Hvor kraftig PABST-blæser? Cpu-strømforbru~
Fra : Ole Nielsby

Dato : 25-03-01 14:36

Jeg agter at udskifte blæseren i min strømforsyning med
en støjsvag 80mm-blæser fra PABST, men er i tvivl om
hvor kraftig blæseren skal være.

Kabinettet er NoiseControl Tower, med to elastikophængte
harddiske, et DVD-drev og en Plextor 8X-brænder. Dertil
et SCSI-adapter (til en extern scanner, alle drevene er IDE),
et Soundblaster PCI-lydkort og et Winfast 16MB TNT2-
grafikkort med propel.

CPU'en er pt. en Celeron 300A slot 1, men bundkortet
skal udskiftes med et hurtigere af sokkel-typen - enten
Celeron eller Duron omkring 800 Mhz, som skal forsynes
med en Silverado-køer for at få støjniveauet i bund.

Duron er vist det bedste ydelse/pris-tilbud, men så vidt
jeg ved bruger Celeron mindre strøm. Er forskellen så
stor at jeg kan klare mig med en mindre blæser i
strømforsyningen ved at vælge Celeron? Hvor finder
man i øvrigt en oversigt over strømforbruget?

Er 1500rpm/12db/12V blæseren tilstrækkelig, eller skal
jeg vælge 2050/19db/12V? (Eller kraftigere???)

ON/***fjern sneglen fra min returadresse***

Fra : Jakob M

Dato : 25-03-01 17:07

> [...]
>
> Er 1500rpm/12db/12V blæseren tilstrækkelig, eller skal
> jeg vælge 2050/19db/12V? (Eller kraftigere???)

Du kan roligt vælge den kraftige. Jeg har en siddende i min strømforsyning,
og kan ikke høre den overhovedet, harddiskene overdøver den.

Mvh
Jakob

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-03-01 01:00

Ole Nielsby wrote:

> CPU'en er pt. en Celeron 300A slot 1, men bundkortet
> skal udskiftes med et hurtigere af sokkel-typen - enten
> Celeron eller Duron omkring 800 Mhz, som skal forsynes
> med en Silverado-køer for at få støjniveauet i bund.

Hvis du bare vil skifte til Celeron/Duron er det ikke sikkert du behøver
skifte motherboard!

Jeg har et ABIT BH6 som kører med en Celeron 566@850 der sidder i
FCPGA370 til Slot 1 adapter og jeg er sikker at jeg også kunne benytte
en Pentium III 850 Mhz, så med andre ord kan du måske klare dig med dit
nuværende motherboard og spare nogle penge+besvær.

Prøv www.tomshardware.com

> Er 1500rpm/12db/12V blæseren tilstrækkelig, eller skal
> jeg vælge 2050/19db/12V? (Eller kraftigere???)

Hvad står der på den som sidder der nu? Husk det er altid et spørgsmål
om CFM.

Mvh

Bruno