Projekt (næsten) lydløs PC
Fra : Michael Nielsen

Dato : 30-04-03 20:58

Jeg ønsker at gøre min computer så lydløs som mulig (gerne til nogle
fornuftige priser)
Jeg har selv set en lækker løsning på www.calmsystem.com men de vil
ikke sælge deres kølesystem løst.

Min computer består af:
Aopen DX34R-U dual socket 370 motherboard
2 x 1266 Tualatin PIII CPU'er
Grafikkort med passiv køling (TNT1)
40 gb fujitsu IDE disk 7200 rpm

På sigt skal jeg have nyt grafikkort og regner med 10.000 eller 15.000
rpm harddisk

Nogen der kan hjælpe med med nogle ideer til mit projekt? Jeg skal
ikke have overclocket min computer, bare have gjord den så lydløs som
muligt.
Er det noget væskekøling man skal gå efter eller kan man lave noget
med 2 store passive kølere på CPU'er og en stor blæser til at blæse på
dem? Jeg er meget åben for gode ideer !!!

Hilsen Michael

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 30-04-03 21:10

> Jeg ønsker at gøre min computer så lydløs som mulig (gerne til nogle
> fornuftige priser)

Du kan se på min side efter inspiration under 'Støjdæmpning'.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : Michael Nielsen

Dato : 30-04-03 21:39

Jeg håbede egentlig på at lave et system hvor man ikke dæmper den lyd
der er der, men istedet fjerner støjkilden. Alla www.calmsystems.com
...... Hvis i forstår hvad jeg mener !!!

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 30-04-03 21:50

> Jeg håbede egentlig på at lave et system hvor man ikke dæmper den lyd
> der er der, men istedet fjerner støjkilden.

Støjfrit = DYRT!

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-04-03 21:31

Drop tanken om 10K eller 15K diske, disse vil aldrig ryge i kategorien
stille.

Søg på google efter "fanless PSU" eller gå direkte til
http://www.siliconacoustics.com/silpc.html
Jeg ved der også er en tysker der laver noget tilsvarende.

Eller køb en Calm, du vil ikke fortryde det! jeg har gennem et år været den
glade ejer af en Calm 1,4G PIII Tualatin, og det er uden tvivl den bedste PC
jeg nogensinde har haft! (ikke den hurtigste men den bedste!)

Rune

P.S. Du kan jo købe en Calm maskine og så pille køleren ud...

Fra : Michael Nielsen

Dato : 30-04-03 21:50

> [...]
>
>Rune
>
>P.S. Du kan jo købe en Calm maskine og så pille køleren ud...

Jeg har også meget overvejet at købe en Calm, men jeg kan simpelthen
ikke undvære min dual maskine. Der er altså mange ting der køre bedre
på sådan en !!!
Tanken om at købe en calm for bare at bruge er nok lidt dyr og hvordan
med dual cpu......

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-04-03 23:04

Nu arbejder du jo med et meget begrænset grafikkort, og hvis du fortsat kan
det, hvilket ikke burde være så svært da man jo kan få geforce4 kort med
passiv køler, kan du undersøge om grafikkøleren der følger med Calm kan
trække en Tualatin.

Mit grafikkort er et GeForce2 GTS Ultra, og når jeg mærker på kabinettet er
det tydeligt at mærke hvor kondensorerne sidder, her er mærkbart varmere ved
begge kondensatorer.

Det må være muligt at finde ud af hvor mange Watt sådan et Geforcekort
trækker.

Jeg har som sagt en Calm med en 1,4 G Tualatin, og den bliver godt nok 55
grader varm, men det er meget afhængigt af om jeg lader den arbejde. Og det
gør jeg, kører Seti i døgndrift.

Inden jeg kørte med GeForce kortet var CPU'en slet ikke så varm, og det
leder mig hen til den tanke at afkølingen af kabinetsiden ikke er god nok.
Varmen fra den ene kondensator hæmmer den anden.

Jeg er sikker på at systemet kunne trække større processorer (eller flere af
slagsen) hvis man monterede nogle køleribber på ydersiden af kabinettet, og
så iøvrigt brugte noget tykkere plade.
Der er alt for stor temperatur forskel på der hvor kondensatoren sidder og
så bare 10 cm derfra.

Mit råd er at købe en calm, og så bruge grafikkøleren til CPU nr. 2.
Da dette presser systemet til grænsen, eller måske lidt forbi, må du fifle
lidt med en modifikation af kabinettet yderside.

Rune

Fra : Michael Nielsen

Dato : 30-04-03 23:22

> [...]
>Da dette presser systemet til grænsen, eller måske lidt forbi, må du fifle
>lidt med en modifikation af kabinettet yderside.

Det lyder da meget fornuftigt, men det er dog en ret dyr løsning.....
mener den billigste calm koster ca. 5500 !!!

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-04-03 23:55

Det skulle da undre mig om de virkelig er faldet så meget, det ville være
dejligt, da jeg godt kunne tænke mig nogen flere, men det lyder meget
billigt i forhold til deres tidligere priser.

Jeg tror hurtigt du får brugt 5000 inden du har eksperimenteret dig frem, og
så har du stadig kun opnået at få en støjsvag computer, ikke en lydløs.

Og så kan du jo bruge det medfølgende bundkort og CPU til noget andet.

Rune

Fra : Esben

Dato : 01-05-03 00:32

> [...]

> med 2 store passive kølere på CPU'er og en stor blæser til at blæse på
> dem? Jeg er meget åben for gode ideer !!!

Jeg ville forsøge med de store passive kølere, og på en eller anden måde
trække luft med en eller to blæsere over dem. Evt. kunne du clocke
cpu'erne ned til 100Mhz FSB - det vil spare næsten 25% strømforbrug på
hver cpu = mindre varme.

Hvis der er plads på bundkortet, ville jeg sætte to af disse på:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724717893
- og sætte blæserne til at køre ved 5 volt, erstatte dem med mere
støjsvage blæsere eller helt udelade dem, afhængigt af hvad
temperaturerne siger.

--
Esben

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 01-05-03 08:35

Michael Nielsen wrote:
> Jeg ønsker at gøre min computer så lydløs som mulig (gerne til nogle
> fornuftige priser)
> Jeg har selv set en lækker løsning på www.calmsystem.com men de vil
> ikke sælge deres kølesystem løst.

Man kan sagtens lave et Lydløst system der er (meget) billigere selv.
Du kan hvis du har plads, enten lave et vandkølesystem med en ekstern
vandbeholder på 20-100L alt efter behov.
30L vand tager ca. 6-8 timers tid at varme op (ved max belastning) og vil
aldrig blive varmet op til kritisk temperatur ved alm kontor brug.

Eller du kan lave et lukket system uden blæser, der godt kan bruges på dit
system, men nok ikke ved meget kraftigere CPU'er. Med et lukket system mener
jeg et alm. vandkølesystem, bare uden blæser på radiatoren, det stiller krav
til at radiatoren placeres vandret, så varmen kan stige op gennem den.
Du kan også anvende en extern radiator, f.eks. en alm stue-radiator, den kan
afgive mange 100W selv i små størrelser. Men så er vi igen ude i noget med
transport.

Bedste løsning vil være et alm lukket vandkølesystem med en ultra low noise
køler på radiatoren. Hvis man søger for at placere blæseren et stykke fra
radiatoren, så der ikke opstår Turbolens, er det meget lydløst.

Et sådan vandkølesystem kan også udvides til at omfatte Grafikkkort!

> På sigt skal jeg have nyt grafikkort og regner med 10.000 eller 15.000
> rpm harddisk

Den får du nok lidt svært ved at lyddæmpe!
Jeg ville måske vælge 2x 7200 RPM med 8MB cache i Raid 0 i stedet.
Eller 4 i Raid 1+0

Du kan konfigurere dit system som du har lyst til med Vandkøleløsningen, der
kan afgives store mængder varme, kun afhængigt af hvor kraftig en blæser der
anvendes på radiatoren.

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Den Dovne

Dato : 01-05-03 09:17

Michael Nielsen <skeem@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg ønsker at gøre min computer så lydløs som mulig (gerne til nogle
>fornuftige priser)

cut..

>På sigt skal jeg have nyt grafikkort og regner med 10.000 eller 15.000
>rpm harddisk

Den slags diske lyder som en F16 med efterbrænder

Løsningen må derfor være at flytte selve computeren væk fra
skrivebordet: Og med en passende kabelløsning kan du sagtens flytte
kassen 20 m væk, det burde række

Det bli'r selvfølgelig lidt upraktisk hvis man ofte skal til
cd-drevet, her er løsningen Nero ImageDrive eller lignede programmer
der kan lægge CD'erne på harddisken.

<Den Dovne>

Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 02-05-03 09:54

en meget billig løsning som fjerner rigtigt meget af støjen fra hard diskene
er at hænge dem op i en gammel cykelslange i 5½'' diskbayen, det fjerner
langt det meste af resonansstøjen og det er meget billigt. Jeg har selv
lavet dette, og kan stort set kun høre diskene når der skrives til dem.
/ask

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 02-05-03 14:19

Jeg giver dig fuldstændig ret, har selv gjort det samme og det har minimeret
støjen på min pc

hilsen Simon