Sær lydkort adfærd
Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-04-03 13:51

Hej

Jeg er ved at hjælpe en bekendt, der har store problemer med sin PC,
en Giga PC købt for 3-4 år siden.

Problemet er, at computeren fryser totalt når lydkortet har afspillet
cirka et sekunds lyd. Ikke engang reset-knappen virker. Jeg har
geninstalleret Windows 98, og forsøgt at installere drivere (hvilket
også får computeren til at fryse på samme måde, måske fordi at når
installationen afsluttes skal der afspilles en lyd).

For lang tid siden havde min bekendte en strømafbrydelse, som lavede
ravage på computeren, og tilsyneladende fik grafikkortet til at gå
død. Min bekendte har så lånt et andet grafikkort af en tredje person,
som vi har installeret ved siden af det gamle grafikkort (de passer i
to forskellige typer slots). Og nu virker det nye grafikkort fint, og
der kan køres med opløsninger på op til 1280x1024. Efter at det gamle
grafikkort "brændte sammen" kunne opløsningen ikke komme over 640x480,
selv om det førhen var muligt med i hvert fald 800x600.

Min tanke er, at strømafbrydelsen måske har brændt både grafikkortet
og lydkortet, og at fejlen i lydkortet måske ligger i en eller anden
buffer. Det er nemlig sådan at man godt kan afspille en kort lyd,
f.eks. den "ping" WAV der er i Windows 98. Men når jeg forsøger at
afspille en længere lyd, så fryser computeren efter cirka et sekund.
Ligeledes da jeg forsøgte at spille et spil på computeren, efter at
have installeret det.

Jeg ved godt det lyder meget underligt... Min bekendte er netop taget
afsted for at købe et nyt lydkort, i håbet om at fejlen rent faktisk
ligger i det gamle lydkort.

Nogen der har noget at sige?

--
Peter Knutsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-05-03 08:01

Peter Knutsen wrote:
> Jeg ved godt det lyder meget underligt... Min bekendte er netop taget
> afsted for at købe et nyt lydkort, i håbet om at fejlen rent faktisk
> ligger i det gamle lydkort.

Har I tjekket om lydkort og det "nye" grafikkort deler IRQ?

mvh
Henning

Fra : Den Dovne

Dato : 01-05-03 08:48

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> wrote:

> [...]
>også får computeren til at fryse på samme måde, måske fordi at når
>installationen afsluttes skal der afspilles en lyd).

Jep - Jeg tvivler på hardware problem, lyder for mig som totalt ged i
windows. Her hjælper en gen-installation oven i W98 ikke. Der er kun
een vej, sletning af W98 (enten ved at slette dit windows directory
eller ved en formattering af harddisken) og ny-installation af
Windows.

Hvis du vælger at formattere så husk lige en backup inden du går i
gang.

<Den Dovne>