Snøft...
Fra : R. Ilsøe

Dato : 15-05-03 22:17

Min veninde mistede sin Schæfer her til morgen. Han var 8 mdr. gammel...
De havde bundet ham ude i haven her i morges... I en ny snor (lænke) som de
havde købt i sidste uge netop for at få noget stærkt nok til at holde ham.
Alligevel lykkedes det ham at springe kæden hvilket resulterede i at han
fløj ud på gaden og blev dræbt på stedet da et ældre ægtepar påkørte ham. De
kunne intet nå at gøre! De stoppede med det samme og manden forsøgte med
hjertemassage ude held. Hunden var død på stedet!

Det er et frygteligt tab for dem. De elskede virkelig deres hund og han
havde det rigtig godt ved dem!

De har et nyfødt barn nu, så det er ikke tid for dem at få en ny hund lige
foreløbigt.
Er rigtig rigtig ked af det på deres vegne!

--
Rinnie

Flattere: Ciko (250692) Balto (170602) og Shanti (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 16-05-03 07:56

Hej Rinnie!
Hvor er det synd Hvis man skal aige noget positivt, så er det da
godt at han døde med det samme. Men det er helt sikkert tragisk

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)

Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Formidling af vildtlevende katte/killinger
www.glemte-katte.dk

Fra : Elin

Dato : 16-05-03 13:32

R. Ilsøe <flatterdk@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ba104e$dcn$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
>
> --
> Rinnie
>
> Flattere: Ciko (250692) Balto (170602) og Shanti (050403)

Jeg troede ikke, det var tilladt at have lænkehunde. Mon også de vil lænke
barnet ude i haven .... Jeg er absolut tilhænger af, at man hegner sin have
ind, inden man anskaffer sig en hundehvalp, så den kan løbe frit omkring.

Vh
Elin

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-05-03 19:11

> Jeg troede ikke, det var tilladt at have lænkehunde.

Elin...
Ved du hvad en lænkehund er? (Tydeligvist ikke!)

Egenlig kan jeg ikke se nogen grund til at skulle forsvare dem for dig, da
du tydeligvis med det samme opfatter dem som dårlige hundefolk (tænkte nok
der ville dukke en op der fokuserede mere på det at hunden blev bundet end
det at den er død! *suk*)
Men... De var ansvarlige hundefolk der gik til træning med deres hund, gik
ture med den og plejede den! Lad være at stemple dem bare fordi de bruger en
"lænke" - havde jeg skrevet snor havde du nok ikke hidset dig sådan op!;)

> Mon også de vil lænke
> barnet ude i haven ....

Nej, hverken deres datter på 2 år eller deres søn på 5 uger bliver lænket i
haven!
-Det må være rart sådan at kunne stemplke folk man ikke kender...!

>Jeg er absolut tilhænger af, at man hegner sin have
> ind, inden man anskaffer sig en hundehvalp, så den kan løbe frit omkring.

De er lige flyttet ind hvor de bor'. Hun var høj-gravid da de flyttede ind
og der var nogen ting i huset der skulle ordnes inden hun fødte! Hellere at
hunden så bliver bundet en sjælden gang end den render ud foran en bil... At
det så alligevel skete er jo bare rigtig rigtig trist!

....Jeg tror du skal passe på hvem og hvad du stempler! Det er så nemt at
sidde der på den anden side af skærmen og lege klog uden at kende til
detaljerne!

> Vh
> Elin

*grrr*

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-05-03 20:36

> [...]
>ind, inden man anskaffer sig en hundehvalp, så den kan løbe frit omkring.

,,,,,,,,,,jeg er enig, det er da klart at hunden prøver at komme fri
når den er bundet, det havde tydeligvis været smartere at hegne haven
ind , og samtidig bedre og sjovere for hunden. Hvem ville ikke løbe
helt vildt, hvis man endelig kom fri af den kæde man var bundet i ?

Fra : Louise Viborg

Dato : 16-05-03 21:36

Jeg synes godt nok, at folk får det til at lyde 20 gange værre en det
er! Det lyder som om de er dyremishandlere, der LÆNKER deres hund med
en KÆDE, så den bare kunne sidde på sin flade og glo. Det er næppe
sådan jeg tror det har været. En hund kan da sagtens gå i en flere
meter lang snor i haven og lege med sin bold osv. Man kan jo se hvad
konsekvenserne af at lade den løbe løs blev
Som Rinnie siger, så kender vi ikke til detaljerne, og så kan man ikke
himle op om hvad folk skulle og ikke skulle ahve gjort.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
www.shunozahra.dk
www.glemte-katte.dk

Fra : BN

Dato : 16-05-03 21:59

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Som Rinnie siger, så kender vi ikke til detaljerne, og så kan man ikke
> himle op om hvad folk skulle og ikke skulle ahve gjort.

Hej

Det var tragisk at de mistede deres hund. Jeg synes dog, at de en anden gang
skla lade være med at lænke hunden, især fordi en hvalp er så nysgerrig og
har meget energi, hvor den selvfølgelig vil fare ud og opleve verden når den
kommer fri. Har ellers ikke noget imod, at man lænker hunden engang imellem,
men det vil være at foretrække at hegne haven ind.

Hilsen BN, som også synes det altid var noget, at hunden ikke led.

Fra : Louise Viborg

Dato : 16-05-03 22:07

Hej BN!
Det var da vidst også deres mening, men i mellem tiden må man jo ty
til andre løsninger, så den kan komme ud i haven.

Fra : Therese

Dato : 16-05-03 20:35

Af en eller anden grund kan jeg ikke læse Elins indlæg, men forstår da
meningen ud fra Rinnies.

Så er vi jo også stemplet som dyremishandlere, da vi har Bernhard bundet til
et spyd i en 8 m lang line, når vi er besøg hos nogen!!?? Eller er det kun,
hvis den havde været af stål?

Jeg havde også nok på fornemmelsen, at nogen ville skrive et sådant indlæg,
og det er både sørgeligt og snævertsynet.

Jeg føler med familien Rinnie.....

--
Mange hilsner
Therese

Fra : x Vuf x

Dato : 17-05-03 13:00

Fri, 16 May 2003 21:34:53 +0200, Therese wrote:

>Så er vi jo også stemplet som dyremishandlere, da vi har Bernhard bundet til
>et spyd i en 8 m lang line, når vi er besøg hos nogen!!?? Eller er det kun,
>hvis den havde været af stål?

Det mener jeg ikke, kan sammenlignes.
Og selvfølgeligt lænker de da ikke deres børn i haven...Sikke noget vås.

>Jeg havde også nok på fornemmelsen, at nogen ville skrive et sådant indlæg,
>og det er både sørgeligt og snævertsynet.

Ja du har din mening, og andre har deres. Og det skal der vel også være
plads til!

>Jeg føler med familien Rinnie.....

Det gør jeg skam også. Ikke desto mindre, er det deres egen skyld!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

En computer og en kat har begge en del hemmeligheder,
de ikke deler med andre.

Fra : René Kofoed

Dato : 18-05-03 12:32

Hej Rinnie.
Sørgelig og tragisk historie.
Vores forhave(hvor terassen er) er endnu ikke indhegnet, og begge vores
hunde er bundet til en træstamme, når vi sidder og griller, ene og alene af
den grund, at de ikke må få muligheden for, at løbe ud på vejen!! (håber
snart manden i huset, får tid til at indhegne haven, da "junior" jo også en
gang skal holdes fra vejen!!!)
Det er en blind vej hvor der ikke er ret meget trafik, men der bor den
sødeste schæfertæve på den anden side af vejen, og jeg er !20% sikker på, at
Xawier (hvalpen) vil storme derover hvis hun er ude. Derfor er mine hunde
bundet, selvom vi er der.
Jeg synes det er mere synd, at hunden skal være inde end, at være bundet i
haven. En hund er jo trods alt ikke født indenfor!!!!!
Jeg føler med familien, og håber de snart får overskud til en lille ny
hvalp, og alle glæderne der er!!!
MVH Susanne.

Fra : x Vuf x

Dato : 18-05-03 23:09

Sun, 18 May 2003 13:31:45 +0200, René Kofoed wrote:

> [...]
>snart manden i huset, får tid til at indhegne haven, da "junior" jo også en

Hvorfor indhegner du ikke selv?
Det er ikke så svært, som det lyder.
Hvis du altid venter på at skabningens herre skal gøre tingene for dig,
kan du som regel vente længe!

Fra : René Kofoed

Dato : 19-05-03 10:54

Hej Vuf og BN.
Allerførst : det kom vist lidt forkert ud i mit første indlæg.
Jeg kunne som også selv indhegne haven, men jeg er gravid, og der er bare
ikke overskud til det(undre mig hver dag over hvor kræfterne forsvinder hen
??!!). Jeg vægter gåturen/træningen med hundene højere, da vi kun griller
ca. 1 gang om ugen(vi er der også hele tiden når hundene er i forhaven).
Desuden er det jo også en form for træning, at hundene kan stå bundet.Men må
vor herre forbyde, at hundene og junior nogensinde for muligheden for, at
løbe på vejen. Haven skal også fuldstændig omlægges her i sommer, så hegnet
kommer, men først når alt "skidt og skrammel" er væk.
Hele Baghaven (som er en del større end forhaven) er indhegnet. -Og begge
hunde går ude hele dagen.
Håber, at I forstår hvad jeg mener??!!
MVH Susanne.

Fra : BN

Dato : 19-05-03 18:28

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hele Baghaven (som er en del større end forhaven) er indhegnet. -Og begge
> hunde går ude hele dagen.
> Håber, at I forstår hvad jeg mener??!!
> MVH Susanne.

Nåh, men det lyder da godt. Så har dine dejlige hunde det jo fortræffeligt
bag ved. Held og lykke med forhaven, og jeg kan da selvfølgelig godt foratå,
at du ikke lige vil opsættte hegn når du er gravid.

Hilsen BN

Fra : René Kofoed

Dato : 20-05-03 12:01

Hej BN.
Mit største problem er at jeg gerne vil, men min krop og kræfter er ikke
enige!!! Det er heldigvis kun en begrænset periode. Men mon ikke hundene
også nyder godt af, at jeg er lidt mere i ro, og har masser af tid til at
nusse dem !!!
MVH Susanne.

Fra : BN

Dato : 19-05-03 06:43

(håber
> snart manden i huset, får tid til at indhegne haven, da "junior" jo også
en
> gang skal holdes fra vejen!!!)

Hejsa

Hvorfor ikke bare hegne haven ind selv?

Jeg gjorde det selv sidste år, og man kan sagtens selv om man er en ung pige
på dengang 24 år
Det er sjovt nok, at man ofte venter i uendeligheder før manden får tid til
at f.eks. at sætte et hegn op, og der er faktisk meget sjovt at gøre det
selv og så er man også fri for at vente.

Hilsen BN

Fra : x Vuf x

Dato : 17-05-03 12:56

Fri, 16 May 2003 14:31:59 +0200, Elin wrote:

> [...]
>ind, inden man anskaffer sig en hundehvalp, så den kan løbe frit omkring.

Det er absolut ikke tilladt at holde lænkehund i DK! Og så en hvalp!!!
Det eneste tragiske, jeg kan finde ved denne triste historie er, at de
selv er skyld i miseren!

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-05-03 14:03

Er der nogen der vil definere ordet "længehund" for mig?

Fra : Søren Petersen

Dato : 17-05-03 14:22

> Er der nogen der vil definere ordet "længehund" for mig?

det ville jeg også gerne høre. Sådan som jeg forstår det, er en lænkehund
ikke en hund som i korte perioder bliver bundet udenfor. Hunden nyder det
jo!!!

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Kosmonauten

Dato : 17-05-03 15:14

> Er der nogen der vil definere ordet "længehund" for mig?
>
> Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
> www.shunozahra.dk
> www.glemte-katte.dk

Hej Louise & Baluka ;C)
Hmm, lænkehund er vist et gammelt begreb helt tilbage fra da ruder konge var
knejt ;C)
hvis du klikker ind her: http://www.vovseinfo.dk/hundelov.htm
Og ser du på paragraf 5 så vil du kunne se at det er forbudt at holde en
hund bestandigt bundet.

Men man har altså ikke en lænkehund bare fordi ens hund er bundet i et par
timer, helt ærligt.

Der har været ytret en del "sur galde" i en del af disse indlæg i denne
tråd, det er kun den familie der er ramt der kender fakta, og inden man
begynder at dømme andre så husk at når man peger fingre af andre så læg
mærke til at ens fingre også peger imod en selv.

Det er en tragisk hændelse og jeg føler med alle implicerede.

Og smut så ud i det gode vejr med jeres hunde i stedet for at sidde her og
tærske langhalm på en tragisk hændelse.
God Weekend.
Martin & Laika

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-05-03 15:26

On Sat, 17 May 2003 16:13:49 +0200, "Kosmonauten"
<kraz_no@hotmail.com> wrote:

Hej Martin & Leika!

> [...]
>hvis du klikker ind her: http://www.vovseinfo.dk/hundelov.htm
>Og ser du på paragraf 5 så vil du kunne se at det er forbudt at holde en

L: Det tænkte jeg nok.

>Men man har altså ikke en lænkehund bare fordi ens hund er bundet i et par
>timer, helt ærligt.

L: Nææh det ville jeg heller ikke mene....

>Og smut så ud i det gode vejr med jeres hunde i stedet for at sidde her og
>tærske langhalm på en tragisk hændelse.

L: Vi er skam lige kommet hjem...men Baluka vil sikkert gerne afsted
igen *G*

Fra : Trine A.

Dato : 18-05-03 20:13

> [...]
>

> --
> Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com
>
> En computer og en kat har begge en del hemmeligheder,

Sig mig lige engang....er du født helt uden medfølelse??
Jeg er stødt på dine indlæg i flere grupper, og langt de fleste er med en
vis snert af grovhed...hvorfor??

/Trine, som i øvrigt er ny i gruppen, og undrer sig over tonen i _næsten_
alle dine indlæg

Fra : x Vuf x

Dato : 18-05-03 23:12

Sun, 18 May 2003 21:12:56 +0200, Trine A. wrote:

>Sig mig lige engang....er du født helt uden medfølelse??
>Jeg er stødt på dine indlæg i flere grupper, og langt de fleste er med en
>vis snert af grovhed...hvorfor??

Øhhh det mener jeg nu ikke, men det ligger måske i, at jeg ikke skriver
indlæg som breve med kære dit eller dat foran. Det er et inserat i en
newsgroup og ikke en privat mail. Flere bli'r også sure, når man går
ind og svarer...Hvis de ikke vil ha' dét, må de skrive private mails,
som ingen kan blande sig i!

>/Trine, som i øvrigt er ny i gruppen, og undrer sig over tonen i _næsten_
>alle dine indlæg

Prøv at læse dem anderledes...

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 16-05-03 20:04

Hej Rinnie

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hunden var død på stedet!

Åååååå nej, hvor forfærdeligt, hvor jeg dog føler med disse mennesker, send
dem mine varmeste hilsner.

> Er rigtig rigtig ked af det på deres vegne!

Det er jeg bestemt også, det er meget trist.

Mange varme hilsner fra
Bolette

PS. Til Elin.

Elin skrev:
> [...]
>ind, inden man anskaffer sig en hundehvalp, så den kan løbe frit omkring.

Tror du selv Rinnie klapper i hænderne over dit indlæg?, jeg gør i hvert
fald ikke, det er da nok den største gang ævl jeg længe har læst *gab*

Fra : Frederiksen

Dato : 16-05-03 22:35

> Tror du selv Rinnie klapper i hænderne over dit indlæg?, jeg gør i hvert
> fald ikke, det er da nok den største gang ævl jeg længe har læst *gab*

Ja, lad og endelig gabe over at en hund er død - den var jo alligevel bare
bundet fordi noget andet var vigtigere.

Mvh Maria - som et eller andet sted synes at hunden må have manglet noget
opsyn.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-05-03 23:08

> Ja, lad og endelig gabe over at en hund er død - den var jo alligevel bare
> bundet fordi noget andet var vigtigere.

FOR ****** DA!!
Hunden havde stået der i 2 minutter!!!!
Nu må i sq da lige stoppe!
Den familie har et spædbarn og et lille barn! Alligevel går de til træning
med hunden, lufter den flere gange om dagen, træner den hjemme og giver den
virkelig omsorg, men bare fordi de lige bandt den i haven den morgen så skal
i komme og dømme! Nu må i sq få jer et liv! Det er sq så nemt at sidde og
dømme folk man ikke kender... Det må virkelig rense ud i jeres egen
samvittighed!!

> Mvh Maria - som et eller andet sted synes at hunden må have manglet noget
> opsyn.

Av ja, så hellere vende det blinde øje til børnene fordi hunden lige trænger
til noget luft lige i de hektiske minutter en travl morgen eller lade hunden
blive inde og skide på gulvet! Så længe der ikke er tale om flere gange
dagligt, længe, så er der sq IMO ikke noget galt i at binde hunden fordi man
lige har priorteret højrer at få det nyindkøbte hus klar inden barnet blev
født end man har at få banket et hegn op i en have! -Specielt når de normalt
sjældent lukker hunden i haven og i stedet går med den!!!

Med temmelig muggen hilsen
Rinnie
Der et eller andet sted synes folk der stempler uden at kende omstændigheder
er en anelse for dømmende og hellige!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-05-03 06:19

On Sat, 17 May 2003 00:08:27 +0200, "R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com>
wrotd:

> [...]
>med hunden, lufter den flere gange om dagen, træner den hjemme og giver den

,,,,,,,,,kalder du det omsorg at binde hunden i haven ? jeg ville
kalde det omsorg at hegne haven ind. Om man så har 10 spædbørn så skal
man da holde øje med sin hund aligevel.

>Av ja, så hellere vende det blinde øje til børnene fordi hunden lige trænger
>til noget luft lige i de hektiske minutter en travl morgen eller lade hunden
>blive inde og skide på gulvet!

,,,,,,,,,hvis man ikke har tid til at passe hunden pga børn skulle man
måske ikke have haft en hund.

Fra : Peter

Dato : 17-05-03 08:35

> [...]
>
> Med temmelig muggen hilsen
> Rinnie

> Der et eller andet sted synes folk der stempler uden at kende

Omstændighederne er velbeskrevet i oprindeligt
indlæg, og det vel det eneste der svares på!

Man må vel dømme ud fra de oplysninger
der til rådighed?

Fakta er jo at hunden var bundet i en
lænke der ikke kunne holde.

De sociale/aktuelle forhold i familien er
vel ret ligegyldige i denne sammenhæng.

Hunden er død, gud være med den.

____
Peter

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-05-03 09:40

> Fakta er jo at hunden var bundet i en
> lænke der ikke kunne holde.

Tror du selv de havde bundet den i den hvis de videste den ikke kunne holde?

> De sociale/aktuelle forhold i familien er
> vel ret ligegyldige i denne sammenhæng.

Ja og det er moralen i at den var lænket sq også... Når jeg skriver at de
ga' den hund et godt liv, at de trænede med den, gik ture med den og kun
sjældent bandt den i haven... de havde da for ****** ikke gjort det hvis de
vidste den ville rive sig løs og flyve ud foran en bil! xx(

> Hunden er død, gud være med den.

Ja eller hvem der nu er...

Rinnie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-05-03 23:16

> Ja, lad og endelig gabe over at en hund er død - den var jo alligevel bare
> bundet fordi noget andet var vigtigere.

....og i øvrigt... For os der har børn, der er børnene sq vigtigere end
hunden! (Om du kan li' det eller ej!) Man forlader ikke 2 børn på hhv. 5
uger og 2 år for at lufte en hund! Det venter man med til de er klar til at
komme med ud!

Hvor er det dejlig nemt at være bagklog, hva'?!;o(

Fra : Apollo14

Dato : 17-05-03 07:08

On Sat, 17 May 2003 00:15:31 +0200, R. Ilsøe wrote:

> [...]
> komme med ud!
>
> Hvor er det dejlig nemt at være bagklog, hva'?!;o(

Hej R.
Føler med dig, min hund har tit stået bundet i haven (gør det desværre
ikke mere, da han er afgået ved døden), og jeg gjorde det specielt fordi
der intet hegn er, og var altid i nærheden. Og jeg har da aldrig hørt
folk klage over det, det var jo ikke i flere timer af gangen, og det
lyder heller ikke som om de gjorde det på den måde. Jeg kan kun sige en
ting til folk der dømmer inden de tænker, prøv at have 1 barn - 1 hund -
sommervejr - kone/kæreste (højgravid som ikke kunne holde hunden, Chow
Chow med fut i røven), og som alle skal gøres klar, så er det da lige
til at smide hunden i haven i 5 min, til alle er klar, så han/hun ikke
står i vejen, det er nemmer at flytte et barn/voksen, end at flytte en
hund, man er ved at vælte over konstant, fordi den ved den skal ud og gå
tur.
Det var bare lige mine 5 kroner.
--
Kenneth Pedersen aka apollo14
Flower: 19262549 - apollo14dk@hotmail.com

Fra : Peter

Dato : 17-05-03 08:40

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse

> Hunden var død på stedet!
>
> Åååååå nej, hvor forfærdeligt, hvor jeg dog føler med disse mennesker,
send
> dem mine varmeste hilsner.

Hvad med hunden ?
Det er sg* da den der er død!

??? - Men ikke på hundens !
Den er selvfølgelig også ligeglad nu.

> Det er jeg bestemt også, det er meget trist.

For hunden -eller?

Fra : Eva Schmidt

Dato : 17-05-03 09:22

> Hvad med hunden ?
> Det er sg* da den der er død!

> ??? - Men ikke på hundens !
> Den er selvfølgelig også ligeglad nu.

> For hunden -eller?

Jeg synes ikke, der er nogen der har ondt af de stakkels
mennesker, der kom til at køre hunden ned!
Det må da være en forfærdelig oplevelse og som jeg opfatter det,
er de ganske uskyldige i den uykkelige hændelse!
Jeg skal ikke gå ind i debatten om det rimelige i at tøjre en kåd
hvalp i haven uden opsyn, det hjælper jo hverken hunden eller de
ulykkelige ejere!
For uanset hvad, så har man da ondt af både dem og hunden, men
altså også i høj grad af bilisten!

mvh Eva

Fra : x Vuf x

Dato : 17-05-03 13:07

Sat, 17 May 2003 10:22:09 +0200, Eva Schmidt wrote:

> [...]
>ulykkelige ejere!
>For uanset hvad, så har man da ondt af både dem og hunden, men

Ja jeg er da overlykkelig for, at den slags ikke er sket for mig.
(7-9-13) Det ville være meget svært at komme over!

Fra : Søren Petersen

Dato : 17-05-03 09:59

Hej allesammen

Jeg plejer ikke at skrive så tit herinde, men blev gal over folks åndssvage
bagkloge svar.

Der er i min verden intet forkert i at binde en hund til et eller andet, og
lade hunden være udenfor - det er jeg sikker på at hunden ville foretrække
frem for at sidde indenfor. Jeg snakker ikke om at hunden skal sidde derude
hele dagen (det er vel det der går under begrebet lænkehund), men den tid
hunden har lyst til at løbe rundt derude. At man burde ha' hegnet haven ind
ser jeg ingen grund til, når den er bundet derude (der er selvfølgelig nogle
praktiske ting forbundet med at hegne haven ind, men jeg har også hørt om
flere hunde som har gravet sig ud sådanne steder). IMHO er det da lige så
"slemt" at lave en hundegård hvor der bare er fliser - her har hunden ikke
rigtig noget plads til at løbe, og hunden kan ikke komme til at snuse til
alt muligt. Jeg synes ikke det er forkert at en hund skal stå sådan et
stede - fordi jeg er sikker på at hunden nyder at være ude (sålænge at
gården erstatter gåturene).

Familien går til træning med deres hund, hvilket mange andre mennesker burde
gøre, og de går jævnligt ture med hunden. De er de facts vi har med at gøre,
og straks er der et hav af mennesker som misfortolker det hele. Til
hundetræning binder jeg f.eks. også min hund for at gå ud og lægge et spor
(et stykke væk, hvor jeg ikke kan se min hun) - er det så også forkert, og
burde jeg i så fald have indhegnet træningspladsen for at være god ved
hunden. Det kan godt være at familien burde have valgt en tykkere line, men
det er da ikke det denne tråd handler om. Hunden bliver kørt ned, og det er
da såvel tragisk for både hund, familien og det ældre ægtepar. Måske er det
ekstra hårdt for familien som måske har gjort en lille fejl ved at have
valgt en for tynd line, men jeg vil også forsvare familien ved at man ofte
kan blive overrasket over hvor stærk en schäfer er (og egentlig hunde
generelt).

Folks bagkloge og åndssvage ironiske bemærkninger som:

<snip>

------

> [...]
------
>,,,,,,,,,hvis man ikke har tid til at passe hunden pga børn skulle man
-------
<snip>

den sidste bemærkning er i øvrigt ekstra åndssvag, da der jo står at de går
masser af ture med hunden, og oven i købet går til træning med den. Så sådan
som jeg forstår den første besked i tråden, så har de trods to børn
stadigvæk givet sig tid til at tage sig af hunden.

Mine tanker går til alle de implicerede parter, såvel hunden, familien og
det ældre ægtepar.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Helle Jensen

Dato : 17-05-03 10:12

Godt indlæg Søren - lige mine tanker.

Kender i øvrigt nogen, som havde en stor indhegnet have, deres hund kunne gå
i. 5 måneder gammel springer hunden over lågen - første gang den har vist
tegn på det, og bliver kørt ned. Det er da et hændeligt uheld på samme måde
som med hunden i Rinnies indlæg. Uheld sker og har i nogle tilfælde
dramatiske konsekvenser.

Helle

Fra : Winther

Dato : 18-05-03 12:07

> [...]
> hele dagen (det er vel det der går under begrebet lænkehund), men den tid
> hunden har lyst til at løbe rundt derude.

Godt Søren.

Jeg binder også ofte min hund af. Både under træning, og når den er med
andre steder. En hund der er vant til at være bundet, ved den ikke slipper
fri og kender kædens radius. Alternativet er ofte en varm bil eller alene
hjemme i en baggang.
Hvis vi lejer en sommerhus, så binder vi da også hunden udenfor. Min hund
gider ikke være inde så længe af gangen, han nyder at følge mmed i det
pulserende liv udenfor, selv om det er i kæde.
At hunden rykker sig løs som det skete, er snarere tegn på, at hunden ikke
var vant til at stå bundet.

Vh. Winther

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-05-03 10:27

Hej

"Peter" <s@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med hunden ?
> Det er sg* da den der er død!

Jamen det er da også synd for hunden at den ikke blev ældre, men han mærker
jo ikke lige frem noget nu vel?, det er nok værst for de efterladte, det er
dem jeg føler med.

Og okay, jeg vil da så også give Eva ret, det ældre ægtepar må da også ha'
det forfærdeligt, selvom det ikke var deres skyld, dem føler jeg nu også
med.

Mange hilsner fra
Bolette

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 17-05-03 10:21

Hvor er I da fordømmende, det skal da nødigt blive sådan at man ikke tør
skrive et indlæg af frygt for at blive jordet. Kom nu lige ned på jorden
igen. Jeg har da også en metalkæde til min bjørnehund, den bruger jeg
f.eks.
til træning, i pausen, når vi er inde i klubhuset. Den har bidt de første
10
læder- og stofliner i stykker, fordi den ikke gider at være bundet i bare 2
sekunder. Er det dyremishandling??
Jeg føler med de mennesker, der har mistet deres hund.
Hilsen Ulla
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-05-03 16:31

> [...]
>10
> læder- og stofliner i stykker, fordi den ikke gider at være bundet i bare 2

,,,,,,,,,hvorfor tror du at den har bidt de 10 snore over ? tror du at
det er fordi at den syntes det er sjovt at være bundet ? så om det er
dyremishandling at binde en hund der tydeligvis ikke bryder sig om det
og bider snorene over gang på gang ? det burde du næsten selv kunne
se. Og det er jo ikke bare 2sekunder vel !så havde det jo ikke været
nødvendigt at binde den vel! og den bidder dem jo ikke over fordi den
ikke _gidder_ at stå der vel , det er jo nok snarre fordi at den er
bange at den gør det.

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 17-05-03 17:38

Er det bedre for hunden at blive lukket over i bilen?
Under træning kan det jo være nødvendigt at binde hunden, f.eks. når man går
spor eller laver frit søg.
Min bjørnehund er IKKE bange for noget!
Den er meget selvsikker og selvstændig.

Fra : BN

Dato : 18-05-03 10:18

"Ulla Kühn Gerlach" <famgerlach@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er det bedre for hunden at blive lukket over i bilen?

Det er ikke utænkeligt, at hunden hellere vil være ovre i bilen. Her føler
mange hunde sig sikre, hvor de derimod mange gange føler sig usikre når de
er bundne, da de ikke har mulighed for at komme væk, hvis der opstår noget
"farligt".

Hilsen BN

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 18-05-03 18:19

Mine hunde kender dem vi træner sammen med og er altså hverken usikre eller
bange!!!!!
Ulla

Fra : BN

Dato : 19-05-03 06:48

> Mine hunde kender dem vi træner sammen med og er altså hverken usikre
eller
> bange!!!!!

Nå nå, du behøver da ikke at udvise aggresivitet med alle de !!!...

Jeg har da ret i, at nogle hunde har det bedre inde i bilen, men da jeg ikke
kende dig, var det blot et råd, som du burde være voksen nok til at tage
pænt i mod, istedet for at blive barnlig...

Hilsen BN

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 19-05-03 15:12

Jeg er hundeelsker nok til, at hvis mine hunde var bange eller usikre, så
ville jeg som en god flokleder aldrig nogen sinde udsætte dem for at blive
bundet i situationer, hvor de var utrygge.
Jeg kunne for eksempel aldrig finde på at binde min hund foran en
forretning. Man ved jo aldrig, hvad de kan blive udsat for.
Alt i alt tror jeg nok at vi kan blive enige om, at vi altid vil gøre det
bedste for vore hunde.

Fra : BN

Dato : 19-05-03 18:33

> Alt i alt tror jeg nok at vi kan blive enige om, at vi altid vil gøre det
> bedste for vore hunde.

Hej Ulla

Helt enig! Selvfølgelig gør vi det.
Nogle spørger hvordan man kan gøre det bedste eller bedre for sin hund. Mit
råd var blot en idé til en løsning af, at hunden ikke skulle stå bundet og
ønske at komme fri.jeg sagde jo intet om, at hunden var utryg, men nævne
kun, at det - kunne- være tilfældet.

Hilsen BN

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 18-05-03 19:53

Jo !!
Ulla

Fra : Leyna

Dato : 19-05-03 18:00

wrote:

>Min veninde mistede sin Schæfer her til morgen. Han var 8 mdr. gammel...

Det gør mig ondt for din veninde.
Jeg har læst hele tråden igennem, og der er kommet mange sure opstød
her... både fra den ene og den anden side, så det gider jeg altså
ikke.
Men... Jeg vil godt lige bidrage til det med at binde sin hund på
gårdapladsen eller i haven. Jeg kunne aldrig selv finde på at
binde/lænke min hund. En ting er jo at det er imod loven (men det
kommer så an på hvordan man tolker den), men grunden til at jeg ikke
ville gøre det, er at min hund har så meget krudt i måsen at han
lysnhurtigt ville få viklet snoren/kæden om alt muligt, og i værste
fald ville strangulere sig selv. Han er ikke den skarpeste kniv i
skuffen, og jeg er ret sikker på at mange andre hundeejere kan nikke
genkendende til det med at hunden svinebinder sig selv i løbet af no
time, selvom _deres_ hund naturligvis er klog!
Uanset hvordan man ser på det, så var det et uheld. Havde familien
været dybt uansvarlige, så havde de bare lukket hunden ud uden nogen
form for sikkerhed, men det gjorde de jo netop ikke.
Personligt mener jeg at det kunne have været sket uanset hvad de havde
taget af forholdsregler, og det er jo trist under alle omstændigheder.
Det gode ved det er at hunden døde på stedet. Jeg ville have haft det
langt værre hvis den skulle have lidt! (Kan godt være det lyder
kynsik, men det er nu en gang min holdning. Dyr skal ikke lide!)
Det eneste der måske kunne støde mig øje lidt, er at man bliver gjort
til en god og ansvarlig hunde ejer, når man træner med sin hund og
sørger for at den er bundet udemfor... Jeg gør ingen af delene, og må
derfor være en af de skrækkelige mennesker, der ikke passer min hund
ordentligt, og som nærmer mig dyreplager stadiet. Det er jeg jo ikke
enig i, men det har skinnet meget igennem i denne tråd, at når man gør
disse ting, så er amn ansvarlig, men hvis ikke, så er det altså lige
på grænsen til dyreplageri.
Nu forsøger jeg selv IKKE at være alt for firkantet, så ovenstående er
kun et hint om, hvad der muligvis kan have bragt sindene i kog hos
nogle. Vi er alle forskellige, og det er forskellige ting der tænder
os af. Det må man være forberedt på, når man skriver i et offentligt
forum, men hvis vi allesammen bare forsøger at bevare en nogenlunde
pæn tone overfor hinanden, mon så ikke også det går?

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-05-03 19:15

> Det eneste der måske kunne støde mig øje lidt, er at man bliver gjort
> til en god og ansvarlig hunde ejer, når man træner med sin hund og
> sørger for at den er bundet udemfor...

Ja nu gidder jeg jo ikke at sidde og skrive alt hvad de gør og ikke gør
siden jeg "dømmer" dem som værende gode og ansvarlige hunde-ejere... Det
ville jo blive en længere smørre! Hunden var i øvrigt så meget under
opsyn at den ikke ville kunne svinebinde sig selv, men når den springer frem
så snoren knækker så taler vi jo om noget der foregår så hurtigt at ejerene
ikke kunne nå ud før den var på vejen... Jeg går da også ind for at indhegne
have i stedet for at binde hund, men samtidig kunne jeg godt se hvorfor de
ikke havde fået indhegnet deres have endnu. Han arbejder som selvstændig
restauratør hvilket betyder noget nær 24/7 og hun var gravid ind til for 5-6
uger siden.

> Jeg gør ingen af delene, og må
> derfor være en af de skrækkelige mennesker, der ikke passer min hund
> ordentligt, og som nærmer mig dyreplager stadiet.

Ej stop lige... Har da ikke skrevet nogen steder at folk der ikke gør er
uansvarlige! Hvis jeg har må du venligst henvise mig til det...!

> men det har skinnet meget igennem i denne tråd, at når man gør
> disse ting, så er amn ansvarlig, men hvis ikke, så er det altså lige
> på grænsen til dyreplageri.

Hvor står det? Altså jeg gidder da ikke begynde at sidde og remse de ting op
der IMO gør dem til gode hunde-ejere... Nævner blot et par ting jeg mener
havde relation til det at hunden blev bundet.

De går tur med den hver dag = Den bliver ikke bundet i haven hver gang den
skal luftes

De går til træning med den = De binder den ikke bare fordi det er en hund de
ikke kan eller vil bruge tid på.

Det ville være umuligt at sidde og sige ja, men de er gode hunde-ejere fordi
de er kærlige over for hunde, de slår den ikke, de taler i lyse toner og
hunden har lært at lystre nej. Hunden er selvsikker og kan være alene hjemme
uden at ædde hele huset fordi de tålmodig har lært den dette. De fodrer med
kvalitetsfodder og plejer hundens pels. Inden de anskaffede sig hunden satte
de sig ind i racen og de lyttede til hvad "prof." folk sagde i deres valg af
hund. Selvom de i første omgang ville ha' købt en Schæfer uden papirer købte
de alligevel en med papirer da jeg rådede dem til det. De indrømmede fra
starten at de ikke vidste megt om hunde og var meget lydhør over for gode
råd. Var der det mindste spurgte de til råds. blablabla blablabla
blablabla... Kan du se hvad jeg mener? Der er ingen grund til at gå i
detaljer når essensen er at hunden er død selvom de havde taget de
foranstaltninger de mente var mulige... For den da... Hunden var måske
bundet 5-10 minutter om morgenen når der var ræs på med ungerne og manden
skulle på arbejde, ellers fik den hvad den kunne ønske sig af stimolering,
motivation osv. Som sagt, havde de vidst den snor (vil ikke kalde det kæde
mere) ville knække havde de nok ikke valgt den da de skulle ud og købe en
ny... Netop for at det ikke skulle ske! Som med alt matreielt, så kan der
være et svgt punkt på nogen af produkterne. Selvom 99% af de snore ville
kunne ha' holdt til hunden var denne måske fejlproduceret med et svagt led
eller noget.

Der er i øvrigt en der har skrevet hvad betegnelsen lænkehund er så vidt jeg
husker. Hvis det er "lænkehund" at binde sin hund 5-10 minutter ude i haven
om morgenen så har alle dem der tager deres hund med ned og handle også
lænkehunde! Det er desuden IMO meget mere uansvarligt at binde sin hund uden
for en forretning hvor man ikke ved hvor godt krogen er sat fast end det er
at binde sin hund i haven nogen minutter om morgenen...!

> [...]
> forum, men hvis vi allesammen bare forsøger at bevare en nogenlunde
> pæn tone overfor hinanden, mon så ikke også det går?

Jo... Og det var ellers et godt indlæg!
Jeg kunne måske ha' ønsket at dem der var utilfredse og dømte mine venner
kunne ha' startet en ny tråd og ikke bragt det frem her midt i familiens
sorg over deres store tab. Det var i hvert fald hvad jeg ville ha' gjort.
Det er jo bare så skide nemt at være bagklog og udtale sig om hvor
uansvarlige dyremishandlere folk er uden at kende til alle detaljerne!

Jeg ved familien har lært af det og jeg ved også de har sagt de ikke vil ha'
hund de næste par år da de ikke har hvad en helt ung hvalp kræver nu. En
uansvarlig familie havde nok hevet en ny hvalp hjem med det samme uden at
tænke på at den også krævede noget samtidig med at spædbarn og storesøster
skulle ha' sin portion! Har set flere eksempler på hvor folk ikke har
været så fornuftige desværre.

Fra : Karina og Christian

Dato : 19-05-03 20:18

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> wrote in message
[klip]
> [...]
haven
> om morgenen så har alle dem der tager deres hund med ned og handle også

Der er - som du også er inde på - *naturligvis ikke* tale om en lænkehund,
hvis hunden er bundet i 5-10 minutter ude i haven om morgenen. Jeg forstår
ikke, hvordan man kommer på den tanke?

Rent juridisk skal der betydelig mere til end 5-10 minutter, før man kan
tale om begrebet lænkehund i hundelovens forstand.

For en god ordens skyld vil jeg sige, at jeg (naturligvis) ikke støtter mine
udtalelser på, hvad jeg nu lige selv synes, jeg i min uendelige visdom kan
fortolke ud af lovens ord, men derimod støtter jeg mig dels til Karnov og
dels på et cirkulære udstedt i henhold til hundeloven.

Så selv om det er en ringe trøst for familien, der så tragisk har mistet
deres hund - så *er* der altå ikke nogen, der kan beskylde dem for at have
holdt lænkehund.

Jeg er virkelig ked af det på familiens vegne.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Anja R.

Dato : 20-05-03 12:35

Efter at have læst, den efterhånden lange tråd, vil jeg gerne, først og
fremmest, udtrykke min dybe medfølelse for din veninde, og hendes
familie!
Det er altid et stort tab at miste én man holder af, uanset
omstændighederne...

Netop derfor, undrer det mig meget, at det de fleste fokuserer på er
omstændighederne, og ikke det store tab, familien har været udsat for.
Hvor er jeres empati?

Uanset om det er familiens egen skyld, eller ej, burde det faktum, at en
familie har mistet deres elskede hund, så ikke vække en medefølelse hos
os alle?
Familien har vel handlet i den bedste mening!

Venlig hilsen

Anja R.
- der også tøjrer sin ene hund, når hun er på camping!

Fra : Leyna

Dato : 20-05-03 22:42

On Tue, 20 May 2003 13:34:54 +0200, "Anja R."
<SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> wrote:

> [...]
>os alle?
>Familien har vel handlet i den bedste mening!

Jeg må lige indsparke endnu en bemærkning...
Jeg mener ikke at det er familiens egen skyld!
De har bundet deres hund i haven, og tror derfor at det er sikkert.
At hunde så sprænger snoren og stikker af er vel ikke noget man kan
tage højde for, medmindre man fikserer hunden helt og aldeles.
Det samme kunne være sket mens man lige var inde hos købmanden og
hunden så kom løs fra krogen. Ud på vejen og bang!
Havde hunden været løs, så kunne man mene at det var skødesløshed, men
uanset hvordan man vender det, så må det pt være at regne uder uheld.
Jeg synes også det er synd for familien, og ikke mindst for bilisten
der kørte hunden ned. Det må have været grusomt, så vi er altså ikke
alle uden følelser!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : -=///DAX\\\\\\=-

Dato : 21-05-03 09:47

Hej Leyna

Ved godt at det ikke gælder alle...

Det chokerede mig bare, at langt "de fleste" (som jeg også skrev i mit
tidligere indlæg) bebrejder familien for hundens død, og anklager dem
for at holde deres hund som lænkehund!
Familien har mistet deres elskede hund, og kunne sikkert godt bruge lidt
trøst istedet for...

Selvfølgelig er det da frygteligt at hunden døde så ung, men jeg mener
bare ikke det kan nytte noget, at skyde skylden på netop de mennesker,
der savner ham mest...

Fra : Anja R.

Dato : 21-05-03 10:00

Ovenstående indlæg var altså fra Anja R.
Ved ikke hvorfor den ligepludselig ændrer det!