Selvsikkerhedsøvelser
Fra : Ditte K

Dato : 17-05-03 10:07

Nu er jeg i fuld gang med alene-hjemme-træning med Uschi ,og så var det jeg
kom til at tænke på, hvad jeg kan træne af selvsikkerhedsøvelser med hende.
Altså andet end at gå til træning, holdene er lidt opfyldt for tiden. Det
hele går ud på at få hende mindre afhængig af mig.

Gode råd modtages meget gerne

Mvh Ditte

Fra : René Kofoed

Dato : 18-05-03 12:14

Hej Ditte.
Jeg giver aldrig mine hunde hele deres morgenmåltid i skålen. Den "lille"
(kæmpestore) schæferhvalp går ude hele dagen og får resten spredt på
græsplænen, sammen med en masse ben, som altid ligger til fri afbenyttelse.
Den "gamle" går inde, eller i hundegården (i samme have som schæferen) og
får også spredt resten af sit foder, enten på gulvet eller græsset.
På denne måde "opdager " de ikke, at "mor" forlader dem. De hverken gør,
hyler eller piver, før de ser, at jeg eller min mand kommer hjem. (det er
ihvertfald hvad naboerne siger.)
Du kan også købe en aktiveringsbold/firkant, så tager det længere tid for
hunden, at få foderet ud og spist.
MVH Susanne.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 18-05-03 19:54

Hej Ditte

Jeg har selv en usikker hund, jeg har "hjulpet" med
selvtillidsøvelser...dels har jeg jo støttet hunden i alt hvad han har
gjort rigtigt, med masser af ros og leg, yderligere har jeg lavet
trækkelege og ladet ham vinde for at hjælpe hans tillid, nu ved jeg jo
ikke ud fra det du skriver om din hund er usikker generelt eller det
er på enkelte punkter, men er den usikker generelt gælder det om at
give positive oplevelser i alt hvad du gør og prøve ikke at udsætte
den for unødigt "pres", dvs. overskride dens grænser for hvad den
mener er sikkert for den...ved bl.a. at lade andre løbe hen til den
som den ikke har mødt før, det kan forværre dens usikkerhed...det du
ønsker er noget der kommer langsomt alt efter hvor usikker din hund
er, men det er vigtigt at du ikke ændrer for meget på metoder
undervejs, men tror på at det du gør vil hjælpe, selvom man ikke altid
ser resultat på fem min. - processen her er langsom, men når hunden
begynder at stole mere på dig som leder, vil man ret hurtigt kunne se
en ændring..

Håber dette giver ideer du kan arbejde videre med...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Ditte K

Dato : 19-05-03 14:42

Tja.. jeg synes selv jeg er blevet rigtig god til at rose min hund, når hun
gør noget rigtigt. Jeg håber på det vil komme til at hjælpe med hendes
alene-hjemme-problemer, hvorfor jeg så søger efter råd til at styrke hendes
selvtillid. Hun har nemlig så frygtelig svært ved at undvære mig

Mvh Ditte