Tynde klienter...
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 26-04-03 10:07

Hej !

Jeg har forsøgt at finde lidt info om "thin clients" (terminaler??), men kan
ikke finde andet end salgsmateriale...

Og tilsyneladende understøttes kun UNIX og Win NT med noget
emulatorsoftware..?!

Nogen der vil henvise eller skrive en linje eller to om for- og bagdele ved
en tynd klient ?

Mvh Keld

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 26-04-03 10:38

> Nogen der vil henvise eller skrive en linje eller to om for- og bagdele
ved
> en tynd klient ?

En tynd klient (eller terminal) er en maskine som egentlig kun optræder som
fremviser. Oftest har man en central server hvor alle applikationer afvikles
og billedet vises så på terminalen. Brugerinput osv. modtages af terminalen
og sendes til applikationsserveren som så behandler inputtet og igen sender
billedet retur. Man kan groft sige at en klient er en skærm med et tastatur,
hvor så selve computeren står i et andet rum.
Fordelen ved dette, er at man anskaffer sig een kraftig server til afvikling
af applikationer osv. og så en passende mængde klienter. På denne måde kan
eks. virksomheder spare store penge, da maskinen der agerer klient ikke skal
være særlig kraftig eller have stor lagerkapacitet. Denne form for netværk
er dog mest til LAN.

Citrix er en løsning som mange firmaer bruger som deres terminalsoftware.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : Henrik Dissing

Dato : 26-04-03 19:47

On Sat, 26 Apr 2003 11:37:32 +0200, Trygleren [9000] wrote:

> [...]
>eks. virksomheder spare store penge, da maskinen der agerer klient ikke skal
>være særlig kraftig eller have stor lagerkapacitet.

Mindst ligeså vigtigt er det i store virksomheder at IT-afdelingen ikke skal
bruge nær så mange ressourcer på at installere og vedligeholde software på
et hav af klient-maskiner.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-04-03 10:48

Keld Rosenberg wrote:

> Nogen der vil henvise eller skrive en linje eller to om for- og
> bagdele ved en tynd klient ?

http://www.national.com/appinfo/thinclient/HowWorks.html
http://www.thinclient.net/technology/history-short.htm

/Chr

Fra : Den Dovne

Dato : 26-04-03 11:01

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mailx.dk> wrote:

>Jeg har forsøgt at finde lidt info om "thin clients" (terminaler??), men kan
>ikke finde andet end salgsmateriale...

En 'terminal' er for så vidt bare en skærm og et tastatur. Den er
stort set uden computerkraft fordi al programafvikling foregår på en
central computer.

En 'tynd klient' er en rigtig computer med CPU, RAM og netkort, men
uden harddisk, cdromdrev og lignende. Operativsystem, programmer og
data ligger på en central server, men programafviklingen foregår på
klienten.

Tynde klienter er selvfølgelig billige da man sparer diskene. Og
driften er også billig da man kan nøjes med at vedligeholde serveren.
For brugerne kan nærmest ikke lave ulykker ude på de enkelte klienter.

<MLR>

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 27-04-03 06:40

On Sat, 26 Apr 2003 11:07:18 +0200, "Keld Rosenberg"
<keld.rosenberg@mailx.dk> wrote:

>Hej !
>
>Jeg har forsøgt at finde lidt info om "thin clients" (terminaler??), men kan
>ikke finde andet end salgsmateriale...

Du kan også prøve at søge på 'disk less'.

Tomas

Fra : Dag Stinus

Dato : 27-04-03 22:44

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mailx.dk> wrote in message

> Nogen der vil henvise eller skrive en linje eller to om for- og bagdele
ved
> en tynd klient ?

Som nævnt i andre indlæg er tynde klienters største fordel at de stort set
er vedligeholdelsesfri i daglig drift. De fås med Windows CE, NT embedded,
XP embedded eller forskellige Linux-varianter. Typisk er operativsystemet
placeret på CompactFlash-kort således at antallet af bevægelige dele er
minimalt. Det giver mindre varmeafgivelse og dermed mindre behov for blæsere
til køling og dermed er tynde klienter ofte meget lydsvage. Dette er de
umiddelbare fordele.

Ulemper er der desværre også en del af: Tynde klienter er ikke velegnede til
tunge applikationer som CAD-, billedbehandlings- og beregningsprogrammer.
Den type applikationer kræver stand alone pc'er. Tynde klienter og
tilhørende terminalservere har derfor deres store udbredelse til rene
adminstrative systemer som typisk ikke har den mest avancerede grafik eller
kræver tunge beregninger.

I anskaffelsespris er der heller ikke så meget at spare ved at købe tynde
klienter og terminalservere i stedet for almindelige pc'ere. Det skyldes
dels at skærmen er den samme, dels at en server typisk har væsentligt dyrere
hardware end skrivebordspc'ere samt at der skal købes licenser til Microsoft
serverprodukter og klientlicenser samt Citrix. Besparelsen ligger efter min
bedste overbevisning - og erfaring - på den daglige drift, hvor man kan
koncentrere indsatsen om serverne. Til gengæld er den del af driften mere
kritisk fordi et servernedbrud eller en løbsk applikation generer samtlige
brugere.

Så inden man sætter et større terminalserver/tynd klient -projekt igang så
skal der laves grundige analyser og tests af applikationer.

Venlig hilsen
Dag Stinus