Markering overfor anden hund
Fra : Louise Viborg

Dato : 16-05-03 13:37

Hej med jer!
Lidt nede ad vejen bor nogle vi kender, som har den dejligste
labradortæve, Mille. Hun er 4 år og steriliseret. Hende og Baluka er
meget gode venner, men indtil videre har de kun snakket sammen gennem
hegnet, hvis hun er ude i have når vi går forbi.
Så kommer mit spørgsmål. Når de står og snuser til hinanden, markere
Baluka lige op af hvor hun står, så han næsten rammer hende. Prøver
han at dominere hende? Det undre mig, for det er jo hendes teritorium.
De er begge glade når de snakker sammen og logre, men Mille virker en
smule undertrykt overfor ham, hvorimod Baluka er helt oppe på dupperne
for at snakke.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
www.shunozahra.dk
www.glemte-katte.dk

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 16-05-03 16:55

Hej Louise

han prøver nok snarere at imponere hende - altså bruger markering som
imponeradfærd - altså i betydningen at han gør sig lidt til, viser sine fjer
(eller hvad man nu siger). Det gør min hanhund i et væk over for andre
hunde.

Markering kan have mange flere betydninger end bare dominans - det mener jeg
faktisk sjældent det bruges som - så er det mere imponereadfærd. Hunde der
lever sammen bruger markering til at fortælle at de er en enhed - derfor
markerer de oven på hinandens markeringer.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk