Pro@ccess og PPPoE
Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 25-03-01 17:30

Efter at have læst et par ældre tråde i denne gruppe har jeg set at bl.a.
Jesper Skriver omtaler PPPoE.

Så vidt jeg (tror jeg) har forstået det, så kan man koble ADSL-modemet
direkte til ens netkort, køre noget PPPoE software, og så dele sin
internetforbindelse over netværket med f.eks. ICS (over et andet netkort).
Altså køre helt uden om routeren, og derved undgå al balladen med NAT og
åbne og lukkede porte og dets lige...
Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?

Det ville jo være ret smart, da jeg 95% af tiden ikke har noget imod den
beskyttelse en "lukket" router yder, men ved de sidste 5% hvor man f.eks.
skal hente en mp3-fil fra Napster el. lign ønsker routeren og dens lukkede
porte langt væk.

Det skal nævnes at jeg kun lige har bestilt Pro@ccess og derfor skal have
fundet ud af om jeg skal betale de 950,- for at få åbnet routeren... Hvis
man nu kunne gøre det som nævnt herover ville det være ret lækkert...

--
Jimmy Nielsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-03-01 17:50

On Sun, 25 Mar 2001 18:29:35 +0200, Jimmy Nielsen wrote:
> [...]
>åbne og lukkede porte og dets lige...
>Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?

Delvist, det er muligt med NetExpress 2 - men ikke pro@cess ADSL produktet.

NetExpress 2 kører PPPoE, som pr. default termineres i den medfølgende
router, men hvis man har mod og lyst kan man (uden NOGEN form for support)
terminere PPPoE sessionen på sin PC istedet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 25-03-01 18:35

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> router, men hvis man har mod og lyst kan man (uden NOGEN form for support)
> terminere PPPoE sessionen på sin PC istedet.

Hmm, okay. Så bliver jeg alligevel nok nødt til at bede om at få åbnet nogle
porte. Men hvis nu jeg gerne vil have det sådan at alle computere på
lokalnetværket har fuld adgang til internettet, hvad skal jeg så bede om?

Det vil vel ikke være mindre sikkert end hvis man har en always-on ISDN
forbindelse?

Vil det virke hvis man beder om at 10 af IP-adresserne (ex. 192.168.1.2 -
192.168.1.11) skal være helt åbne, og så resten "lukkede", og derved kan
vælge sikkerhedsniveau alt efter hvilken IP-adresse man tildeler PC'erne?

Man bliver jo aldrig klogere hvis ikke man spørger...

--
Jimmy Nielsen

Fra : Christen Stephansen

Dato : 25-03-01 20:00

> [...]
> porte. Men hvis nu jeg gerne vil have det sådan at alle computere på
> lokalnetværket har fuld adgang til internettet, hvad skal jeg så bede om?

Alle vil have fuld adgang ud af huset, men da du kun har en extern/offentlig
IP, kan du kun få routet de indgående porte én gang pr. port.

Du skal altså med andre ord have 1 (extern/offentlig) IP for hver gang du
vil have indgående trafik på en given port (mere end én gang - forstå mig
ret).

> Det vil vel ikke være mindre sikkert end hvis man har en always-on ISDN
> forbindelse?

Sådan kan man ikke formulere det. Du kan også bruge NAT ved Pro@ccess ISDN,
men som standard har du 4 externe IP'er.

> [...]
> vælge sikkerhedsniveau alt efter hvilken IP-adresse man tildeler PC'erne?

Nej, se ovenstående.

> Man bliver jo aldrig klogere hvis ikke man spørger...

Jo da, man skal bare have en kreativ tankegang, samt adgang til nettet

/Christen Stephansen

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 25-03-01 20:14

"Christen Stephansen" <lucifer@jones.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil have indgående trafik på en given port (mere end én gang - forstå mig

Okay, det forstår jeg godt.
Det kommer altså til at virke på samme måde som nu, hvor jeg deler en
Cybercity Fastpris over LAN'et vha. ICS til min stationære og bærbare PC?
Hvis det gør det, er det jo ingen problemer.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Christen Stephansen

Dato : 25-03-01 20:21

> [...]
> Cybercity Fastpris over LAN'et vha. ICS til min stationære og bærbare PC?
> Hvis det gør det, er det jo ingen problemer.

Ja, men her er der en HUB integreret i routeren (hvis du får en SpeedStream
5711, leveres til std. P@ ADSL), så du ikke behøver at have den ene maskine
tændt, for at den anden kan være på. Du bliver desuden fri for at bruge ICS
eller anden form for software-NAT. Der er NAT i routeren (med 1
extern/offentlig IP).

/Christen Stephansen

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 25-03-01 20:39

> [...]
ICS
> eller anden form for software-NAT. Der er NAT i routeren (med 1

Ja, det regnede jeg heller ikke med, men jeg var ikke klar over der var en
hub i routeren. Ifølge (http://www.efficient.com/products/routband.html) er
der 4 porte - dog "kun" 10MBit. (Det kunne nu have været rart med
10/100...

--
Jimmy Nielsen

Fra : Tim Christensen

Dato : 25-03-01 18:05

"Jimmy Nielsen" <jimmy-nNOSPAM@email.dk> wrote in message
> [...]
> åbne og lukkede porte og dets lige...
> Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?

Nej, du kan ikke øre PPPoE med pro@ccess , ICS er også NAT og er mindst lige
så lukket som pro@ccess ADSL.

Mvh

Tim

Fra : Thomas Jari

Dato : 25-03-01 18:19

> Nej, du kan ikke øre PPPoE med pro@ccess , ICS er også NAT og er mindst
lige
> så lukket som pro@ccess ADSL.
>
> Mvh
>
> Tim

Det er dog noget lettere at styre portene fra F.eks windows.

JARI

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 02-04-01 08:42

Den Sun, 25 Mar 2001 18:29:35 +0200, skrev "Jimmy Nielsen"
<jimmy-nNOSPAM@email.dk> :

> [...]
>åbne og lukkede porte og dets lige...
>Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?

Det kan man ikke. Det kræver, at PPPoE er sat op 'i begge ender' og det
er det ikke på Pro@ccess ADSL. At der kører forsøg med det er en helt
anden ting.

- Jørgen

http://proaccess.jth.net/
http://dns.jth.net/ Godkendte DNS servere til .dk og internationale domæner

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-01 11:05

Køres der forsøg med PPPoE på P@ ADSL?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-04-01 13:29

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
> "Jørgen Thomsen" <un@s.jth.net> skrev i en meddelelse
>
> Køres der forsøg med PPPoE på P@ ADSL?

Der kørte forsøg med det, og produktet, der kan det ønskede med at sætte
netkort direkte i ADSL modem er NetExpres2.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-01 13:32

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
> Der kørte forsøg med det, og produktet, der kan det ønskede med at sætte
> netkort direkte i ADSL modem er NetExpres2.

Det er gammel nyt, men det er nyt nyt hvis det er korrekt som Jørgen siger
at der køres PPPoE test på P@ ADSL (hvilket ville overraske mig en del)