Gendannelse af partition tabellen
Fra : Steffen Fischer

Dato : 25-03-01 14:22

Hej ng'ere

Under installation af et spil under windows blev partition tabellen
tilsyneladende slettet. Jeg havde tre partitioner: en boot (/boot i linux),
en linux (extended m. RH 7.0) og en windows (Win 98SE), mens selve
harddisken er en 20 GB fra Maxtor. Det er ikke muligt at starte op i hverken
linux el. windows, end ikke ved brug af diverse rescue-disketter.

Målet er naturligvis at gendanne partition tabellen, hvis dette overhovedet
er muligt, alternativt at udtrække rå data harddisken før en total
reformatering. Under linux installationen har man muligheden for at bruge
Disk Druid og Fdisk - og her får man beskeden "corrupted partition table".
Jeg har noteret hvilke sektorer på harddisken de forskellige sektorer går
fra og til, men jeg tør ikke blot at give disse oplysninger til Fdisk, da
programmet truer med at alle data mistes.

Hvordan er det præcist man får gang i system-værktøjerne under linux, når
problemet er som her.

Jeg håber meget at I kan hjælpe

Steffen Fischer

Fra : Joakim Recht

Dato : 25-03-01 14:48

"Steffen Fischer" <u000252@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> programmet truer med at alle data mistes.
>
> Hvordan er det præcist man får gang i system-værktøjerne under linux, når

Hej

Hvis du er 100% sikker på hvor partitionerne ligger og hvor store de er, så er
det ganske ufarligt at smide det efter fdisk og så gemme partitionstabellen,
hvorefter dine partitioner skulle være i orden igen. Men giver du forkerte tal,
så er det ikke så godt...

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 25-03-01 15:35

Joakim Recht <god@cs.auc.dk> wrote:

> [...]
>hvorefter dine partitioner skulle være i orden igen. Men giver du forkerte tal,

Så bør det tilføjes at dette gælder Linux fdisk, men *ikke* DOS fdisk.
--
Svend Olaf

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 25-03-01 15:34

"Steffen Fischer" <u000252@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>programmet truer med at alle data mistes.
>
>Hvordan er det præcist man får gang i system-værktøjerne under linux, når

Du kan hente Findpart på http://inet.uni2.dk/~svolaf/utilities.htm

udføre

findpart all fp.txt

og maile mig filen fp.txt.

Brug ikke fdisk til noget, før problemet er løst.
--
Svend Olaf

Fra : complex@pc.dk

Dato : 25-03-01 17:24

On Sun, 25 Mar 2001 15:22:17 +0200, "Steffen Fischer"
<u000252@daimi.au.dk> wrote:

>Hej ng'ere
>
>Under installation af et spil under windows blev partition tabellen
>tilsyneladende slettet. Jeg havde tre partitioner: en boot (/boot i linux),

Vi kan hjælpe dig med dataredning, det koster ikke noget at ringe og
høre, hvordan vi kan hjælpe dig.

1/ Tag det roligt.
2/ Start ikke dit system igen.
3/ Jo mindre du selv eller en såkaldt "ekspert" prøver, jo
nemmere/billigere er det.

www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf:(+45) 48188551 Fax:(+45) 48188551
Hotline: (+45) 40188551 7oo-22oo Hele ugen også lør/søndag
e-mail:complex@pc.dk