Så skete det igen
Fra : PJ

Dato : 13-05-03 08:30

En 8-årig pige blev dræbt efter at være slæbt efter en hest, hun havde
bundet sig fast til. Historien kan bla læses her:
http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=138649 . Det er tragisk, når sådanne
ting sker. Men et eller andet sted må ansvaret ligge hos de voksne, der
lader småpiger omgås heste helt uden opsyn. Jeg har tit beundret de små på
rideskoler og deres håndtering af de store dyr, men jeg ville aldrig turde
at lade mine børn være alene med dem. Udover selve historien, er der et
indlæg, der er værd at læse: http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=right&aid=138640
..

mvh
pj

Fra : Tine Gade

Dato : 13-05-03 10:33

Fra : Anet

Dato : 13-05-03 13:07

">

'
(klip)

Der er ikke noget i at lade børn være alene med hestene, men det er viden
om, at dyrene kan være farlige der er vigtig at få børnene til at forstå. En
hest kan jo være en slumrende løve...og så går det galt. Meget galt
endda....

--
~Hilsen
Annette~

Fra : PJ

Dato : 14-05-03 23:43

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
En
> hest kan jo være en slumrende løve...og så går det galt. Meget galt

Og det var jo sådan set også det, jeg gav udtryk for. Jeg har moret mig over
og deltaget i mange af de indlæg, der her i gruppen har været skrevet i en
lidt humoristisk tone -farlige sten, søuhyrer og den slags. I BT´s artikel:
http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=right&aid=138640 beskriver BIRGITTE GRUE den
dræbte 8-årige pige som et "rovdyr" set fra hestens synspunkt. Her er der i
sagens natur ingen humor, men taler vi i bund og grund ikke om det
samme -nemlig hestens sprog, natur og instinkt? Og bør man ikke sætte sig
ind i alt det, før man anskaffer sig en hest -eller overlader sine små børn
til en af slagsen?

pj

Fra : N/A

Dato : 23-05-03 13:28

Fra : PJ

Dato : 23-05-03 13:28

"Marie Lind - Jensen" <marielindjensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den er aflivet nu, idet den forsøgte flere gange at gå til "angreb" (Bed,
og
> løb i mod en, selvom man bare stod udenfor hegnet). Jeg kan bare ikke
forstå
> om den var blevet mishandlet eller hvad den var... Det er da hvertfald
ikke
> normalt! Nu gik det ud over mig, men det kunne have været hvem som helst.
> Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der kunne være sket, hvis det havde været
> en lille pige, der var gået ind til dem.
> Det er da hvertfald et beskyttelses instinkt, der vil noget!

1) Nej, det er næppe normalt -måske har du ikke forstået at aflæse hestens
2) Måske kan klogere hoveder end mit her i gruppen komme med en forklaring
og en hjælp til os alle, så sådanne episoder kan undgås.
3) Både "gamle koner" som dig (undskyld ) og små piger kan blive slået
ihjel af en skør, brunstig eller misforstået hest.
4) Dit ur er foran.

mvh
pj

Fra : Liz B.

Dato : 23-05-03 19:52

Jeg har hørt om noget lignende. Og har tit tænkt på det. Kender ikke
hesten eller ejeren men efter sigende skete det sådan her:
En traver, normalt omgængelig, opstaldet hjem, skulle ud for at træne.
Ejeren, der har omgået hesten dagligt uden problemer, gik ind til boksen for
at hent hesten og blev angrebet uden varsel (ifølge rygterne), og blev
løftet op ved skuldrene og smidt ned på gulvet. Ved ikke ret meget mere
udover at det skete for en 3 måneders tid siden over på Salling tror jeg
nok. Hesten blev aflivet, erklæret skor! Lidt ligesom hund der lige
pludselig går til angreb. Jeg har aldrig hørt om dette problem før, og
ærlig talt tror ikke at en normalt godmodig hest vil gå til angreb uden
grund. Er der andre der ved noget lidt mere konkrete?
For resten, kan jeg godt have min hoppe under mistanke ind i mellem. Hun er
utrolig fjendtlig over for mandfolk, næsten aldrig over for mig uden grund.
Men der er jeg ret sikker på at det stammer fra hendes tidlig ejer. Det var
datterens hest (12 år) men faderen har passet den i stalden. Hesten var
sikkert forkælet af datteren og sat på plads hårdt og brutalt af faderen.
Jeg ved det ikke med sikkerhed, men lyder det ikke sandsynlig?

Med ønsker om tørre og varme sommerdage..............
Liz

Fra : Marie Lind - Jensen

Dato : 25-05-03 18:01

> [...]
> 3) Både "gamle koner" som dig (undskyld ) og små piger kan blive slået
> ihjel af en skør, brunstig eller misforstået hest.

Hej PJ.
For lige at få det med signalerne på det rene, så stod han med ørerne
fremme, og kiggede ligeså sødt på mig, og jeg havde været henne ved ham to
minutter tidligere uden problemer (nusset ham lidt bag ørerne osv)... Nu er
jeg måske ikke mester i signaler, men for mig og se ligner det ikke en hest
der vil gå til angreb. Men det er lige i det sekund jeg skifter retning for
at gå forbi ham, at han løber i mod mig... De kom fra Polen af, og jeg har
ingen anelse om hvordan de var blevet behandlet dernede, men den anden lille
af dem var rigtig sød, og med den var der ingen problemer.
Hilsen Marie (som absolut ikke føler sig som en gammel kone )