Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bil på gule plader stillet til rådighed ve~
Fra : Søren Nellemann

Dato : 14-05-03 20:14

Hvad er myndighedernes krav ifm. at jeg vil få stillet en bil stillet til
rådighed (gule plader) ved mit arbejde?

Arbejdet består i at jeg kører rundt til private boliger rundt på Sjælland.

Det jeg specifikt tænker på, er om jeg må tage bilen med hjem til min
private adresse uden beskatning. (forudsat at jeg ikke bruger den privat
naturligvis). Eller kræver det altid at jeg afhenter bilen på arbejdsgivers
adresse hvis jeg vil undgå beskatning?

Gerne henvisning til evt. Told & Skat-side hvor jeg kan læse mere om det
(har ikke kunne finde det).

mvh/Søren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-05-03 22:47

> [...]
> privat naturligvis). Eller kræver det altid at jeg afhenter bilen på
> arbejdsgivers adresse hvis jeg vil undgå beskatning?

Et hurtigt svar uden henvisninger ... Hos Københavns Energi har de
sparet frokoststuen og nogle p-pladser væk således at de folk der
tidligere mødte ind for at hente en bil (og drikke en kop morgenkaffe)
nu har bilen med hjem istedet - Så det kan lade sig gøre, men jeg ved
ikke hvordan aftalen skal skrues sammen.

/A

Fra : Rasmus

Dato : 14-05-03 23:07

"Søren Nellemann" <sne@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> adresse hvis jeg vil undgå beskatning?
>
> Gerne henvisning til evt. Told & Skat-side hvor jeg kan læse mere om det

Jeg vil spørge din arbejdsgiver - Det er ham der laver regler for hvad du må bruge
"gulpladebilen" til efter arbejdstid
At du ikke må bruge den i privat øjemed dvs. til at hente øl i Tyskland med bør du vide.
Ved at søge på "gulpladebil" får du mange svar.

Fra : Lars Brink

Dato : 15-05-03 09:22

Hej!

Jeg vil nok spørge i dk.videnskab.jura hvor folk kan henvise direkte til
loven.

> [...]
> private adresse uden beskatning. (forudsat at jeg ikke bruger den privat
> naturligvis). Eller kræver det altid at jeg afhenter bilen på

Som jeg mener det er (igen uden jura bag) må man køre såkaldt
trekantskørsel. Dvs. tage afsted fra kontoret (f.eks.) køre til en kunde og
så hjem. Men kun hvis du så skal starte med at være ude ved en kunde næste
morgen. Du må ikke køre til og fra arbejde i en gul-plade bil uden at du
skal beskattes af det (min. xx% af 40.000)

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once – that was when I thought that I was wrong.

Fra : twitt

Dato : 15-05-03 10:30

Der er fra 1/1-02 indført en ny regel i ligningslovens § 16 stk. 4 (det
er den § der er grundlaget for beskatning af fri bil). Efter denne nye
regel finder beskatningsreglerne for firmabiler ikke anvendelse for
biler med gule plader, hvor der ikke er betalt tillæg for privat
anvendelse efter vægtafgiftsloven. Er en firmabil på gule plader
indregistreret første gang den 2. juni 1998 eller tidligere finder LL §
16, stk. 4, heller ikke anvendelse, såfremt bilen ifølge
vægtafgiftsloven og momsloven udelukkende skal anvendes erhvervsmæssigt.
Dvs. at hvis din arbejdsgiver har fået moms retur ifm. køb af bilen og
der ikke er betalt tillæg for privat anvendelse, så skal du ikke
beskattes efter reglerne om fri bil.

Du kan altså bruge bilen til "lovlig kørsel efter momsreglerne". Det
accepteres i den forbindelse, at der lejlighedsvis køres mellem bopælen
og det faste arbejdssted.

Hvis du alligevel bruger bilen til privatkørsel, vil din arbejdsgiver
nok blive sur på dig, da han så skal tilbagebetale momsen og betale
tillægsafgift og samtidig vil du blive beskattet af fri bil.

Ovenstående er i store træk uddrag af Ligningsvejledningen 2002 afsnit
A.B.1.9.2 Firmabil. Se nærmere under dette link:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=103986&ov_id=200069&i=98&top
=103450&action=vis#i103986

mvh
Torben

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-05-03 13:48

> Du kan altså bruge bilen til "lovlig kørsel efter momsreglerne". Det
> accepteres i den forbindelse, at der lejlighedsvis køres mellem
> bopælen og det faste arbejdssted.

Så burde vel ikke være problemer i Sørens model. Kørsel fra hjemmet til
kunder (der ikke er fast arbejdested)

/A

Fra : Søren Nellemann

Dato : 17-05-03 16:25