Fuglenes udvikling
Fra : Ivar

Dato : 16-05-03 23:35

Jeg søger noget om fuglenes udvikling. Især stamtræ med
tidsangivelser. Enten på nettet eller som litteratur.

Ivar

Fra : PEHnews

Dato : 17-05-03 06:15

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

> Jeg søger noget om fuglenes udvikling. Især stamtræ med
> tidsangivelser. Enten på nettet eller som litteratur.
>

> Ivar

Så er det Tree of Life-projektet du skal have hat i:
http://tolweb.org/tree/phylogeny.html

Men ellers, søg på www.google.com

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Ivar

Dato : 18-05-03 20:14

PEHnews skrev:

> Men ellers, søg på www.google.com

Det lykkes mig ikke at finde et stamtræ med tidsangivelser, derfor
spurgte jeg her. Jeg troede, at I kendte nogle rigtig gode links.

Jeg ønsker at vide hvornår de enkelte fugle-ordner opstod. Inden
for palæontologien har fuglenes opståen åbenbart været temmelig hot
emne de sidste år, pga af fundene af nogle Theropoder med fjer.
Men fuglenes videre udvikling, synes ikke at være så populær at
beskrive.
Man får det indtryk af, at man kun har begrænset viden om emnet.
Er de forskellige fugleordner et udtryk for deres udvikling, eller
er det blot en gruppering ud fra udseende?
Det undrer mig at kiwier er i samme orden som afrikanske strudse.
Da "urfuglen" Archaeopteryx levede for 150 millioner år siden var
New Zealand ikke mere landfast og det var ikke muligt for en fugl
at gå der til. Jeg synes, at det virker som en plausibel forklaring,
at fuglen er fløjet der til, for derefter at have tabt flyveevnen. Hvis
det er rigtigt, er det underligt at det samme er sket med de andre
fugle i den orden.

Ivar

Fra : PEHnews

Dato : 19-05-03 07:10

> Det lykkes mig ikke at finde et stamtræ med tidsangivelser, derfor
> spurgte jeg her. Jeg troede, at I kendte nogle rigtig gode links.

Det fremgår af siden på Tree of Life (den beskrivende tekst) at de fleste
fugleordener udspaltede ret hurtigt for ca. 60 mio. år siden, og at
udspaltningen måske begyndte for ca. 90 mio. år siden (altså mens der endnu
var dinosaurer m.v.).
Artiklerne på Tree of Life problematiserer netop DNA-metoden, idet den sår
tvivl om hvorvidt man kan foretage de ekstrapolationer ud fra
DNA-smeltepunkter m.v. som man ellers har gjort. I andre sammenhænge ved jeg
at metoden giver nogle resultater der næppe kan være rigtige m.h.t.
tidsafstande for dannelsen af hovedgrupper i stamtræet som eubakterier,
arkæbakter og eukarioter (jfr. Fenchel der har skrevet en udmærket bog på
dansk om bl.a. dette emne, der (så vidt jeg husker) hedder "Det Første Liv".
På den anden side afspejler lighederne i DNA-frekvenserne selvfølgelig
slægtskab. Men der er altså nogle forbehold i metoden, der gør at man skal
"spise brød til" m.h.t. tidsafstande for udspaltning af de enkelte grupper.

Kort sagt: Med den nyeste viden vi har er det p.t. problematisk at opstille
et meget nøjagtigt stamtræ med ret præcise tidsafstande. Derfor venter vi
indtil vi er blevet klogere.

Eller som Bohr sagde: "Jo længere vi kommer fra stranden, jo dybere bliver
der mellem stenene".

Det foreløbige stamtræ i Tree of Life rummer for mig et par store
overraskelser:
1. Andefugle og hønsefugle sættes i overgruppe med strudsefugleordenerne.
2. Pingviner sættes i overgruppe med lommer, lappedykkere etc.

Det fremgår dog at det er foreløbige resultater som afventer videre
videnskabelig fundering.

Vi må afvente en finpusning af de molekylærbiologiske metoder der får styr
på oplagte urimeligheder i de foreløbige resultater. Andet ville være
uvidenskabeligt.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : PEHnews

Dato : 17-05-03 06:29

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

> Jeg søger noget om fuglenes udvikling. Især stamtræ med
> tidsangivelser. Enten på nettet eller som litteratur.
>

> Ivar

http://tolweb.org/tree?group=Neornithes&contgroup=Aves

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Stig Linander

Dato : 17-05-03 07:44

Sat, 17 May 2003 07:28:45 +0200, skrev PEHnews bl.a. ...

> http://tolweb.org/tree?group=Neornithes&contgroup=Aves

M_e_g_e_t interessant læsning.

Lige siden "Europas Fugle" så dagens lys (1960 på dansk), har
fuglebøger (stort set) fulgt rækkefølgen lommer ... værlinger.
Det har gjort det nemt at slå op i bøgerne uden at bruge register.
Med de senere års DNA-undersøgelser er der vendt op og ned på det
hele, og jeg gruer for den dag hvor fuglebøgerne begynder at følge
"den nye" rækkefølge. De vil være ubrugelige i felten.

På ovennævnte web-side kan man bl.a. læse ...

there remains little consensus on avian ordinal relationships

og ...

The only taxonomically comprehensive ordinal phylogeny based
on molecular data is from DNA-DNA hybridization analyses
(Sibley and Ahlquist, 1990), and although significant insights
have been gained, methodological and empirical problems remain.

og ...

However, while the approach is modern, this particular
implementation rests on the problematic assumption that melting
temperatures for hybridized DNA fragments from pairs of species
can be extrapolated to accurately reflect divergence times.

"little consensus", "methodological and empirical problems remain",
"problematic assumption", ...

Så måske vi får lov at beholde "den go'e gamle" rækkefølge lidt
endnu. Jeg vil i hvert fald håbe at fremtidens fuglebogs-forfattere
vælger en pragmatisk linie fremfor at de løber efter de seneste
modestrømninger.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page