amd eller intel til spil??
Fra : Paseo

Dato : 26-04-03 13:56

Har harft en (meget)heftig diskusion om hvilken cpu der er bedst til at
spille med og hvorfor amd eller P4 fra intel....
Håber i kan hjælpe
MVH Jeppe

Fra : Martin K

Dato : 26-04-03 17:51

Paseo wrote:
> Har harft en (meget)heftig diskusion om hvilken cpu der er bedst til
> at spille med og hvorfor amd eller P4 fra intel....

Svjh. er AMD klart overlegen i heltalsberegninger som der benyttes i
kontorprogrammer, men Intel rykker helt vildt når der regnes med flowting
points (dvs. spilberegninger). Mit umiddelbare indtryk er at Intel er
hurtigst, specielt når man også ser på den faktor, at Intel kan
voldclockkes. Mener også at der fremstilles nogle T-bred CPU'er med en ny
super stepping, der skulle gøre det muligt også at clokke en AMD til noget
fornuftigt. Men umiddelbart vill ejeg som sagt sige Intel...

--
Martin K (der selv kører med en AMD Athlon XP 1700+ @ 1466 (Palomino), der
aldrig har være clokket!)

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 26-04-03 18:11

Martin K wrote:

> [...]
> med en ny super stepping, der skulle gøre det muligt også at clokke
> en AMD til noget fornuftigt. Men umiddelbart vill ejeg som sagt sige

Det er korrekt at hvis vi snakker OverClocking lige nu så er det AMD der
"fører"
Deres XP1700+ DLT3C kan clockes til 2300-2500MHz med luftkøling.

Ved denne hastighed slår denne cpu P4 3GHz stort.
Og vi snakker her om en Xp1700 til 480kr! :)

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-04-03 18:27

> [...]
>
> Ved denne hastighed slår denne cpu P4 3GHz stort.
> Og vi snakker her om en Xp1700 til 480kr! :)

Husk så også at 3.06'eren også kan clockes meget.

Generelt: Læs nogle benchmarks. Det er forskelligt hvilket mærke, der vinder
i hvilket spil. De er meget jævnbyrdige, ellers ville vi jo alle vide det.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-03 18:50

>Svjh. er AMD klart overlegen i heltalsberegninger som der benyttes i
>kontorprogrammer, men Intel rykker helt vildt når der regnes med flowting
Ikke helt ude i skoven, mine 3D renderinger er blevet extreme bedre, efter
at have købt en XP i stedet for min P4, men i spil kan jeg ikke se/mærke
nogen forskel, hvis begge processorer er over 2GHz.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Bernhard Ege

Dato : 26-04-03 19:36

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> [...]
noget
> fornuftigt. Men umiddelbart vill ejeg som sagt sige Intel...

Nu er AMD's FPU Intels klart overlegen, men AMDs SSE (en slags floating
point vector processering) implementation er ikke helt lige så god som
Intels (nu er SSE også en Intel opfindelse). Derfor ser man i en del
programmer hvor SSE ikke er udnyttet at AMD yder en del bedre end Intel.
Når SSE tages med i brug så vinder Intel som regel. Jeg mener ikke der
er den helt store forskel i heltalsberegningerne.

Og hvilken cpu der er bedst til spil er faktisk afhængig af spillet.
Hvis du nu er glad for Quake3 så vinder Intels CPUer. Omvendt, hvis det
er Unreal Tournament der gør dig glad, så løber AMDs CPU'er af med
sejren. Hvis det er turnbaserede spil, så køb en billig cpu (hvilket nok
bliver en AMD da de har bedst ydelse per kr).

Intel P4 yder ret godt og AMDs priser har tvunget Intels priser ned.
Hvis penge ikke er et problem (og du ikke vil overclocke) så er P4 nok
det bedste til spil idag (i gennemsnit, men nu spiller man typisk ikke
100 forskellige spil).

> --
> Martin K (der selv kører med en AMD Athlon XP 1700+ @ 1466 (Palomino),
der
> aldrig har være clokket!)

Du mener vist den aldrig har været overclocket?

mvh Bernhard (der selv har en xp1700+ @ 11*182MHz=2GHz).

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-04-03 22:02

> Intel P4 yder ret godt og AMDs priser har tvunget Intels priser ned.
> Hvis penge ikke er et problem (og du ikke vil overclocke) så er P4 nok
> det bedste til spil idag.

Hmmm Min P4 er clocket 40% og den har været på 50%, men her ville resten
ikke mere.

Bare køb en billigere cpu og et dyrere grafikkort, hvis det er et
pengespørgsmål. Det er alligevel her du får en masse ud af pengene hvis du
vil spille.

Jacob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-03 22:47

In dk.edb.hardware, Jacob Larsen <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> says...
> Hmmm Min P4 er clocket 40% og den har været på 50%, men her ville resten
> ikke mere.

Det var ikke meget. Normalt clocker man en processor 100%.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : MaRk

Dato : 26-04-03 22:56

> Det var ikke meget. Normalt clocker man en processor 100%.

Og gerne lidt til

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-04-03 23:49

> Det var ikke meget. Normalt clocker man en processor 100%.

Med den helt rigtige CPU
Med det helt rigtige bundkort
Med det helt rigtige RAM
Med den helt rigtige kølingmetode
Med den helt rigtige LARM

De eneste cpu'er, jeg har hørt om, der kan clockes ret meget med luftkøling
er de små AMD med en bestemt stepping. Her er det heller ikke alle sammen
der når så højt.

Ikke helt sikker på om du mente det seriøst, men du fik da et svar

Jacob

Fra : Jacob Larsen

Dato : 27-04-03 00:25

Glemte lige. Man skal helst også kunne låse multiplieren op, så det hele
ikke skal køre på fsb'en hvilket man ikke kan med min P4. Nu synes jeg
efterhånden jeg har forsvaret den nok

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-03 09:41

In dk.edb.hardware, Jacob Larsen <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> says...
> [...]

Der er noget du overser. 100% er nominal clock-frekvens.

50% er halvdelen af nominel clock-frekvens.

150% er 1½ gg nominel clock-frekvens.

Singlestep er, nåhja, en clock-puls ad gangen.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
Elektronikmekaniker

Fra : Jacob Larsen

Dato : 27-04-03 10:29

> Der er noget du overser. 100% er nominal clock-frekvens.
>
> 50% er halvdelen af nominel clock-frekvens.
>
> 150% er 1½ gg nominel clock-frekvens.
>
> Singlestep er, nåhja, en clock-puls ad gangen.

*LOL* OK, jeg mener bare, at man oc'er en cpu et antal procent er dette
ekstra. Ligesom når man tuner en bil med 100hk 20% får den 120hk. Hvis man
tuner den 120% får den 220hk.
Fsb er sat til f.eks. 150% men selve OVERclockningen er vel kun 50%. Skulle
nok ikke have sagt clocket, men overclocket. Forkorter bare altid sådan.

Jacob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-03 15:31

In dk.edb.hardware, Jacob Larsen <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> says...
> *LOL* OK, jeg mener bare, at man oc'er en cpu et antal procent er dette

Nu stod der jo intet om overclocking.

Kald tingene for det de virkeligt er.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 27-04-03 16:21

> Nu stod der jo intet om overclocking.
>
> Kald tingene for det de virkeligt er.

Som jeg også skrev: "Skulle nok ikke have sagt clocket, men overclocket."

Alle ved jo alligevel hvad jeg mener. Jeg har kigget tilbage i indlæggene og
kan se dette er ca. det mest konstuktive du er kommet med. Troede først det
var for sjov, men du er jo generelt bare træls.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-03 18:03

In dk.edb.hardware, Jacob Larsen <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> says...
> var for sjov, men du er jo generelt bare træls.

Nej, jeg søger bare at undgå misforståelser.

Fra : Martin K

Dato : 27-04-03 11:07

Bernhard Ege wrote:
> mvh Bernhard (der selv har en xp1700+ @ 11*182MHz=2GHz).

1. Er det et Palomino eller T-bred
2. Hvilket bundkort har du?
3. Hvordan køler du den?

--
Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-03 15:32

In dk.edb.hardware, Martin K <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> says...
> 1. Er det et Palomino eller T-bred
> 2. Hvilket bundkort har du?
> 3. Hvordan køler du den?

Du er vist på vej ind i en anden gruppe uden at have sat FUT...

Fra : Bernhard Ege

Dato : 27-04-03 22:16

> 1. Er det et Palomino eller T-bred
> 2. Hvilket bundkort har du?
> 3. Hvordan køler du den?

Thoroughbred B
Asus A7NX8 Deluxe
Silverado ved 8 volt (luftkøling)
Har hævet Vcore en smule (0.075v vist nok)

mvh Bernhard

Fra : Martin K

Dato : 28-04-03 17:52

> Thoroughbred B
> Asus A7NX8 Deluxe
> Silverado ved 8 volt (luftkøling)
> Har hævet Vcore en smule (0.075v vist nok)

Takker for info

--
Martin K