Horisontal scroll
Fra : Maria Leger

Dato : 15-05-03 22:50

Jeg skal lave en hjemmeside men en masse produkter. Istedet for
at lave scrolen nedad tænkte jeg på at lave den henad... hvordan
gør man det? Det skal helst være den scroll type der automatisk
skifter et produkt ad gangen så den ikke stopper midt i et
produkt....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 05:03

"Maria Leger" <detlegerdesign@tdcadsl.dk> skrev
> Jeg skal lave en hjemmeside men en masse produkter. Istedet for
> at lave scrolen nedad tænkte jeg på at lave den henad...

Den tror jeg ikke, du bliver populær på. Masser af mennesker har en mus med
et scrollhjul, der kan scrolle op og ned. Der er ikke så mange, som også har
en mulighed for på den måde at scrolle sideværts.

Desuden er alle browsere designet til automatisk at ombryde tekst, når en
linje er længere end vinduet er bredt, så du ryger ud i at skulle definere
en bredde, som er væsentlig større end browservinduer er flest - og uden
garanti for, at der ikke også kommer en lodret scrollbar.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 20-05-03 16:41

> Den tror jeg ikke, du bliver populær på. Masser af mennesker har en mus med
> et scrollhjul, der kan scrolle op og ned. Der er ikke så mange, som også har
> en mulighed for på den måde at scrolle sideværts.

Kan jeg være til dens enig i... MEN synes nu ikke det er et så godt
argument.... det handler i sidste ende om designet og overskueligheden.
Har set sites der har fået flotte effekter med sidelens scroll.
Her er et eksempel på hvordan det kunne bruges nemt og uden problemer...
http://www.cubedesigners.com/english/index.htm dog er det ikke helt
scroll.. men der er mulighed for at lave ligeså på samme måde

> [...]
> en bredde, som er væsentlig større end browservinduer er flest - og uden
> garanti for, at der ikke også kommer en lodret scrollbar.

Hvad er dog det for en gang pjat at skrive.
Jeg nævnter blot 2 måder => iframes, layers eller for den sags skyld en
kombination (som ovenstående link viser). Så det kan nemt undgåes, og er
slet ikke et så stort problem som du gør det til.

mvh
Johan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-05-03 23:23

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev

> [...]
> kombination (som ovenstående link viser). Så det kan nemt undgåes, og er
> slet ikke et så stort problem som du gør det til.

Uanset, om du lægger sidens indhold i et layer eller en iframe, skal du
definere en bredde for at undgå tekstombrydning, hvor browservinduets højre
kant er.

Eneste mulighed, der ikke kræver en forud definering af bredde er
<pre></pre>.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-05-03 06:27

> Uanset, om du lægger sidens indhold i et layer eller en iframe, skal du
> definere en bredde for at undgå tekstombrydning, hvor browservinduets højre
> kant er.

Velkommen til verdenen hvor vi også arbejder i procenter....

> Eneste mulighed, der ikke kræver en forud definering af bredde er
> <pre></pre>.

Næææh, så har du vist glemt at læse på lektien...

mvh
Johan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-05-03 09:38

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev
> Velkommen til verdenen hvor vi også arbejder i procenter....

.... og du mener ikke, at det er at definere en størrelse større end et
normalt browservindue, hvis man laver <p style=200%"> ?

> Næææh, så har du vist glemt at læse på lektien...

Eksempler?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-05-03 09:45

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev
> ... og du mener ikke, at det er at definere en størrelse større end et
> normalt browservindue, hvis man laver <p style=200%"> ?

Der var jeg lidt for hurtig på tasterne, Det skulle være <p
style="width:200%">

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Maria Leger

Dato : 23-05-03 13:42

Hej

Jeg syntes I begge kommer med spændende argumenter og holdninger
men det ændre ikke ved det faktum at jeg ikke er blevet meget
klogere...

Skal man lave sidelæns scroll med mouseover effekt eller?