Hvordan vil i lave dette?
Fra : Flare

Dato : 16-05-03 23:37

Jeg er ved at lave en database over TFT slræem hvor brugere kan skrive et
review til hver skærm.

Jeg har en tabel der hedder tft_skaerm. Denne indeholder foreign key til 8
tabeler. Fx. til tabel farve, størrelse, opløsning, osv...

Denne normalisering er naturligvis lavet for at undgå redudant data.

Men nu vil jeg gerne have knyttet X - antal review til denne tft_skærm
tabel.

Jeg har forstillet mig noget ligende en review_tabel

review_tabel
--------
ID int (auto)
Inledning text
Fordele text
osv....
--------

Men hvordan faen holder jeg styr på hvilke reviews der hører til hvilken
skærm? Jeg kan jo kun lave EN attribut som foreign key til review_tabelen.

Jeg kan ikke lige se en løsning andet jeg for HVER skærm opretter en ny
tabel der holder styr over hvilke reviews der høre til skærmen. Meeeeeen

Håber nogen kan se lyset.
Anders

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 17-05-03 00:10

Flare wrote:
> Denne normalisering er naturligvis lavet for at undgå redudant data.

Vær venligst opmærksom på, at normalisering er noget, man foretager i en
datamodel - redundans er på den måde ikke forekommende i datamodellen.
Dette er absolut ikke ensbetydende med, at ens database ikke indeholder
redundans. Faktisk er de fleste databasesystemer konstrueret til, at du kun
kan sætte indeks på en tabel ad gangen, hvilket betyder, at du bliver nødt
til at have en hel masse redundans for at få en nogenlunde perfornance ud
af det.

> Men hvordan faen holder jeg styr på hvilke reviews der hører til hvilken
> skærm? Jeg kan jo kun lave EN attribut som foreign key til review_tabelen.

Du laver en foreign key fra review-tabellen til skærmtabellen på samme måde
som du laver foreign keys fra skærmtabellen til de andre tabeller.

Eller på mere jævnt dansk: Du laver et felt i review-tabellen, der
indeholder nummeret på den skærm, reviewet er til.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/