvis der sker noget, så ligger en Thoroughbred
XP'er 2000'er jo ikke i mere end en 500-las

Mvh Anders