Indekatte / Nyresten
Fra : Coffea ramosa

Dato : 16-05-03 13:42

En ven har 3 indekatte, alle hankatte. De 2 voksne katte har problemer med
nyresten. Han siger det er fordi at de er indekatte, og får for lidt motion.

Jeg blev anbefalt at anskaffe mig en hunkat (som indekat) da deres
urinledere er større end hannernes.

Forholder det sig faktisk sådan? Hvordan forbereder man sig bedst på at have
en indekat, kan man f.eks. give dem noget specielt foder i forhold til
udekatte?

Fra : Ann K

Dato : 16-05-03 14:27

Hejsa.
At kattene er indekatte skulle i teorien _ikke_ have betydning for risici
for at udvikle nyresten!
Dog kan kastrede indekatte nogle gange have en tendens til at blive lidt
dovne og dermed også overvægtige... og overvægt _har_ betydning for nyrenes
funktion... Din vens katte skulle måske begynde at arbejde for deres føde -
og sættes på et foder, der er specielt rettet mod katte med
nyreproblemer....

Hunkatte har længere urinrør end hankatte... og derfor ser man da også
sjældnere at de får nyrestensproblemer... men det kan ske :-/

Royal Canin, Hills og vist nok også andre mærker har udviklet et specielt
foder til indekatte - Indoor... Det indeholder bla mindre fedt end andre
typer...
Generelt gælder det desuden at katte ikke bør spise for meget fisk, rejer
eller andre skaldyr - det er guf, som kun gives i små mængder med lange
mellemrum (fx en spiseskefuld en gang om ugen)... og man bør slet ikke give
det til katten, hvis den har fået konstateret nyreproblemer...

Men det bedste man kan gøre er at sørge for at katten ikke bliver
overvægtig... dvs at der et udfoldelsesmuligheder for den, så at den kan få
den nødvendige motion... er katten af den dovne type, så må man jo hjælpe
den... leg er godt!

Mvh Ann - der bla har en smældfed _udekat_ ! Heldigvis uden
nyreproblemer...

Fra : Niels Peter

Dato : 16-05-03 15:00

Ann K wrote:

> Hunkatte har længere urinrør end hankatte...

Ahem - de har et /kortere/ urinrør - men også meget bredere. Det er
derfor, de sjældent får de dramatiske symptomer, som hannerne kan få med
totalt urinstop.
Men hunkatte har lige så høj hyppighed af de urinkrystaller, der ligger
bag problemet; hos dem viser det sig bare oftere som uforklarlige,
tilbagevendende blærebetændelser.

Niels Peter

Fra : Ann K

Dato : 16-05-03 15:14

Hejsa.

>Ahem - de har et /kortere/ urinrør - men også meget bredere.

Hi... nå ja... nogen gange får man skrevet det modsatte af, hvad man tænker!
Så fejlen omgående, da jeg tjekkede om mit indlæg var kommet ind... Godt
du rettede det, Niels Peter

Mvh Ann

Fra : Bettina Hansen

Dato : 16-05-03 14:29

Coffea ramosa wrote:
> [...]
> en indekat, kan man f.eks. give dem noget specielt foder i forhold til

Jeg har en hankat på 13 år som også har tendens til at danne nyresten -
det har han haft siden han var ung. Så han får kun specialfoder fra
dyrelægen som sørger for at urinen holder en bestemt pH-værdi så stenene
ikke dannes. Alligevel må vi altid holde øje med ham for med års
mellemrum dukker problemerne op igen - så må han på penicillinkur og
specialfoder (som giver urinen en anden pH så stenene opløses). Det
opløsende foder må man dog ikke anvende altid da det ikke indeholder
alle de vigtige næringsstoffer...

Min er udekat og jeg mener at dyrelægen sagde at kastrerede hankatte har
en højere risiko for at få disse problemer. Så jeg tror at det ikke så
meget er et spørgsmål om inde-/udekatte som om at hankatte og måske
specielt kastrerede hankatte har øget risiko for at få de problemer.

Mvh Bettina

---
http://chin.dk

Fra : hellesally

Dato : 16-05-03 14:26

Hej Coffea ramosa

Det kan også være fordi kattene får for meget tørfoder eller for
ensformig kost.

Mvh

Hellesally

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-05-03 16:25

In <3ec4e782$0$48907$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> hellesally wrote:
> Hej Coffea ramosa
>
> Det kan også være fordi kattene får for meget tørfoder eller for
> ensformig kost.

Mjah - for lidt væske er jeg med på - men ensformig kost er vel egentlig
normalt for katte? I naturen spiser de mus og atter mus - medmindre der
ikke er mus nok at få
Der var engang en større undersøgelse af det og det viste sig, at selv
om der var masser af variationsmuligheder, så spiste kattene næsten
udelukkende mus. De har vist ikke vores behov for variation i kosten
Hvis du derimod mener for meget "forkert sammensat" kost - så er jeg med
på den

Fra : tagaardsdal

Dato : 17-05-03 14:13

"Ann Rudbeck" skrev d. 16-05-03 16:25 dette indlæg :

> Mjah - for lidt væske er jeg med på - men ensformig kost er vel
egentlig
> normalt for katte? I naturen spiser de mus og atter mus - medmindre
der

Kære R M
Jeg har haft en kat der døde af nyresvigt. Og det selvom jeg hendes
sidste mange år, udelukkende fodrede hende med dyrlægens nyreskånekost.
Min dyrlæge sagde at den kattemad man køber i supermarkederne indeholder
alt for meget salt, og at dette på sigt ødelægger kattenes nyrer. Ude
som indekat, jeg kan kun anbefale dig at købe dyrlægens tørkost. Den
virker umiddelbart dyr, men hvis du køber de store 5 kg. sække, har jeg
regnet ud, det koster det samme som f.eks whiskas.
VH TAG

http://www.kandu.dk/