Intel Chipset
Fra : Morten H. Nielsen

Dato : 05-05-03 14:14

Hej Gutter.

Hvad er forskellen på de forskellige chipset fra Intel? Her tænker jeg på:

1. Intel 845 400/533Mhz

2. Intel 845 GL, integrated 4mb graphics

3. Intel 850 E 533 Mhz

Jeg ved intet om chipset, men måske I kunne kaste lys over dette tænkte
eksempel?

Der er 3 computere. De er alle identiske, bortset fra deres chipset. Den ene
indeholder chipset nr. 1, den anden nr. 2, og den sidste nr. 3. Husk at alt
andet hardware er ens.

Hvordan vil de 3 computere opføre sig i forhold til hinanden indbyrdes? Hvad
betyder de forskellige chipset for hurtighed, stabilitet, eller noget helt
tredje? Det er det jeg skal bruge jeres hjælp til at finde ud af.

Morten H. Nielsen
-In an interstellaaaar buuurssst im baaaack to saaaave the uuuniveeerse!

Fra : JK

Dato : 05-05-03 14:47

On Mon, 5 May 2003 15:13:44 +0200, "Morten H. Nielsen"
<holberg19DELETETHIS@netscape.net> wrote:

> [...]
>betyder de forskellige chipset for hurtighed, stabilitet, eller noget helt
>tredje? Det er det jeg skal bruge jeres hjælp til at finde ud af.

For stabilitet er opførslen ens: Intel chipset er godt understøttet af
alle software/spil - leverandører, så det er det mest stabile man kan
få.

1) og 2) er ret ens. Faktisk er 1) specificeret forkert, men det
fremgår at det kan som 2) tage både fsb 400 og 533.

2) er ligesom 1) men har onboard grafik. Dog har bundkortet sikkert en
agp-slot og et grafikkort kan sættes i der. Man kan køre med 2 skærme
på, eller disable onboard grafik (for det er _ikke_ alletiders grafik,
ialfald ikke til spil).

Fsb400 og fsb533 dækker over 2 cpu versioner fra Intel.

Så ingen af de 3 bundkort kan tage de nye fsb800 cpu'er, som er på
vej. Kommer om få uger. Chipset hertil hedder 875 eller Canterwood.

3) er til RDR ram, men tager samme cpu'er som 1) og 2)

1) og 2) er til DDR ram, og pc2700 ram er et naturligt valg, - men det
må gerne være pc3200, der kan køre hurtigere.

Alle 3 burde understøtte usb 2.0 og have det på bundkortet.

Det er sandsynligt at bundkortene kræver agp 4x/8x, altså er
ukompatible med agp 1x/2x.

Fra : Morten H. Nielsen

Dato : 05-05-03 16:40

"JK" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Alle 3 burde understøtte usb 2.0 og have det på bundkortet.
>
> Det er sandsynligt at bundkortene kræver agp 4x/8x, altså er

Hej.

Tak for dit hurtige svar.

Info: Jeg har slettet min krydspost i den anden gruppe.

Jeg har nogle spørgsmål til din i øvrigt udmærkede gennemgang.

Vil fsb400 være langsommere end fsb533? I så fald, hvor meget? Og til
hvilket brug? (jeg går ud fra at de 400/533 dækker over en slags hastighed
af en art?)

Fra : JK

Dato : 05-05-03 17:34

On Mon, 5 May 2003 17:39:54 +0200, "Morten H. Nielsen"
> [...]

>Info: Jeg har slettet min krydspost i den anden gruppe.
>
>Jeg har nogle spørgsmål til din i øvrigt udmærkede gennemgang.

Nu taler vi ikke om overclocking. Se www.edbpriser.dk at der er 2
typer fsb400 og fsb533.

Men nogle cpu'er laves som både fsb400 og fsb533. Så har de samme
clockfrekvens, men multiplier er forskellig.

På fsb400 kører ram med 100 MHz, som grundregel, og med en fsb533
kører det 133. Derfor er fsb533 det eneste acceptable i dag. Om et
par uger kommer så fsb800.

Bundkortet kører med 1/4 af de frekvenser: 400, 533 og 800.

Det er ikke et helt uddybende svar, men lidt på vejen.

Fra : ZiiX

Dato : 05-05-03 18:04

Nu vil jeg lige bryde ind og sige det at Intel 845E er med DDRram !
Og ikke RDR

Bevis : http://www.tweakup.dk/HTML/trinfortrin/i845eperformance/1.htm#

ZiiX

Fra : ZiiX

Dato : 05-05-03 18:07

Sorry jeg var alt for hurtig der stod Intel 850E

Min skyld baaah stressende dag med eksamener :(

ZiiX

Fra : Peter Pan

Dato : 05-05-03 22:53

"Morten H. Nielsen" <holberg19DELETETHIS@netscape.net> wrote in message
> Vil fsb400 være langsommere end fsb533? I så fald, hvor meget? Og til
> hvilket brug? (jeg går ud fra at de 400/533 dækker over en slags hastighed
> af en art?)

fsb400 er bare en nem måde at beskrive Front Side Bussen på de bundkort.
Front Side Bussen er en bus som går mellem processoren og chipsættet. Altså
den hastighed som processoren snakker med resten af systemmet med.

Denne FSB er 64 bits bred (=8 bytes), og kører 100, 133 eller 200 MHz.
Samtidig er den Quad-pumpet, så for hver Hz bliver der overført 4 bits.
(derfor skreves det ofte som 400, 533 og 800 MHz, men er det reelt ikke)
Alt ialt betyder det at bussen kan overføre:
fsb400 = 100 MHz * 4 bits/Hz * 8 bytes bred bus = 3200 Megabytes per sekund
fsb533 = 133 MHz * 4 bits/Hz * 8 bytes bred bus = 4266 Megabytes per sekund
fsb800 = 200 MHz * 4 bits/Hz * 8 bytes bred bus = 6400 Megabytes per sekund

Til sammenligning har AMD Athlon XP processerne en bus der kører fsb266
eller fsb333. Denne er kun double-pumpet, og overfører derfor kun 2 bits for
hver Hz. Så for den ser regnestykket således ud:
fsb266 = 133 MHz * 2 bits/Hz * 8 bytes bred bus = 2133 Megabytes per sekund
fsb333 = 166 MHz * 2 bits/Hz * 8 bytes bred bus = 2666 Megabytes per sekund

Så det siger næsten sig selv at jo hurtigere FSB'en kører, jo hurtigere er
systemmet. Hvis man bare skal lægge 2 og 2 sammen, betyder det jo nok ikke
så meget, men laver man noget krævende hvor FSB'en bliver fyldt op med data,
vil der være store gevinster ved en hurtigere FSB.

Hvorfor AMD systemmer ikke behøver en så hurtig FSB som et Intel system for
at være lige så hurtigt ligger lidt uden for spørgsmålet, og kræver en
længere forklaring, så det vil jeg spare dig for nu!

Mvh
Anders