PC problem
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-04-03 23:48

Hej

Jeg håber jeg kommet til den rigtige gruppe med dette spørgsmål.

Jeg har samlet en pc for en ven, og indtil forleden kørte den fint, men nu
er den begyndt at opføre sig underligt.
Pcen er begyndt at slukke af sig selv og sørme om den ikke osse starter af
sig selv igen efter et kort stykke tid.
I enhåndteringen ser det ikke ud til at være nogle problemer, og jeg har
prøvet at sætte en anden harddisk i med et andet styresystem uden at det
hjælper. I biosen ser det umildtbart også fint ud(udfra min vurdering), så
det eneste jeg kan se hvor problemet skulle ligge er i hardwaren, men om det
så osse er det ved jeg ikke????
Jeg troede også at problemet skyldet psu´en var i stykker, men det ser
mærkeligt ud at windows lukker ned og ikke bare slukker?????

Pcen består af følgende komponenter:

Amd xp 2200
Soltek SL-KT400-C bundkort
512 PC3200 samsung ram
PCi netkort
Alm pci modem
80 gb Seagate hardisk
Geforce 4 grafikort

Jeg håber der nogen som kan hjælpe mig med problemt, på forhånd tak.

MVH.
Jesper

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-04-03 00:14

Der kan jo være mange ting i vejen med den. Jeg ville starte med at
kontrollere temperaturen. Derefter sætte alle bios indstillinger til
default, og prøve mig frem...

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-04-03 00:26

Tak for det hurtige svar, men det skyldes ikke tempereturen, da den ligger
på ca. 48 grader.Dette er tjekket!!
Jesper

Fra : René Nielsen

Dato : 30-04-03 06:01

Dit prob. tyder på en defekt, eller underdimensioneret PSU. Prøv alle
forbindelser internt/externt. Sidder de ordentlig fast, tilsluttet korrekt
osv. Dette gælder for både data -og strømkabler. Hvis alt er OK, prøv med en
anden PSU, hvis dette ikke hjælper, må du tage delene ud enkeltvis og
afprøve disse - også enkeltvis i en anden computer... Hvis intet af dette
løser dit prob. (dvs. alt fungerer i anden comp. med andet mobo) ligger
fejlen i dit mobo... Men at skifte mobo er den sidste løsning...
Ser det lige til sidst... er dine ram godkendt af Soltek???? Jeg ved at pc
3200 ram kan være ustabile, og du må kun bruge de ram Soltek anbefaler på
deres site... Prøv evt. pc 2700 ram - de er knapt så "hysteriske".
Håber jeg har givet dig nogle tips til at komme videre...
MVH: René

Fra : Michael Schmidt

Dato : 30-04-03 09:45

Wed, 30 Apr 2003 00:47:52 +0200, "Jesper Nielsen" <faust@oncable.dk>
skrev:
[snip :: Spontan luk og genstart]
Ved al hardware testning skal udelades brug af windows aht. mulig
Ã¥rsag stammende fra vira.
Skaf dig en KNOPPIX cd, lav en teststrategi og arbejd der ud fra.

/Zmit

Fra : Michael Schmidt

Dato : 30-04-03 11:12

Wed, 30 Apr 2003 08:44:36 GMT, Michael Schmidt <M.Schmidt@Mail.com>
skrev:
> [...]
> årsag stammende fra vira.
> Skaf dig en KNOPPIX cd, lav en teststrategi og arbejd der ud fra.

KNOPPIX er en såkaldt "Live Linux" eller "Linux on CD".
Altså en komplet Linux, der kører direkte fra CDen - bare put den i
drevet og genstart maskinen. Så kører du Linux uden fare for vira og
kan alt på systemet. På CDen er alskens værktøjer til dit og dat
samt dokumentation til de enkelte.

Der er link til forskellige download mirrors fra den officielle
hjemmeside samt info om hvad KNOPPIX er og indeholder.
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html#order
Eller en fordansket udgave:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Happy bughunt
/Zmit

Fra : CS

Dato : 30-04-03 13:15

"> Jeg troede også at problemet skyldet psu´en var i stykker, men det ser
> mærkeligt ud at windows lukker ned og ikke bare slukker?????

Wake On Lan skulle vel ikke være slået til?

Hvad med en lettere defekt tænd knap? løsforbindelse? Hvad sker der når du
trykker på tændt knappen, mens du r i windows? slukker den så?

--
Mvh CS

cs AT sleepy.dk