Den nye landbrugslov - fordele for hesteho~
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-05-03 17:07

Landbrugsloven skal revideres, og dette er en chance for at få indført at
hobbylandbrug skal have fortrinsstilling til at købe jord, således at
heste ikke skal gå på små usle folde fordi kæmpe landbrug har købt alt
jorden da de som regel har råd til at betale mere for den.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=99654

Er der nogen der har nogle ideer til hvordan det skal gribes an?
eller om DRF eller andre foreninger allerede er på sagen og
påvirker politikerne ?

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-05-03 07:28

Jon Bendtsen wrote:
> [...]
>

> Er der nogen der har nogle ideer til hvordan det skal gribes an?
> eller om DRF eller andre foreninger allerede er på sagen og

Er der ikke lige opstået en udbryder-forening med små landbrug? Ellers
tror jeg, at den bedste vej er at tale samlet - f.eks. gennem DRF.

Måske kunne man simpelthen maile dem og spørge, hvad de har i sinde at gøre?

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-05-03 09:32

In article <3ec8795b$0$76054$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Er der ikke lige opstået en udbryder-forening med små landbrug? Ellers
> tror jeg, at den bedste vej er at tale samlet - f.eks. gennem DRF.

So, hestebrug er ikke landbrug.

> Måske kunne man simpelthen maile dem og spørge, hvad de har i sinde at gøre?

Jo, det kunne man da gøre. Jeg har dog snakket med min far der er
formand for knabstrupper foreningen i danmark. Det var min ide at
DRF og avlsforeningerne gik sammen og fik lavet et udspil hvor
folk får fortrinsstilling til at købe jord der ligger op af deres
ejendom, såfremt de har for lidt jord. (under 1 hektar?). Dette
mener jeg vil gøre det muligt for heste folk at anskaffe mere
jord.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-05-03 09:43

Jon Bendtsen wrote:
> [...]
[SNIP]

> So, hestebrug er ikke landbrug.

Hmm. Der kan man bare se. Men 'vi' må vel have nogen fælles interesser
med 'dem'. Men argumentationen med hestenes velfærd er jo selvfølgelig
nok mes relavant at kommunikere gennem f.eks. DRF.

> [...]
> ejendom, såfremt de har for lidt jord. (under 1 hektar?). Dette
> mener jeg vil gøre det muligt for heste folk at anskaffe mere

Lyder som en glimrende idé på mig.

Lettere off-topic, mener jeg også at mindre landbrug i det hele taget,
burde hjælpes når de f.eks. er oppe imod en "svine-frabrik" eller
lignende. F.eks. i forbindelse med jordkøb.

-dennis