Ørreder med muddersmag.
Fra : slet CWJAQ

Dato : 16-05-03 13:31

Er der nogen der kender en metode til at fjerne eller overdøve den
muddersmag som ørreder fra P&T søer har ?

Fra : Flemming Kyhn

Dato : 16-05-03 15:47

Hej
Løsningen på dit problem har jeg ikke lige......men
Langt de fleste P&T søer er der ikke nogle problemer med mudder smag. Jeg
tror du skal finde en anden sø. Jeg har også prøvet en sø hvor fiskende
smagte af mudder, det er vist noget med vand/bund forhold.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 16-05-03 18:08

Flemming Kyhn <kyhn@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ec4f9cf$0$5151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
-- det er vist noget med vand/bund forhold.

Findes der nogen undersøgelser på området? Hvad med saltvand, mange fladfisk
fanges umiddelbart uden for havne, hvor bunden mildt sagt er ret ulækker.
Umiddelbart ville jeg da tro det havde med foderet at gøre - lidt som med
høns, hvis de får for meget raps smager æggene underligt.
MVH Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : jes rokkjær

Dato : 16-05-03 16:14

Hej
jeg har hørt at man kan tage noget af muddersmagen hvis man renser hurtigt
og ligger fisken i vand som man har med hjemme fra altså rent vand det tager
ikke det hele men en god del af det

Jes Rokkjær

Fra : GSJ

Dato : 16-05-03 17:27

"jes rokkjær" <jes.rokkjaer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har hørt at man kan tage noget af muddersmagen hvis man renser hurtigt
> og ligger fisken i vand som man har med hjemme fra altså rent vand det

Hvor er vi henne?
At tage rent vand med hjemmefra for at fiske i P&T?
Det er dog det mest tåbelige jeg længe har hørt.
Jes R. mener det sikkert som et godt råd, bare dårligt formuleret, men magen
til idioti skal man da virkelig lede længe efter.
At tage rent vand med til fiskevandet - fy da! Grunden hertil burde være
indlysende.
M.v.h.
Gorm

Fra : jes rokkjær

Dato : 16-05-03 18:12

det jeg mener er jo selvfølgelig at man ikke tager vand fra søen til at
fjerne muddersmagen med ikke
hvis man ikke har muligheder for at fiske andre steder så var det jo et
alternativ
så må du da meget undskylde Gorm ,at jeg kom med et råd, jeg skal ikke komme
med flere når man bliver kaldt for en idiot mellem linierne.
Jes Rokkjær

Fra : GSJ

Dato : 16-05-03 19:35

> [...]
komme
> med flere når man bliver kaldt for en idiot mellem linierne.

Sorry, det var bestemt ikke sådan ment.
M.v.h.
Gorm

Fra : Palle [2720]

Dato : 16-05-03 21:47

Mudder fisk

Min gode ven Jesper har undret sig over at visse ferskvands fisk ind i
mellem har "Mudret smag", og har spurgt Danmarks Fiskeri Undersøgelse.
Læs nedenstående spørgsmål og svar.

Spørgsmål:

Hvad er det (alge, bakterie, ?), der giver visse ferskvandsfisk - f.eks.
gedde - en "mudret smag? Det er vist en generel opfattelse, at gedder, der
går i små, mudrede vande får denne smag; men jeg mener at have læst, at det
skyldes noget andet? - hvad?

Med venlig hilsen
Jesper

Svar:
Jette Nielsen
Danmarks Fiskeri Undersøgelse.

Mudret eller jordagtig smag i ferskvandsfisk menes at skyldes forbindelserne
geosmin og methylisoborneol, der dannes ved vækst af bakterier
(Streptomyces) eller en alge (Fossombronilla pusilla). Forbindelserne er
altså naturligt tilstede i miljøet.

Venlig hilsen
Jette Nielsen

Spørgsmål:

Kære Jette Nielsen,
Tak for mail-svar. Mit spørgsmål gik meget på, hvorvidt denne vækst af
bakterie og/el. alge var forbundet med små, mudrede vande. Med andre ord
(lidt groft): er der direkte sammenhøng mellem gedder med mudret smag og
mudrede vande?

Med venlig hilsen
Jesper

Svar:

Hej Jesper
Søren Berg fra Afd. for Ferskvandsfiskeri har uddybet Jette Nielsens svar
lidt:

Mvh
Jens Astrup
Informationsmedarbejder

De bakterier og alger der udskiller geosmin og methylisoborneol er ikke
specielt knyttet til små "mudrede" vandhuller, men forekommer selvfølgelig
også dér. De findes også i store søer (både grønne og klarvandede) og i
vandløb. De findes altid i små mængder, men det er kun når der sker særligt
store opblomstringer af dem, at de smagsstoffer de udskiller bliver
"smaglige" i fisk og dermed et problem for fiskens kulinariske værdi.
Opblomstringer er mest almindelige om foråret. Det er så vidt jeg véd (men
her er jeg lidt usikker) mest ved et mellemhøjt niveau af næringsstoffer
disse bakterier og alger trives. Det er derfor ikke lige sandsynligt at der
sker store opblomstringer i alle søer og vandløb. Stofferne er så vidt jeg
ved helt uskadelige for både fisk og mennesker. Stofferne optages meget
villigt i fiskenes væv, men det er ikke alle arter af fisk der optager dem
lige godt. Der er mange fisk indenfor ordenen salmoniformes der er gode til
at optage stofferne, eksempelvis ørred, laks helt samt gedde, som der
spørges om. Ål kan også smage af "mudder" mens eksempelvis aborrer
tilsyneladende sjældent gør det.

Hvis fiskene lever en periode i "rent" vand forsvinder stofferne efterhånden
ud af vævet igen. Derfor det gamle råd om at mudder-ål skal holdes i
rindende vand et stykke tid før de spises. Jeg véd at bakterie- og
algeopblomstringer i vandløb er et problem i dambrugserhvervet, som kan
betyde at fiskene i et dambrug er usælgelige i en periode.

Geosmin er almindeligt forekommende i jord og udgør faktisk en vigtig
smagsingrediens i visse rodfrugter som eksempelvis rødbeder. De vil slet
ikke smage rigtigt hvis de ikke indeholder geosmin.

På internettet fandt jeg i øvrigt masser af hjemmesider (både DK og andre
lande) med oplysninger om geosmin og methylisoborneol. I USA har man
tilsyneladende nogle steder store problemer med at drikkevand der indvindes
fra søer kan smage af "mudder", dvs. geosmin. En dansk side giver også
opskriften på at få muddersmag ud af en ørred: den rensede fisk lægges 1
time i vand tilsat 3-4 skefulde salt. Om metoden virker véd jeg ikke.

Ovenstående er lånt fra http://www.hslf.dk/

mvh Palle

Fra : Michael

Dato : 17-05-03 04:50

Hejsa.

"Palle [2720]" skriver:

> Mudder fisk
>
> Min gode ven Jesper har undret sig over at visse ferskvands fisk ind i
> mellem har "Mudret smag", og har spurgt Danmarks Fiskeri Undersøgelse.
> Læs nedenstående spørgsmål og svar.

Kort og godt.

Undlad at smide en fanget ørred i græsset el. på jorden ved vandkanten i P&T.

Det er ikke vandet der er skyld i muddersmagen, det er de bakterier der er i
jorden som fisken bliver lagt på.

Ørreden skal tages direkte fra vandet og enten lægges i en pose, eller lægges i
et fangstnet som lægges i vandet. Så slipper du for muddersmag.

Eller helt alternativt. Gør som rigtige lystfiskere, fang din ørred på
kysten......

Mvh.
Michael.

Som lige er kommet hjem fra 1 times kystfiskeri med en Havørred på 2,1 kg.
Blank og fed.

Fra : Jens Iversen

Dato : 17-05-03 10:16

Smagen af mudder kommer af en bakterie i vandet og er naturligt forekommende
i mange søer. Jeg kender kun een måde at fjerne smagen på, og der fjerner
man den egentlig ikke, men man overdøver den ved at koldryge fisken. Det kan
du få gjort ved de fleste fiskehandlere.

Mvh

Jens

Fra : Michael

Dato : 17-05-03 16:24

Hej Jens.

Jens Iversen skriver:

> [...]
> man den egentlig ikke, men man overdøver den ved at koldryge fisken. Det kan
> du få gjort ved de fleste fiskehandlere.

Passer ikke, der er tale om en jord-bakterie som overføres til fisken når den
bliver smidt på jorden/græsset.

Mvh.
Michael

Fra : jes rokkjær

Dato : 17-05-03 17:00

Hej Michael
Prøv lige og læs Palle [2720] s indlæg d. 16-5 der tror jeg svaret er

Jes Rokkjær

Fra : Michael

Dato : 17-05-03 17:09

Hej Jes.

"jes rokkjær" skriver:

> Hej Michael
> Prøv lige og læs Palle [2720] s indlæg d. 16-5 der tror jeg svaret er

Problemet med de jordbakterier jeg nævnte er reelt nok. Den P&T som havde
et ry for at have fisk med muddersmag havde ikke problemet i vandet, bare
folk kom fisken direkte i en pose, var de ok.

Mvh.
Michael

Fra : bjarne

Dato : 17-05-03 12:35

Find en anden sø, det eneste der kan gøres! Muddersmagen ligger i søen
beskaffenhed, altå kan man banalt sige at økosytemet i søen ikke magter
fotosyntesen facetter, der ligger til grund for ordenrlige forhold til
nedbrydning af affaldstoffer som derfor sætter sig i de levende organismer.

Bjarne