Køb af bærbar: Råd søges (Asus L3800C / Li~
Fra : Jens Nordahl

Dato : 07-05-03 20:56

Hej Nyhedsgruppe

Jeg står og skal til at købe en blærbar computer og vil høre om der
er nogen der har en mening eller et godt råd, hvad angår valg af
mærke/model, forhandler osv...

* Anvendelse: Når jeg er på farten, alle de ting jeg plejer at
gøre (kode, mail, web, tekstbehandling, regneark, grafik, digi foto,
høre musik). Derhjemme regner jeg med fortsat at bruge min
stationære, men med bærbar som ekstracomputer til stue, soveværelse
osv.

* Hardware - vigtigst for mig:
- helst et stykke over 20GB disk
- Helst 512 MB RAM (256 kan til nød gå an)
- Høj skærmopløsning helst 1400x1050
(1024x768 kan *måske* gå an hvis prisen
er rigtigt god).
- God lyd i høretlf.

* Budget: Ikke over 14000 kr.

* Skal kunne køre Linux uden alt for meget
rekompilering af alt muligt.
Rebuild af kernel kan godt gå an, selv om jeg
helst er fri. Moderne distro a la RedHat 9
eller Mandrake 9.1.

* Så høj grad af standardkomponenter som muligt

----------

Jeg har pt. kig på ASUS L3800C. Er der nogen der har
erfaringer med denne maskine?

Eller nogen der hellere vil anbfale en anden maskine?

----------

www.Laptop4U.dk har den pt til lige under 14000 i følgende
konfiguration:

1800 MHz , Intel Mobile Pentium 4,
512 MB DDR RAM,
40 GB 4200 RPM,
CD-RW/DVD drev,
ATI Mobility Radeon 7500 med 32 MB DDR grafikchip,
15,1 TFT SXGA skærm (1400x1050), V.90 modem,
10/100 Mbit netkort,
IEEE1394 Firewire,
802.11b trådløst netkort,
Touchpad, Li-Ion 8 celler,
Windows medfølger ikke,
3,2 kg

Er prisen fair?

Er der nogen erfaringer med at handle hos laptop4u?

-----------

Er der ellers nogen ting jeg bør være særligt opmærksom på, eller
andre råd i lige vil give mig på falderebet?

På forhånd tak

Jens

--
Jens Nordahl
http://www.ullotar.dk (in danish)

Fra : jacwin

Dato : 07-05-03 21:07

IBM ThinkPad R40 KAMPAGNE til kroner 11.995

2000 MHz , Mobile Intel® Pentium® 4, 256 MB DDR RAM, 30 GB 4200 RPM HD,
8xDVD drev, 14,1 TFT XGA skærm (1024x768), V.90 modem, 10/100 Mbit
netkort, IEEE1394 Firewire, Trackpoint, Li-Ion, Windows XP Pro DK, 2,6 kg

+ Kingston 256 MB SDRAM kroner 895

+ Laptop4u Notebookpakke ved køb af PC kroner 500
Bestående af Targus Notepac taske, 5 m. Kabel lydkort->stereoanlæg, 5 m.
Kabel S-Video->Scart m. Lyd og 5 m. RJ45 kabel

Ialt kroner 13.390,-

Med den konfig ville jeg vælge med budget på 14.000, primært pga god
skærm, rammængde og vægten på 2,6 kg.

eneste minus er at der ikke er brænder, men det kan jo nemt undværes på
en ekstra maskine som du skal bruge den til - det minus opvejs af at der
et 100 mb net kort i maskine samt trådløst netkort.

Held op lykke med købet.

Mvh Jacob

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 07-05-03 21:23

"jacwin" <jw@politik.dk> wrote in message
> IBM ThinkPad R40 KAMPAGNE til kroner 11.995

Hvor ser du den til den pris henne?

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : jacwin

Dato : 08-05-03 07:32

Undskyld jeg så den hos www.laptop4u.dk men han slettet den fra siden

www.laptops.dk har den til 11.895,- + 595,- for 256 mb ram ekstra

mvh Jacob

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 07-05-03 21:48

Jens Nordahl wrote:

> Er der nogen erfaringer med at handle hos laptop4u?

Jeg har sevl købt min Linux bærbar (Asus M2400) hos laptop4you,Jeg var
godt tilfreds.

* Jeg fik gode og hurtige svar på de spørgsmål jeg havde inden købet.

* Handlen var nem, og varen blev leveret til tiden.

Jeg har sidenhen købt mere ram til den også hos laptop4you, og også den
handel forløb problemfrit .

>Er der ellers nogen ting jeg bør være særligt opmærksom på, eller
>andre råd i lige vil give mig på falderebet?

Et par småting:
- Køb kun bærbar med en mobile cpu.
- Vær opmærksom på hvilket gfx chipsæt den har.

mvh
henrik

Fra : Zulu

Dato : 07-05-03 21:48

> [...]

> CD-RW/DVD drev,
> ATI Mobility Radeon 7500 med 32 MB DDR grafikchip,
> 15,1 TFT SXGA skærm (1400x1050), V.90 modem,

Zepto har i øjeblikket tilbud på deres Znote 2002, som har nogenlunde samme
specs som ASUS'en, bortset fra Geforce4 Go i stedet for Radeon7500 og 14"
SXGA+ i stedet for 15". Men så vejer den tilgængel kun 2,6 kg.
Kik på www.zepto.dk

Zulu

Fra : Jens Nordahl

Dato : 07-05-03 23:19

Zulu wrote:
> [...]
> samme specs som ASUS'en, bortset fra Geforce4 Go i stedet for Radeon7500
> og 14" SXGA+ i stedet for 15". Men så vejer den tilgængel kun 2,6 kg.

Interessant.
Har du selv sådan en? Og i givet fald er du tilfreds med kval?
Kender du forhandleren (for jeg har aldrig før hørt om Zepto)?
Ved du om det er en standardmaskine der b are er blevet
"branded" af zepto?

Jens

Fra : Zulu

Dato : 08-05-03 21:43

> [...]
> Kender du forhandleren (for jeg har aldrig før hørt om Zepto)?
> Ved du om det er en standardmaskine der b are er blevet

Jeg arbejder selv for Zepto, så jo jeg kender dem godt...
Maskinen, Znote 2002, er en Compal CL10,
http://www.compal.com/product/S3/CL10/acl10spec.htm,
som vi monterer CPU, Ram, HD og drev i alt efter kundens behov.
Kvaliteten er helt i orden på Compal's maskiner, bl.a. Toshiba og tyske
Gericom får lavet maskiner der.
Bl.a. EDBPriser.dk har testet maskinen her og var meget tilfredse:
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/anmeldelse_vis.asp?anmeldID=1347

Med hensyn til Linux har vores norske afdeling, www.zepto.no, lavet en
skræddersyet Linux pakke til Znote 2002, hvor de har brugt Redhat 8.0, så
Linux kan den i hvert fald sagtens køre uden de store problemer.

Jeg håber ikke at det blev for meget "salgstale", det vigtigste er jo at du
får en maskine som passer til dine behov og pengepung.

Nogle af de andre i denne tråd foreslår at du vælger en Centrino baseret
bærbar.
Det vil jeg også anbefale, såfremt du vægter lang batteritid og god ydelse
højere end et par tusind kr, da Centrino maskiner stadig er lidt dyrere end
P4-m baserede.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål om Zepto
eller om bærbare generelt.
Du kan fange mig på support@zepto.dk

Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-05-03 09:18

> Jeg arbejder selv for Zepto, så jo jeg kender dem godt...

En anden gang vil det være rart at du du tilkendegiver det det i din
signatur eller lign. når du anbefaler egne produkter.

Ikke at der er noget galt i indholdet, men det kan alligevel gøre en
lille forskel om det er sælger eller en glad bruger der roser et
produkt.

/A

Fra : Zulu

Dato : 09-05-03 17:26

> Ikke at der er noget galt i indholdet, men det kan alligevel gøre en
> lille forskel om det er sælger eller en glad bruger der roser et
> produkt.

Det forstår jeg godt, men jeg bruger nyhedsgrupperne her privat, så jeg
prøvede at være så objektiv som mulig.

Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 09-05-03 18:05

> Det forstår jeg godt, men jeg bruger nyhedsgrupperne her privat, så
jeg
> prøvede at være så objektiv som mulig.

Som sagt - der var bestemt ikke noget galt med dit indlæg. Men på usenet
hvor alle er mere eller mindre anonyme er det også svært at lave en
ordenlig kildekritik. Det gør jo lidt forskel om det er en der har har
læst et prisskilt i bilka eller en der "roder" med indkøb hos
producenten og er sælger produktet

I hifi grupperne er der en der ofte vedhæfter følgende signatur.:"
Jeg arbejder i en radio/tv forretning. Mine indlæg er skrevet
ud fra mine egne meninger og holdninger, men kan være
farvede af mit ansættelsesforhold."

Det er en fin måde både at markere at man nok ved hvad man snakker om og
måske ikke er upartisk

Men jeg er vist (igen) røget ud af en tangen ...

--
/Anders Majland
Der i forbindelse med blærbare bare er køber/bruger og har gode

Fra : Zulu

Dato : 09-05-03 18:19

> [...]
> farvede af mit ansættelsesforhold."
>
> Det er en fin måde både at markere at man nok ved hvad man snakker om og

God løsning, det vil jeg prøve at huske næsten gang.

Forresten synes jeg at der mangler en dk.edb.hardware.notebook eller
dk.edb.hardware.baerbar nyhedsgruppe. Der har før været indlæg om oprettelse
af en sådan, men er der nogen, der ved om der bliver gjort noget?
Jeg følger selv med i comp.laptops, comp.sys.laptops og uk.comp.sys.laptops,
men en dansk udgave ville være meget rar, da producenter og modeller
varierer meget fra land til land.

Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-05-03 07:03

> Forresten synes jeg at der mangler en dk.edb.hardware.notebook

dk.edb.hardware.baerbar er netop godkendt og skulle være tilgængelig de
fleste steder i løbet af et par dage,

/A

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 09-05-03 18:38

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b9gn4g$248$1@sunsite.dk...
-SNIP-
> [...]
> ordenlig kildekritik. Det gør jo lidt forskel om det er en der har har
> læst et prisskilt i bilka eller en der "roder" med indkøb hos

Tjaaah.... Jeg er nu delvist uenig i dig...

> I hifi grupperne er der en der ofte vedhæfter følgende signatur.:"
> Jeg arbejder i en radio/tv forretning. Mine indlæg er skrevet
> ud fra mine egne meninger og holdninger, men kan være
> farvede af mit ansættelsesforhold."

Og det syntes jeg er komplet tåbeligt... Ligner mest af alt et omvandrende
reklame-skilt. Jeg er sådan set bedøvende ligeglad med hvor folk arbejder og
hvad de laver til dagligt, etc. Det essentielle er det der står i indlægget
og det mener jeg sådan set er internettet og usenet´s store styrke! Selv
bistandsklienten kan have mere ret end direktøren for det multinationale
selskab, men de der "omvandrende reklame-søjle-signaturer", dem har jeg godt
nok også set, men jeg er viildt træt af at se på dem....

Men i andre skal naturligvis også have lov at have jeres mening om det

> Det er en fin måde både at markere at man nok ved hvad man snakker om og
> måske ikke er upartisk

Det ved jeg nu ikke rigtig. Man kan jo også lyve og så er man lige vidt. Jeg
tror de folk der gør det, mest gør det fordi de associerer deres identitet
med deres stilling i firmaet - hvorfor skulle de ellers, privat, i deres
fritid rende rundt og lige reklame-søjler for deres firma? Jeg, personligt
syntes det er dybt tåbeligt, men jeg håber da ikke at der er nogen der
bliver stødt af denne holdning.... Og så ved jeg også godt at jeg er på vej
off-topic, så nu stopper jeg...

> Men jeg er vist (igen) røget ud af en tangen ...
Ja, men det kan vist heller ikke undgåes engang imellem

> /Anders Majland

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : JS

Dato : 07-05-03 22:57

> Hej Nyhedsgruppe
>
> Jeg står og skal til at købe en blærbar computer og vil høre om der
> er nogen der har en mening eller et godt råd, hvad angår valg af
> mærke/model, forhandler osv...

Hvad med en med Centrino-processor?
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N

Fra : Jens Nordahl

Dato : 07-05-03 23:16

JS wrote:
> Hvad med en med Centrino-processor?
> http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N

Ja hvad med den?

Hvad vinder jeg ved at tage centrino? Maskinen i dit link
har på mange punkter dårligere specs end L3800C eller
M2400, og til en højere pris (mindre ram, mindre
skærmopløsning, langsommere CPU).

Jeg har hørt nogen sige at man med centrino sparer bedre
på strømmen så man får længere batterilevetid, til gengæld
har jeg hørt andre sige at det ikke er andet end et
marketing-scam fra intels side. Så hvad er det lige med
centrino?

Jens

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-05-03 07:14

> Hvad vinder jeg ved at tage centrino?

Væsenligt længere batteritid end med mobile pentium 4 (og endda længere
end PIII)

(Sammenligning af acers serie . Acer mobile PIII 1ghz fra sidste sommer,
mens de nyeste i huset er med centrino processer)

Men jeg ved ikke hvordan der ser ud med at køre linux på acers
maskinerr, men prøv at se specs på 800 serien på acer.dk

/A