/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Smoke!
Fra : Freedom


Dato : 15-05-03 07:30

Er der nogle der ved hvad der kan komme fra en parring mellem en sortsmoke
og en sort perser parring?

Kun smoke og sort? Ingen tabby?

Iben


 
 
Else Gyldenkærne (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Else Gyldenkærne


Dato : 15-05-03 08:42


"Freedom" <Freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ec333e9$0$32510$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er der nogle der ved hvad der kan komme fra en parring mellem en sortsmoke
> og en sort perser parring?
>
> Kun smoke og sort? Ingen tabby?
>

Netop. Hvis der kommer tabby-killinger, så får du et problem med avlsrådet

Ikke-tabby katte er non-agouti, og genet for non-agouti (a) er recessivt for
genet for agouti (A).
En sort og en sort-smoke har begge genkoden aa, og kan derfor kun laver
aa-killinger.

Mvh. Else.



Freedom (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 15-05-03 09:19

> Netop. Hvis der kommer tabby-killinger, så får du et problem med avlsrådet
>
> Ikke-tabby katte er non-agouti, og genet for non-agouti (a) er recessivt
for
> genet for agouti (A).
> En sort og en sort-smoke har begge genkoden aa, og kan derfor kun laver
> aa-killinger.
>
> Mvh. Else.


Skønt, jeg har nemlig kik på en smoke perser, men jeg vil ikke have tabby i
mine killinger og jeg var i tvivl fordi begge dens forældre er ns 22.

Iben


Freedom (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 16-05-03 06:18

> Netop. Hvis der kommer tabby-killinger, så får du et problem med avlsrådet
>
> Ikke-tabby katte er non-agouti, og genet for non-agouti (a) er recessivt
for
> genet for agouti (A).
> En sort og en sort-smoke har begge genkoden aa, og kan derfor kun laver
> aa-killinger.
>
> Mvh. Else.

Se nu bliver det rigtigt sjovt;) Jeg har læst at smoke er silver og at under
silver høre: shaded, tipped or silver tabby. Så skulle man vel også kunne få
silver tabby hvis smoken er homozygous. Måske har jeg læst forkert;))

Iben


Lars Dahl (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Lars Dahl


Dato : 16-05-03 13:45


Freedom <Freedom@hotmail.com> skrev i
news:3ec47474$0$32508$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>
> Se nu bliver det rigtigt sjovt;) Jeg har læst at smoke er silver og at
under
> silver høre: shaded, tipped or silver tabby. Så skulle man vel også kunne

> silver tabby hvis smoken er homozygous. Måske har jeg læst forkert;))
>

Hej Iben.

Nej, du har ikke læst forkert - men du ka' stadig ikke få tabby, heller ikke
selvom der er tale om homozygot sølv... Der er nemlig tale om 2 forskellige
gener, som intet har med hinanden at gøre.
Parrer du en sort non-aguti med en sortsmoke, kan du kun få sort og
sortsmoke (og blå og blåsmoke, hvis misserne bærer fortynding, men det er et
helt tredie gen). Er der tale om homozygot sølv, kan du kun få sortsmoke
(blåsmoke).
Genet for aguti (A) er dominant, og da begge forældre er non-aguti (a), ved
vi derfor, at de begge har genkombinationen (aa). Derfor kan de ikke lave
andet end non-aguti killinger sammen, da aguti killinger kræver et (A) -
hvilket ingen af forældrene er i besiddelse af.

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/




Freedom (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 16-05-03 14:17

> Hej Iben.
>
> Nej, du har ikke læst forkert - men du ka' stadig ikke få tabby, heller
ikke
> selvom der er tale om homozygot sølv... Der er nemlig tale om 2
forskellige
> gener, som intet har med hinanden at gøre.
> Parrer du en sort non-aguti med en sortsmoke, kan du kun få sort og
> sortsmoke (og blå og blåsmoke, hvis misserne bærer fortynding, men det er
et
> helt tredie gen). Er der tale om homozygot sølv, kan du kun få sortsmoke
> (blåsmoke).
> Genet for aguti (A) er dominant, og da begge forældre er non-aguti (a),
ved
> vi derfor, at de begge har genkombinationen (aa). Derfor kan de ikke lave
> andet end non-aguti killinger sammen, da aguti killinger kræver et (A) -
> hvilket ingen af forældrene er i besiddelse af.
>
> Mvh. Lars Dahl
>
> --
> von Fribergs Norske Skovkatte
> http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Hej Lars,

Tak fordi du skar det ud i pap;)) Nu er jeg helt med!!!

Iben


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste