Dimensionering af Strømforsyning.
Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 03-05-03 14:40

Hejsa

Jeg skal ud at købe en mindre larmende Strømforsyning,og i den
forbindelse vil jeg godt dimensionere den rigtigt.

Den strømforsyning jeg har nu er en gammel 300 Watts, den blev bøbt i
300W fordi det var hvad man købte når man skulle skifte til AMD athlon
(den oprindelige 750Mhz)

Nu har jeg fået en hurtigere CPU, Mere RAM, flere diske og nyt gfx kort,
så jeg bliver i tvivl om 300W er nok, så ....

* hvordan udregner jeg hvor mange Watt min system har brug for ?

Hvis jeg kigger på AMD's side får jeg kun typiske værdier ikke max
værdier, og hvad med alle de andre komponenter såsom gfx kort, harddiske.

Mit System:
Elitegrooup K7SEM mb med Onboard net og lyd
AMD XP 1800+ Thoroughbreed
768 mb SDRAM
2 IBM harddiske 7200 RPM
2 DVD/CD rom drev
Firewire Kort
ATI radeon 8500.

* Jeg påtænker at købe en AMD64 når desktop versionen kommer til
septemper/oktober, men hvor meget strøm kræver sådan en.. ? Jeg vil
nemlig helst ikke købe en strømforsyning nu som er 10 watt for lille til
septemper..

* Hvordan kan jeg måle om min gamle strømforsyning rent faktisk kan
levere 300W...

mvh
henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-03 14:53

In dk.edb.hardware, Henrik Lynggaard <henrik@lynggaard.org> says...
> * hvordan udregner jeg hvor mange Watt min system har brug for ?

Effekten er mindre vigtig. Det der er vigtigt er hvor meget strøm den
kan levere ved de forskellige spændinger. Du regner strømmene sammen og
finder en forsyning der kan levere det.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 03-05-03 15:38

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
>

> Effekten er mindre vigtig. Det der er vigtigt er hvor meget strøm den
> kan levere ved de forskellige spændinger. Du regner strømmene sammen og

Og hvordan laver jeg lige den beregning ??

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-05-03 15:42

"Henrik Lynggaard" <henrik@lynggaard.org> wrote in message
> Og hvordan laver jeg lige den beregning ??

Tjaa, det er lidt svært.. Men man skal jo have oplysningerne fra de ting man
har sat i dyret.. Der plejer at stå på fx harddiske hvor meget de bruger

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 03-05-03 16:10

Bjarke Hansen wrote:
> "Henrik Lynggaard" <henrik@lynggaard.org> wrote in message

> Tjaa, det er lidt svært.. Men man skal jo have oplysningerne fra de ting man
> har sat i dyret.. Der plejer at stå på fx harddiske hvor meget de bruger

Og der står f.eks. (fra en a mine harddiske) 5V 300 mAmp 12V 500 mAmp.

Hvordan kommer jeg videre derfra ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-03 17:21

In dk.edb.hardware, Henrik Lynggaard <henrik@lynggaard.org> says...
> Og der står f.eks. (fra en a mine harddiske) 5V 300 mAmp 12V 500 mAmp.
> Hvordan kommer jeg videre derfra ?

Kig i dokumentationen til bundkortet, grafikkortet og hvad du ellers har
i. CPU'en kan du finde oplysninger om hos producenten. Du får nu 3
spændinger med forskellige samlede belastninger. Find derefter den PSU
der passer bedst. Der findes ingen nemme løsninger, hvis man vil gøre
det rigtigt første gang.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-05-03 07:06

> Der findes ingen nemme løsninger, hvis man vil gøre
> det rigtigt første gang.

Jow - køb den rigeligt stor

/A

Fra : Michael Schmidt

Dato : 06-05-03 09:53

Mon, 5 May 2003 08:05:45 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with .
in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:

> Jow - køb den rigeligt stor

PÃ¥ bekostning af effektiviteten... :(
/Zmit

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-05-03 10:02

> På bekostning af effektiviteten... :(

Har du nogle data på det ?
Altså hvor effektiv f.eks en 200watt og en 300watt er hvis den belastes
med 150watt ?

/A

Fra : Michael Schmidt

Dato : 07-05-03 09:27

Tue, 6 May 2003 11:02:13 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with .
in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:
[klip]
> Har du nogle data på det ?
> Altså hvor effektiv f.eks en 200watt og en 300watt er hvis den
> belastes med 150watt ?

Nej. Det varriere fra producent til producent.
Prøv om du kan finde "Tecnical refrence" eller "Specification" på
div. producenteres hjemmesider (hvis det er nogle med afdelinger
rundt om i verdnen er den tilknyttet hovedsædet eller
produktionslandet som regel den bedste).

ATX specifikationen dikterer en samlet nyttevirkning på min 67% ved
nominel belastning. Producenter der har skab sig et ry, der er værd
at værne om laver generelt produkter, der performer bedre en
mindstekravet. Fotron og Enermeax har PSU med virkningsgrade tæt på
80% ved nominel belastning. (Enermax (/Verax-mod) laver en model der
tillige kan peake +100%, hvilket kan være nødvendigt hvis man har
mange diske på samme PSU, der alle skal spinne op på samme tid (ved
boot)

Mine 25øre
/Zmit

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-05-03 10:28

> Nej. Det varriere fra producent til producent.

Hvis du har et link ved hånden fra en enkelt producent er jeg også
interesseret (så jeg ikke bare skal søge ud i det blå ...)

/A

Fra : Michael Schmidt

Dato : 07-05-03 12:22

Wed, 7 May 2003 11:28:05 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with .
in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:
> Hvis du har et link ved hånden fra en enkelt producent er jeg også
> interesseret (så jeg ikke bare skal søge ud i det blå ...)

Her er et par:
http://www.fspgroup.co.uk/products/pcpower.html

http://www.enermax.com.tw/product-01.htm

http://www.engelking-elektronik.de/nav.php?pos=produkte.php&lang=de&

/Zmit

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 04-05-03 00:47

I stedet for at beregne det, kan du jo måle på din maskine som den ser ud
nu, for du vil sikkert have meget svært ved at regne alle komponenterne ud,
eksempelvis er der gerne et par watts forskel på om der er link i et onboard
netkort eller ej.

Så mål på det du har, træk komponenter der udgår fra og læg nye komponenter
til.

Du skal selvfølgelig helst måle på alle de enkelte spændinger.

Til at måle det med findes der apparater der koples rundt om ledningen, og
derved kan måle strømstyrken.

Rune

P.S. overvej om ikke du bare skulle købe en overdimensioneret PSU, den
bruger jo ikke mere strøm bare fordi du sætter en 400 watts PSU i. Og det er
bedre at køre en 400 watts PSU med 25% belastning end en 300 watts PSU med
33%.
Så holder den længere, bliver ikke så varm, og kan tåle at du en dag køber
et FX-deluxe-turbo-grafikkort.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-05-03 09:52

In dk.edb.hardware, Rune Friis Jørgensen <rune_friis@adslhome.dk>
says...
> Til at måle det med findes der apparater der koples rundt om ledningen, og
> derved kan måle strømstyrken.

Tangamperemetre.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 04-05-03 21:01

Det lyder rigtigt, jeg ved det findes, og jeg ved hvad det kan... Og det er
så det...

Rune

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 07-05-03 15:47

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Effekten er mindre vigtig. Det der er vigtigt er hvor meget strøm den
> kan levere ved de forskellige spændinger. Du regner strømmene sammen og

Jeg tror du er galt på den!

Det du siger er jo dobbeltkonfekt og fuldstændigt ukorrekt, som jeg læser
det. Det forbavser mig at der ingen elektronik-folk er herinde, der retter
dit postulat:

Vi er vel enige om at der kommer 230 V ind, ikke? Altså spændingen.
Dernæst måler du strømstyrken og finder den på indgangs-siden, idet det er
1000 gange lettere end at finde alle de små strømstyrker og lægge dem sammen
(det kan du iøvrigt ikke rigtigt, du får problemer med
serie/parallel-forbundne enheder).

Ganger du det med spændingen får du effekten: P = U*I

Du kan dermed ikke påstå på samme tid at effekten er mindre vigtig, men
strømstyrken er det vigtige, idet spændingen er konstant! En 400 W
strømforsyning kan anbefales. Så er du på den sikre side og så behøver du
ikke at opstille åndssvage regnestykker og bagefter blive udsat for at du
opgraderer dit grafik-kort til ét, der trækker helt vildt meget strøm...

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-05-03 16:05

> Du kan dermed ikke påstå på samme tid at effekten er mindre vigtig,
> men strømstyrken er det vigtige, idet spændingen er konstant!

Du skal huske at der er flere spændinger på sekundær siden og psu skal
levere "strøm nok" på alle spændingerne. Da amd tbird'en kom frem for et
par år siden var det et problem for mange strømforsyninger at levere
strøm nok på 3.3volt.

Så har man nogle "storforbrugere" på en bestemt spænding bør man checke
om psuen kan levere strøm nok. Et eksempel kunne være noget vandkøling
med en hidsig 12 volts pumpe eller lign.

/A

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 07-05-03 21:32

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b9b7bo$o0a$1@sunsite.dk...

> Du skal huske at der er flere spændinger på sekundær siden og psu skal
> levere "strøm nok" på alle spændingerne. Da amd tbird'en kom frem for et

Pointen er jo at man skal ikke tænke på sekundær-siden (inde i computeren).
Man skal kun tænke på den effekt der forbruges fra stik-kontakten og denne
transformeres om til effekt på "sekundær-siden".

Det er alt for besværligt at måle noget på "sekundær-siden" (altså
indersiden). Jeg tror ikke på at en 400 W strømforsyning ikke kan levere nok
effekt. Under alle omstændigheder er man bedre stillet desto større effekt
PSU´en er bygget til - også mht. "klumper i strømmen"...

> par år siden var det et problem for mange strømforsyninger at levere
> strøm nok på 3.3volt.

Børnesygdomme, regner jeg med.

> Så har man nogle "storforbrugere" på en bestemt spænding bør man checke
> om psuen kan levere strøm nok. Et eksempel kunne være noget vandkøling
> med en hidsig 12 volts pumpe eller lign.

Jeg tror ikke at du er elektronik-fagmand... Såvidt jeg ved kører det meste
på 5 V og 12 V, inde i computeren... Så er der lige det med de 3,3 Volt, men
derudover er der såvidt jeg ved ikke andre variationer i spændingen.

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-05-03 08:16

> [...]
> levere nok effekt. Under alle omstændigheder er man bedre stillet
> desto større effekt PSU´en er bygget til - også mht. "klumper i

Det skrev jeg også tidligere - køber man bare en "stor" psu behøver man
ikke tænke selv.... Andre har så fortalt at en psu er mest effektiv ved
sin nominelle belastning. Det taler jo for ikke at købe en for stor
psu....

> [...]
> meste på 5 V og 12 V, inde i computeren... Så er der lige det med de
> 3,3 Volt, men derudover er der såvidt jeg ved ikke andre variationer

Der er lige de -5 V og -12 V ... Du er vel heller ikke
"elektronik-fagmand" ?

/Anders Majland

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 08-05-03 23:44

Jeg blander mig lige.

Først vil jeg lige henvise til en god test lavet af Dr. Tom:
http://www.tomshardware.com/howto/20021021/index.html
Han kommer godt rundt strømforsyningens indre, og jeg synes han gjorde sig
nogle gode tanker.

Dernæst vil jeg sige at der er stor forskel på strømforsyninger!
Selv to strømforsyninger der begge er normeret til 300 Watt, kan belastes
helt forskelligt.
Eks. fra Tom: (ampere på +3,3V / +5V / +12V)
Herolchi, HEC-300LR-PT (30/28/15)
SCS, SCS-300 (23/15/10)

Konklusionen er klar, i transformatoren er 220 V spolen selvfølgelig lavet
til at kunne klare 300 W, men de øvrige spændinger er jo helt seperate
spoler, og der kan nogle producenter jo godt spare.
300 W kan jo relativt nemt klares ved at tilbyde mange Ampere på 12 V.

Hvis vi regner lidt på ovenstående PSU'er, kan vi se at SCS kun kan yde 271
Watt på de tre spændinger hvis man lige nøjagtig har brug for 23/15/10.
HEC yder samlet 419 Watt. Det betyder dog ikke at den kan trække 400 Watt,
fordi så står primærspolen af, men hvis man er i den situation at man har
brug for rigtig mange Ampere på 5V eks. 25 A, så nytter det ikke noget at
bruge SCS, selvom ens samlede effektforbrug kun er på 250 Watt.

Konklusionen er at hvis man er i tvivl, så mål på PC'en eller køb en der er
meget stor.

Jeg har selv for nyligt rendt rundt og målt strømforbruget på firmaets
PC'ere (da vi bruger for meget strøm) og en typisk kontor-PC bruger altså
kun 70 - 100 Watt. Og det kan de fleste PSU'er jo klare på alle
spændingerne.
Så hvis man mener at man har noget der bruger meget strøm såsom 5 harddiske,
så er mit råd også at lave en lille tabel, og se hvad de enkelte diske
trækker på hhv. 5 og 12 V.
Harddiske bruger fra 4 watt og op til 14 Watt. og der er stor forskel på om
det er 5V eller 12V der trækker.
Man ved stadig ikke hvilket behov man har, men man ved vilken spænding der
skal være prioriteret højt.
Har man et mother-fucker-grafikkort, må det jo være nemt at finde ud af om
det trækker på 3,3, 5 eller 12 V.
(Hvis ikke man har råd til en der prioriterer alle spændinger højt)

Men det kunne måske også være en løsning at "konsolidere" nogle diske; i
stedet for at have 5 gamle 20-30-40 GB diske, så køb en enkelt stor disk, i
slipper for risikoen for at en gammel disk dør, i slipper for støjen,
varmen, problemer med køling og i sparer mange penge på elregningen. sparer
i 50 Watt, svarer det ca til 700 kr. / år.
Og diskenes strømforbrug er jo ikke det eneste, fordi når nu i har så mange
diske i systemet, så skal i også have mange blæsere etc.

Køb en ekstern Maxtor, de koster 10 kr. pr. GB og er lige så hurtige som
interne diske. Og så kan man slukke dem når ikke man har brug for dem.
Jeg har en lille 40GB disk til system og aktuelle filer, og så arkiverer jeg
ellers over på Maxtor'en.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 10-05-03 11:12

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b9d08s$dl4$1@sunsite.dk...

> [...]
> ikke tænke selv.... Andre har så fortalt at en psu er mest effektiv ved
> sin nominelle belastning. Det taler jo for ikke at købe en for stor

Den køber jeg ikke. Hvad skulle logikken være i det? Altså rent el-teknisk,
mener jeg? Det har jeg aldrig hørt om, men jeg tror du er blevet bundet en
salgs-historie på ærmet (hvis det er en sælger der bare vil have dig til at
købe en vare), evt. en der ikke har forstand på hvad han snakker om, vil jeg
skyde på... Korrekt mig hvis jeg tager fejl.

> Der er lige de -5 V og -12 V ... Du er vel heller ikke
> "elektronik-fagmand" ?

Jeg tror jeg har mere elektronik-kendskab end dig, kan jeg læse. De -5
og -12 V, var underforstået i mit indlæg, idet det jo bare handler om hvor
du måler potentialet i forhold til 0, fra (men det vidste du vel godt,
ikke?). Det er jo "flue-knepperi", det du omtaler her.

Og så syntes jeg iøvrigt at Rune Friis Jørgensens indlæg er meget fornuftigt
et pænt godt stykke henad vejen, med gode overvejelser i.

Min konklusion er sådan set bare at det er for besværligt at rende rundt og
måle strømforbruget /inde/ i computeren, men måler man effekten der kommer
ind i systemet har man en ganske god tommelfinger-regel for hvad ens behov
er på. Dvs. skal man købe 300 W, 350 W, 400 W, osv... Man ved vel også godt
selv om ens grafik-kort er et motherfucker-grafik-kort med en kæmpe blæser
og om man har mange harddiske etc... Det kan man passende inkludere i
overvejelserne. Også fremtidigt udvidelsesbehov bør inkluderes i
overvejelserne.

Man kan ikke helgardere sig mod at der f.eks. trækkes forholdsvist store
strømstyrker på 12 V, men lægger man ved dimensioneringen en lille
sikkerhedsmargen til (afhængigt af ens pengepung), så mener jeg problemet
med rimelig sikkerhed er løst og dimensioneringen er korrekt foretaget.
Endvidere kan det også være at man selv er så klog at man kan se hvor mange
enheder man har der går på 12-volts-stikket og tage det med i
betragtningerne (er egentligt en forlængelse af Rune Friis Jørgensens
indlæg, her)...

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Michael Schmidt

Dato : 04-05-03 15:06

Sat, 03 May 2003 15:39:42 +0200, Henrik Lynggaard
<henrik@lynggaard.org> skrev:

> Mit System:
> Elitegrooup K7SEM mb med Onboard net og lyd
> AMD XP 1800+ Thoroughbreed
> 768 mb SDRAM
> 2 IBM harddiske 7200 RPM
> 2 DVD/CD rom drev
> Firewire Kort
> ATI radeon 8500.

Hvis det angivede system kører med en 300W PSU behøver du ikke mere
end 300W.

Læs de tekniske specifikationer på de enkelte enheder (fabrikantens
hjemmeside) og find så en PSU, der kan peake op til worstcase-effekt
og er dimensioneret til gennemsnitlig belastning.

Jeg har et lignende setup, der kører fint med en ustabil 300W PSU.

/Zmit

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-05-03 20:16

In dk.edb.hardware, Michael Schmidt <M.Schmidt@Mail.com> says...
> Hvis det angivede system kører med en 300W PSU behøver du ikke mere
> end 300W.

Det kan sagtens være... Du skal ikke kigge på PSU'ens samlede ydelse,
men på ydelsen på hver af spændingerne.

Fra : Michael Schmidt

Dato : 06-05-03 09:51

Sun, 4 May 2003 21:16:09 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> skrev:
> In dk.edb.hardware, Michael Schmidt <M.Schmidt@Mail.com> says...
>
> Det kan sagtens være... Du skal ikke kigge på PSU'ens samlede
> ydelse, men på ydelsen på hver af spændingerne.

Ja det ved jeg godt, men det er sjældent aktuelt med mindre man har
en fan-farm, der alle kører rent 12 eller 5 Volt.
ATX specifikationen indeholder en anbefaling af strømfordelingen på
div. spændinger for en given totaleffekt. Så hvis én 300W PSU kan
klare jobbet kan en (næsten) hvilken-som-helst anden 300W PSU det
også, hvis altså vi holder os til ATX ;)

/Zmit

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-05-03 20:28

> [...]
> klare jobbet kan en (næsten) hvilken-som-helst anden 300W PSU det
> også, hvis altså vi holder os til ATX ;)

Nej, det hører faktisk til sjældenhederne idag. Hvis maskinen rummer en
AMD-processor, så bør man regne på strømmene.