Formular - Felterne bliver ryddet
Fra : Hanne

Dato : 13-05-03 07:55

Jeg har en mailformular med navn, emne, besked.

Hvis brugeren taster et domæne ind, som ikke findes, f.eks. .dd
eller .kk rydder den alle felterne.

Jeg skulle gerne lave det i VBScript. Har forsøgt med
history.back(-1) og history.go(-1), men kan ikke få det til at
virke.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 13-05-03 08:04

> Jeg har en mailformular med navn, emne, besked.
> Hvis brugeren taster et domæne ind, som ikke findes, f.eks. .dd
> eller .kk rydder den alle felterne.

Hvor taster brugeren dette ind ?... og rydder den alle felterne uden at
brugeren trykker på submit knappen ? ..

> Jeg skulle gerne lave det i VBScript. Har forsøgt med
> history.back(-1) og history.go(-1), men kan ikke få det til at
> virke.

Hvad skal du bruge Javascriptet history til ? ... Har du evt et link til
din side. :)

Bare lige for at forstå spørgsmålet rigtigt.. Det er ikke noget der er værre
end at få en masse svar som rammer helt ved siden af :)

MVH

Dennis T. Holm

Fra : Hanne

Dato : 13-05-03 08:23

Dennis T. Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> Bare lige for at forstå spørgsmålet rigtigt.. Det er ikke noget der er værre
> end at få en masse svar som rammer helt ved siden af :)

Undskyld, jeg vrøvler. Mailformularen har navn, e-mail, besked.

Den rydder alle felterne, når brugeren trykker på submit-knappen.

Troede at, history.back(-1) og history.go(-1) også virkede i VBScript.

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 13-05-03 08:43

Du skal her nok tænke på at lave et Javascript, som validerer email adressen
så godt som muligt. Hvis brugeren nu f.eks ikke har indtastet en gyldig
email adresse bliver han her bedt om det, og derved bliver mailen ikke sendt
før mail adressen er korrekt. Det drejer sig om at lave en OnSubmit i din
<FORM> tag, hvor du så kalder en validerings funktion som så tjekker at
feltet email er fylt korrekt ud.. Du kan også tjekke de andre felter på
denne måde..
Skriv igen hvis du mangler eksempler eller noget..

MVh

Dennis T. Holm

Fra : Hanne

Dato : 13-05-03 09:11

Jeg har en mailformular med navn, e-mail, besked.
[...]

Jeg har allerede en validering (som selvfølgelig kan udvides), men kan jeg
tjekke på, om brugeren indtaster et domæne, der ikke findes? Der er jo mange.

Fra : Hanne

Dato : 13-05-03 08:33

http://nytsite.vikadata.dk/Index.html

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-05-03 09:27

Hanne wrote :

> Jeg har en mailformular med navn, emne, besked.
>
> Hvis brugeren taster et domæne ind, som ikke findes, f.eks. .dd
> eller .kk rydder den alle felterne.

Hvordan sker det ?`

Kan du ikke skridt-for-skridt forklare, hvad der sker, når man bruger dit
system ?

> Jeg skulle gerne lave det i VBScript. Har forsøgt med
> history.back(-1) og history.go(-1), men kan ikke få det til at
> virke.

Dette burde også virke med VBs, men nu da det ikke er et intranet - det
ser i hvert fald ikke sådan ud - hvorfor bruger du så ikke javascript ?
Der er jo ingen andre browsere end IE, der forstår VBs.

I øvrigt: "History"-funktionaliteten er specificeret til at skulle give
et billede af, hvordan en side så ud, da den blev _loadet_. Dette er
altså _før_ der blev skrevet noget i en eventuel formular. History-
knappen er altså ikke designet til at skulle bruges som navigationsknap,
der giver dig siden som den så ud lige inden du forlod den. Når det så er
sagt, så er der forskellige forhold, hvor data i en form rent faktisk
bibeholdes, hvis man klikker på "Tilbage", men du kan ikke være sikker
på, at det virker på samme måde i alle browsere.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Hanne

Dato : 13-05-03 10:28

Jeg har en mailformular med navn, e-mail, besked.

Brugeren taster navn, e-mail og besked i ind.

Brugeren trykker på "send".

Hvis brugeren er kommet til at taste et domæne ind, som ikke findes, f.eks.

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 13-05-03 11:49

> [...]
>
> Brugeren trykker på "send".
>
> Hvis brugeren er kommet til at taste et domæne ind, som ikke findes,

Det er ikke muligt at validere om det er en gyldig email adresse, andet end
at tjekke at brugeren har indtastet elementer som for den til at ligne en
rigtig email adresse. Dvs. at den indeholder:
En tekst inden dit @
et @
en tekst efter @ efterfulgt af .dk .com .net .osv..

Mvh Dennis T. Holm

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-05-03 12:00

Hanne wrote :

> Jeg har en mailformular med navn, e-mail, besked.
>
> Brugeren taster navn, e-mail og besked i ind.
>
> Brugeren trykker på "send".

Hvad sker der så ? Henter browseren den side, der er specificeret i din
action-attrubut i dit form-element ? Er det når du klikker på "Tilbage" at
du kommer til den tidligere form-side - blot uden det brugeren indtastede ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-03 12:24

Dennis T. Holm skrev:

> Det er ikke muligt at validere om det er en gyldig email
> adresse, andet end at tjekke at brugeren har indtastet
> elementer som for den til at ligne en rigtig email adresse.

Serverside kan man godt tjekke for MX-records også - se fx
<http://gemal.dk/browserspy/mailcheck.cgi> (kildekoden er dog ikke
tilgængelig).

> Dvs. at den indeholder: En tekst inden dit @
> et @ en tekst efter @ efterfulgt af .dk .com .net .osv..

Man kan finde ret avancerede valideringer til mailadresser på
Google. Ved hjælp af regex kan man fx specificere minimum 1 tegn
efterfulgt af "@" efterfulgt af en til fire grupper af tegn +
punktum efterfulgt af noget der ligner et tld[1]

Noter:
======

[1] Man skal huske at tjekke om regex'et tager hensyn til nye tld'er som
.info, .name og .museum. Før udvidelsen af tld'er i 2001 var et
tld højst tre tegn langt - det kriterium er som man kan se ikke
gyldigt længere
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 13-05-03 12:49

> Serverside kan man godt tjekke for MX-records også - se fx
> <http://gemal.dk/browserspy/mailcheck.cgi> (kildekoden er dog ikke
> tilgængelig).

Mener nu BESTEMT ikke der er nogen steder man kan validere sin email
adresse.. Hvad jeg mener med validering er at email adressen eksisterer..
Kan man virkelig det ? ... Det eneste jeg ved man kan gøre er at
gennemtjekke den skrevne email adresse for diverse punkter som man ved skal
være der..

MVH Dennis T. Holm

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-05-03 12:56

Dennis T. Holm wrote :

> Mener nu BESTEMT ikke der er nogen steder man kan validere sin email
> adresse..

Det er korrekt. Det er umuligt 100% at validere en givet emailadresse -
uden at sende en email afsted til den. Man kan dog komme et godt stykke
ad vejen ved at kigge på strukturen af emailadressen - altså om den
indeholder de rigtige tegn og så kan man hente en komplet liste over
samtlige valide domænenavne.

Nogen 100% løsning er det dog ikke - uanset om man slå MX-records op
eller lignende.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-03 12:41

Jesper Stocholm skrev:

> Hvad sker der så ? Henter browseren den side, der er
> specificeret i din action-attrubut i dit form-element ?

Hvis formhandleren (den side der er specificeret som formens
action-parameter) er den samme som afsendersiden (hvor formen
ligger) kan man blot udfylde værdierne på formen med Request.Form.

I skitseform bliver det:

***** mailform.asp ****
<%
' Variable til navn, mail og besked - samt en til en
' fejlmeddelelse:
Dim navn, mail, besked, fejl

If Request.Form.Count > 0 Then
   ' Formen er submittet
   navn = Request.Form("navn") & ""
   mail = Request.Form("mail") & ""
   besked = Request.Form("besked") & ""

   ' Kontroller mailadresse
   If <kriterier for en gyldig mailadresse> Then
    ' Send beskeden
       <afsend mail-kode>

    ' Gå videre til en "alt o.k."-side
       response.redirect "altok.html"
   Else
       ' Beskriv fejlen
       fejl = "Mailadressen er ikke gyldig"
   End If
Else
' Formen er ikke submittet
   navn = ""
   mail = ""
   besked = ""
   fejl = ""
End If
%>
<doctypeerklæring + starten på html-filen>

<!-- Udskriv evt. fejlmeddelelse -->

<form action="mailform.asp" method="post" id="minform">
<input type="text" name="navn" size="40" value="<%= navn %">" />
<input type="text" name="mail" size="40" value="<%= mail %">" />
<textarea name="besked" rows="4" cols="10"><%= besked %">
</textarea>
</form>

<resten af html-koden>

NB: Man kunne også bare bruge asp.net - her huskes indholdet i
formværdier helt automatisk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-03 13:03

Dennis T. Holm skrev:

> Mener nu BESTEMT ikke der er nogen steder man kan validere sin
> email adresse..

Prøv ovenstående link ;)

> Hvad jeg mener med validering er at email
> adressen eksisterer.. Kan man virkelig det ?

Ikke 100 %. Man kan tjekke at der findes en mailserver med det
pågældende navn - men det er ikke muligt at se om adressen rent
faktisk er gyldig (andet end ved at prøve at sende en mail). Hvis
det var anderledes ville spammere også bare have endnu større
mulighed for at genere.

> ... Det eneste jeg ved man kan gøre er at gennemtjekke den
> skrevne email adresse for diverse punkter som man ved skal være
> der..

Det som mailtjekkeren på gemal.dk gør er (udover et normalt
syntakstjek) at slå mailserveren op, tjekke for en MX Record og
endelig (så vidt jeg kan regne ud) at sende en HELO-besked til
mailserveren (for at tjekke om den accepterer mails).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 13-05-03 13:21

> Prøv ovenstående link ;)

OK .. det ser jo ud til at fungere.. Viste jeg godtnok ikke man kunne. Men
bare for at jeg får liiiiidt ret, så garanterer jeg for at det ikke er
muligt at tjekke om email adressen er oprettet på det pågældene domæne..
Dvs. hvis man sender til et domænes email adresse, hvor email adressen ikke
er oprettet så bliver mailen smidt ind til postmasteren... eller default
adressen.

MVH

Dennis T. Holm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-03 13:17

Jesper Stocholm skrev:

> Det er korrekt. Det er umuligt 100% at validere en givet
> emailadresse - uden at sende en email afsted til den.

Jeg har vist heller ikke skrevet andet.

> Man kan dog komme et godt stykke ad vejen ved at kigge på
> strukturen af emailadressen - altså om den indeholder de
> rigtige tegn

(og ikke indeholder "forkerte" tegn)

> og så kan man hente en komplet liste over samtlige valide
> domænenavne.

Det er nok noget mere effektivt at spørge om en given mailserver
eksisterer. En liste over samtlige domænenavne vil fylde en del, og
den vil samtidig konstant skulle opdateres.

Et MX-opslag benytter sig af de servere der i forvejen skal holde
styr på legale maildomæner.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-05-03 13:36

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> Jeg har vist heller ikke skrevet andet.

nejnej ... :)

> (og ikke indeholder "forkerte" tegn)

ja ... der skulle nok have stået

"... altså om den _KUN_ indeholder de rigtige tegn ..."

> [...]
> den vil samtidig konstant skulle opdateres.
>
> Et MX-opslag benytter sig af de servere der i forvejen skal holde

Ja, du har nok ret - det er nok det nemmeste.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-03 13:38

Dennis T. Holm skrev:

> Men bare for at jeg får liiiiidt ret, så garanterer
> jeg for at det ikke er muligt at tjekke om email adressen er
> oprettet på det pågældene domæne..

Det har du også ret i. Man kan sætte en mailserver op til at
fortælle om en given bruger eksisterer[1], men jeg tror ikke at der er
nogen servere der er sat op sådan i dag.

> Dvs. hvis man sender til et domænes email adresse, hvor email
> adressen ikke er oprettet så bliver mailen smidt ind til
> postmasteren... eller default adressen.

Det afhænger formentlig af opsætningen på serveren. Jeg vil tro at
mange mailservere blot bouncer adressen hvis den ikke findes.

Noter:
======

[1] For 10 år siden, da jeg startede på mat/fys ved Københavns
Universitet, kunne man bruge finger-kommandoen til at se om der
var registreret en mailadresse på fysik-serverne. I dag er alle
den slags opslag vist lukket for at sikre mod spam
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hanne

Dato : 14-05-03 10:37

Hanne wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg har en mailformular med navn, e-mail, besked.
>
> Hvis brugeren taster et domæne ind, som ikke findes, f.eks. .dd
> eller .kk rydder den alle felterne, når brugeren klikker på
"send".

Mange tak for alle de spændende svar. Jeg har nu lavet en løsning
med JavaScript, hvor der kommer en dialogboks op. Baggrunden
bliver desværre hvid imens, men det virker, og dataene i
formularen bliver bevaret.

http://nytsite.vikadata.dk/Index.html -> Kontakt

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-05-03 10:51

Hanne wrote :

> [...]
> med JavaScript, hvor der kommer en dialogboks op. Baggrunden
> bliver desværre hvid imens, men det virker, og dataene i

Det ser umiddelbart ud til at virke - men jeg kan nu ikke se, at baggrunden
skulle blive hvid (jeg sidder pt. ved en bærbar, så dette er måske
årsagen).

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Glad spampal-bruger, der pt har en succesrate på 90,86%
http://www.spampal.org.uk/

Fra : Hanne

Dato : 14-05-03 11:08

Jesper Stocholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Det ser umiddelbart ud til at virke - men jeg kan nu ikke se, at baggrunden
> skulle blive hvid (jeg sidder pt. ved en bærbar, så dette er måske
> årsagen).

Ja, måske. Det er mens dialogboksen er fremme, at baggrunden bliver hvid.