opslag
Fra : Børge Thomsen

Dato : 15-05-03 06:11

Hej

Er der nogle der har Idum kirkebog og vil lave et opslag
for mig.

Laust Hansen Eller Laurs født ca 1792 Idom

og Vildbjerg kirkebog
Og han er i Vildbjerg 1855 som 63 år gammel som tjeneste karl
Og er død mellem 1855 og 1860.
På forhånd tak Børge

Fra : Aage Møller-Nielsen

Dato : 15-05-03 09:32

Børge Thomsen <viisholm@tiscali.dk> skrev i artiklen
<3ec3215a$0$32468$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

Kan du bruge Laurits Hansen født i Idom 1784 som søn af Niels Hansen
Buurlund og Ane Margrethe Jepsdatter

Fra : agerlund

Dato : 15-05-03 18:02

"Børge Thomsen" skrev d. 15-05-03 06:11 dette indlæg :
> Hej
>
> Er der nogle der har Idum kirkebog og vil lave et opslag
> for mig.
>
> Laust Hansen Eller Laurs født ca 1792 Idom

Hej Børge.
Jeg har gennemgået Idom kirkebog fra 1792 og 5 år frem, og ligeledes
tilbage.
Den eneste der hedder Hans og får et barn født Lauritz, er fælgende.
født 1784 , døbt 13 sept. blev Hans Nielsen i Buurlund og hustru Anna
Margrethe Jeppesdatter,deres søn hjemmedøbt og kaldet Lauritz
D.17 oct. blev dåben i kirken publiceret , båren af Karen Lauritsdatter.
fadderne var Laurits Dalsgaard fra Giørding, Christian Siig og hustru
Bodil Andersdatter.

Jeg har kigget i Idom bogen af Peder Christensen . side 293. Burlund.
Hvor der står at Laust Hansen 1812 blev gift med Inger Marie
Sørensdatter fra Idomlund. Laust Hansen var en kort tid forpagter af
Degneboligen, og flyttede så til Ny Hedehus, hvor han døde 1846. Så det
kan nok ikke være ham du skal bruge.

Venlig hilsen Grete Skatka

http://www.kandu.dk/

Fra : Aage Møller-Nielsen

Dato : 16-05-03 10:06

Jeg har forsøgt at sende direkte til Grete Skatka men ikke lykkedes derfor
her,
Du nævner en bog om Idom, du kunne vel ikke oplyse forlag - forfatter og
titel.
En af vore aner er Jens Hansen * 1782 søn af det omtalte ægtepar.
Ved du hvor Hans Nielsen kommer fra
Med venlig hilsen
Aage Møller-Nielsen

"

Fra : agerlund

Dato : 16-05-03 10:27

"Aage Møller-Nielsen" skrev d. 16-05-03 10:06 dette indlæg :

> [...]
og
> titel.
> En af vore aner er Jens Hansen * 1782 søn af det omtalte ægtepar.

Bogen skrives Idum Sogn. af Peder Christensen. udgivet af forfatterens
forlag, Idum 1951.
Den kan lånes på biblioteket. Jeg har den skrevet ind på computeren. så
du kan få en kopi

Iføge bogen skal han være født i Gørding.
Hvis du er intresseret kan vi udveklse oplysninger, da han bliver gift
med noget af mit.
Du kan sende til g.skatka@wepspeed.dk

Hilsen Grete Skatka

http://www.kandu.dk/

Fra : Børge Thomsen

Dato : 17-05-03 06:07

Tak for svarene
Jeg har fundet en Laust Hansen i folketællingen 1855
63 år i Vildbjerg og født i Idom.
Jeg har også fundet ham i Idom i 1801 12 år og plejebarn hos Hans Nielsen
Men Hans Nielsen har i 1801 selv 2 sønner der hedder Laus Hansen,den ene
Laurs er 28 år den anden er 15 år og den 3. Laurs 12 år og plejebarn og det
er ham som jeg tror er min ane.
det eneste jeg ved er at han ikke blir gift med min tipoldemor.
I kirkebogen for Brejning står der at barnet er uægte Faderen er Laust
Hansen fra Daubjerg og der er noget der hedder Daubjerg i Ulfborg /Idom
Hilsen
Børge

Fra : agerlund

Dato : 18-05-03 17:14

"Børge Thomsen" skrev d. 17-05-03 06:07 dette indlæg :
> [...]
Laust
> Hansen fra Daubjerg og der er noget der hedder Daubjerg i Ulfborg

Hej Børge.
Den eneste Daubjerg jeg kender, er et sogn i Viborg amt.
Med venlig hilsen
Grete Skatka

http://www.kandu.dk/