Funktion og Sub
Fra : Ryan

Dato : 13-05-03 23:39

Hej.
Jeg har efterhånden fået lavet en meget lang og enormt uoverskuelig kode.
Så nu har jeg pludselig fået interesse for brugen af funktioner og 'sub'.

Hvad er forskellen på disse to?
Og hvis man laver en funktion som dette:
Function funktionsnavn(variabelnavn)
a = variabelnavn +1
b= variabelnavn -1
End Function
Er det så muligt, at at få både a og b ud som hver sin variabel?

--
Ryan

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-05-03 07:12

Ryan wrote :

> Jeg har efterhånden fået lavet en meget lang og enormt uoverskuelig
> kode. Så nu har jeg pludselig fået interesse for brugen af funktioner
> og 'sub'.
>
> Hvad er forskellen på disse to?

En sub er en runtine, hvorimod en function er en funktion, der
returnerer en værdi.

> [...]
> b= variabelnavn -1
> End Function
> Er det så muligt, at at få både a og b ud som hver sin variabel?

Nej ... ikke umiddelbart. Du kan returnere enten den ene eller den anden
fx

function doStuff
   dim a,b
   a = 1
   b = a+1
   doStuff = b
end function

Response.write doStuff

I .Net kan en metode returnere et array (og alt muligt andet), men jeg
er usikker på, om det kan lade sig gøre i alm ASP.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Thomas Due

Dato : 14-05-03 07:24

Jesper Stocholm wrote:

> Nej ... ikke umiddelbart. Du kan returnere enten den ene eller den
> anden fx
[SNIP]
> I .Net kan en metode returnere et array (og alt muligt andet), men jeg
> er usikker på, om det kan lade sig gøre i alm ASP.

Der findes ikke var parametre i ASP?

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-05-03 07:36

Thomas Due wrote :

> [SNIP]
>>

> Der findes ikke var parametre i ASP?

Om der findes parametre .. ? altså om man kan gøre dette ?

function doStuff(withthis)
   doStuff = withthis
end function

Response.write doStuff("Jesper")

?

Det kan man godt ... :)

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk

Giv et bud på et nyt design til Polyteknisk Forenings hjemmeside.
Se konkurrencen på www.pf.dtu.dk/webdesign

Fra : Thomas Due

Dato : 14-05-03 08:03

Jesper Stocholm wrote:

> Om der findes parametre .. ? altså om man kan gøre dette ?
>
> function doStuff(withthis)
>    doStuff = withthis
> end function
>
> Response.write doStuff("Jesper")

Nej, ikke helt. Jeg er godt klar over at man sende parametre ind i en
sub og en funktion. Det jeg mente var
"var" parametre. Altså parametre som sendes ind i funktionen, ændres og
sendes ud igen. F.eks.

a = 1

function ChangeA(VarA)
VarA = 2
ChangeA = VarA
end function

response.write a ' resultat: a = 1
response.write ChangeA(a) ' resultat: a = 2
response.write a ' resultat: a = 2

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-05-03 08:05

Thomas Due wrote :

> [...]
> end function
>
> response.write a ' resultat: a = 1
> response.write ChangeA(a) ' resultat: a = 2

Nu er ASP/VBs jo typefrit/løst, men jeg skal ikke kunne sige, om det kan
lade sig gøre. Du kunne jo prøve ad :) Som et VBscript tager det jo ikke
lang tid at teste.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Ryan Dahl

Dato : 14-05-03 15:51

On Wed, 14 May 2003 07:05:09 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<j@stocholm.invalid> wrote:

> [...]

Hej,

jeg har lige et par (forhåbentlig nyttige) kommentarer...

1. Alm. ASP kan sagtens returnere flere værdier vha. en array. Den kan
også være multidimensional hvis man har det behov.

2. Brug evt. byRef foran parametrene, når man kalder en funktion. Det
medfører dog at parametrene (variblerne i den kaldende funktion)
bliver ændret i takt med at man manipulerer dem i sin funktion. Hvis
man benytter byRef kan man altså ændre flere variable på én gang.

mvh
Ryan

Fra : Torben Brandt

Dato : 15-05-03 00:28

Ryan Dahl wrote:

> [...]
> bliver ændret i takt med at man manipulerer dem i sin funktion. Hvis
> man benytter byRef kan man altså ændre flere variable på én gang.

Det modsatte af ByRef er ByVal.
Iflg ovenstående eksempel ser det ud til at ByRef er default, hvis man
ikke skriver "function ChangeA(ByVal VarA)"

/Torben

Fra : Ryan

Dato : 15-05-03 11:56

> 1. Alm. ASP kan sagtens returnere flere værdier vha. en array. Den kan
> også være multidimensional hvis man har det behov.

Det har jeg også tænkt på at gøre, men det havde jo været lidt smartere,
hvis man kunne returnere mere end én værdi, så man ikke senere skal til at
splitte resultatet, for at få de værdier man skal bruge.

--
Ryan

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-05-03 14:03

Ryan wrote :

> [...]
> smartere, hvis man kunne returnere mere end én værdi, så man ikke
> senere skal til at splitte resultatet, for at få de værdier man skal

så kan du jo gøre som det bliver foreslået - nemlig at returnere et array.
I øvrigt kan jeg ikke lige på stående fod komme i tanke om sprog, hvor en
metode kan returnere to værdier - hvis de ikke er i et array.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Ryan Dahl

Dato : 16-05-03 08:24

On Thu, 15 May 2003 12:56:05 +0200, "Ryan" <ryan@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>hvis man kunne returnere mere end én værdi, så man ikke senere skal til at
>splitte resultatet, for at få de værdier man skal bruge.

som nævnt kunne man også bruge byRef. Du får lige et eksempel...

<%
public sub Omregn(byref a, byref b)
   a = a + 1
   b = b + 3
end sub

dim tal1, tal2
tal1 = 1
tal2 = 1

call Omregn(tal1, tal2)

Response.Write("Tal 1 er nu: " & tal1 & ", tal 2 er: " & tal2)
%>

mvh
Ryan

Fra : Ryan

Dato : 16-05-03 14:37

> som nævnt kunne man også bruge byRef. Du får lige et eksempel...

Tak for det. Det er vist noget jeg kan bruge

--
Ryan