Hvordan fungerer blæren
Fra : Christian Muus

Dato : 13-05-03 10:22

Er det rigtigt, at hvis man træner sig i at holde sig, udvider blæren sig,
og at man dermed har lettere ved at holde sig fremover?
Jeg har dog også hørt den modsatte påstand. At man skal gå på toilettet så
snart tissetrangen melder sig, da det er mere sundhedsrigtigt.

Hvilket råd bør man følge?

Christian

Fra : Esben Vedel-Larsen

Dato : 15-05-03 03:13

Hej

Det jeg har hørt, og jeg har ingen faglige kvalifikationer, er at man ved at
holde sig for meget forøger risici for at få svært ved at holde sig og evt.
tisse i sengen når man bliver ældre/gamel.
Hvis man vil styrke lukkemuskulaturen kan når man så er gået i gang med at
tisse stoppe, og gå i gang igen og stoppe osv. Denne øvelse vil også hjælpe
mænd der ikke holder så længe i sengen.(skrev biologiopgave om erektion på
HF

Esben

Fra : Mirian

Dato : 20-05-03 16:06

"Christian Muus" <christianmuus2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har dog også hørt den modsatte påstand. At man skal gå på toilettet så
> snart tissetrangen melder sig, da det er mere sundhedsrigtigt.

Jeg har som yngre været til optræning af blærer i 2 uger på sygehuset hvor
jeg var indlagt. Alt hvad jeg drak og tissede blev målt og kontrolleret.
Optræningen bestod i at drikke så og så meget og holde sig indenfor et
tidsrum, desuden skulle jeg bruge start og stop teknikken når jeg tissede.
Så mit råd er at holde sig så længe man kan men ikke så længe at det gør
ondt, så vil man i længden kunne holde sig længere, det var ihvertfald hvad
jeg gjorde!
MVH Mirian