Fejler hun noget? (Lidt lang)
Fra : Connie

Dato : 12-05-03 22:29

Hej Alle,

Jeg er ikke den store skriver herinde, men følger næsten dagligt med, da jeg
har fundet en masse gode råd og vejledning herinde Men nu har jeg selv
et problem med min ene kat (Luna), og håber at nogen kan hjælpe til at finde
ud af, om der er noget galt med hende.

Det startede i går nat, da jeg var gået i seng. Luna har en vane for, at gå
på bakken, lige efter at jeg er gået i seng, og så tager det ca. 10-15 min
at få skrabet færdigt derinde - det skal jo se ordentligt ud, når man
forlader bakken igen Nåh, men denne gang var ikke helt som de andre -
denne gang kom hun farende ud derfra efter ret kort tid, og hun væltede
rundt på gulvet og gned numsen på gulvtæppet. Det viser sig så, at hun havde
al afføringen hængende efter sig, men det kom jo så af i gulvtæppet, og jeg
regnede jo med, at nu var alt i orden igen, men nej, det var det vist ikke -
tror jeg da.

Idag har Luna vasket sig enomt meget bag i, og gnider stadig numsen henover
gulvtæppet ind i mellem. Og når hun ikke gør det, er hun ikke til at se
nogensteder. Enten gemmer hun sig under sengen, eller ligger oven på
køkkenskabet, hvor man ikke kan nå hende. Og når hun endelig er fremme, vil
min anden kat (Mille) jo gerne lege lidt med hende, men for første gang
nogensinde, har jeg oplevet Luna hvæse af Mille, så jeg kan ikke lade være
med at tænke på, om der er noget galt med Luna.

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig - har I en idé til, hvad der kan
være galt? Kan det være orm, eller kan det være noget med analkirtlerne.
Hjælp !!! For jeg aner ikke hvad jeg skal stille op... Uanset hvad, ringer
jeg til dyrlægen imorgen, men jeg må bare vide noget NU - jeg håber I
forstår mig

Det skal lige siges, at hun har både spist, drukket og været på bakken idag.

På forhånd tusind tak.

Hilsener,
Connie

Fra : Helle Andersen

Dato : 12-05-03 22:41

Jeg tror, at du har ret i, at det er noget med analkirtlerne.
Det er ikke sikker, at det er noget, som der behøves at
gøres noget ved - det kan bare være en irritation. Men
der kan også f.eks. være en begyndende betændelse, så
det er nok klogest at få hende tjekket. Men jeg tror ikke,
at du skal have en bekymret nat - det er sikkert bare
harmløst

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Bjørn S

Dato : 12-05-03 22:42

"Connie" <ceejay1571@hotmail.com> skrev

> Idag har Luna vasket sig enomt meget bag i, og gnider stadig numsen
henover
> gulvtæppet ind i mellem. Og når hun ikke gør det, er hun ikke til at se
> nogensteder.

Har du studert hinde på nært hold der bagi ?
Det kunne være der sat noget tilbage, og så er hun som en god og renlig
hunkat meget prippen på at få det fjærnet, og bruger lang tid på at forsøge
at vaske det væk
Er der noget at se, kan du jo forsøge at fjærne det med noget lokumspapir.
Min hankat er ikke så nøje på det, han løber og ter sig som en sindsyg til
det falder af et eller andet sted (før eller siden :) , men min
forhenværende hunkat opførte sig på samme måde som du forteller om.
Det kunne være hun har fået i sig et menneskehår, eller et langt ufordøjet
græsstrå, og så kan det ske at avføringen hænger fast i det.
Se om ikke det er gået over til i morgen, ellers skal du nok få dyrlægen til
at kigge på hinde.

mvh
Bjørn

Fra : Connie

Dato : 12-05-03 23:06

Bjørn S wrote:
> [...]
> som en sindsyg til det falder af et eller andet sted (før eller siden
> :) , men min forhenværende hunkat opførte sig på samme måde som du

Hej Bjørn,

Ja, jeg har studeret hende, hver gang jeg har fået en chance til det, men
der sidder absolut intet tilbage bagi. Det skal lige siges, at da det skete
igår, vaskede jeg hende godt og grundigt bagefter, da der stadig sad en
masse afføring tilbage, så der er intet tilbage.
Men nu kan jeg se, at hun er blevet en smule rød bag i. Men det kan jo også
være kommet pga al den vasken og gniden. Men ja, jeg ser tiden an, og hvis
det ikke er blevet bedre til imorgen, ringer jeg fluks til dyrlægen.

Mange hilsener,
Connie

Fra : Vibeke J

Dato : 12-05-03 23:04

> [...]
jeg
> regnede jo med, at nu var alt i orden igen, men nej, det var det vist

Hejsa,
jeg har oplevet det samme med min langhårede kat. Er Luna langhåret?
Han peb lidt på kattebakken og var så ellers ude og køre rundt på gulvet med
enden i.
Det var også fordi han havde noget afføring i pelsen. Det var han ikke selv
i stand til at få helt væk - så han blev ved - mere eller mindre - indtil
jeg puttede ham i bad og fik vasket det hele væk.
Han har også nogen gange haft samme problem hvor han har spist noget snor
eller noget tøj - hvor der så hænger en halv snor ud, som man så kan trække
ud.
Jeg troede også selv at det var noget med analkirtlerne, for vi har haft
hund tidligere hvor det netop var problemet. Men det var det altså ikke her.
Jeg ville nok vælge at se tiden lidt an - og så evt hjælpe katten med at
vaske sig.

/Vibeke

Fra : Connie

Dato : 12-05-03 23:13

Vibeke J wrote:

> Hejsa,
> jeg har oplevet det samme med min langhårede kat. Er Luna langhåret?

Nej, hun er ikke langhåret, men hun har da lidt længere hår, end en
korthåret kat.

> Det var også fordi han havde noget afføring i pelsen. Det var han
> ikke selv i stand til at få helt væk - så han blev ved - mere eller
> mindre - indtil jeg puttede ham i bad og fik vasket det hele væk.

Jeg har checket og dobbelt checket, og der sidder ikke noget tilbage. Og
slet ikke efter den vasketur jeg gav hende igår, efter det var sket.

> Han har også nogen gange haft samme problem hvor han har spist noget
> snor eller noget tøj - hvor der så hænger en halv snor ud, som man så
> kan trække ud.

Jeg har lige checket igen, og der hænger ikke noget ud, så jeg tvivler på,
at det er sådan noget, der er problemet. Men jeg ser tiden an. Forhåbentlig
har hun det bedre imorgen.

Hilsener,
Connie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-05-03 23:43

Hej Connie

Jeg kom til at tænke på om hun har noget siddende i tarmen hun ikke kan
komme af med? Var det igår hårdt?
Min Ditte laver nemlig præcis den manøvre du beskriver, når hun får
foder med for få fibre i. Så får hun hård mave og kører slæde hen ad
gulvet, farer rundt og er tydeligt meget ulykkelig til hun får has på
problemet. Heldigvis opdagede jeg ret hurtigt at det hjalp med fibre i
kosten (slankefoder af en art), så vi har sjældent problemet mere. _Hvis_
det er det, kunne det være en ide med paraffinolie eller kattemalt (
indeholder også paraffinolie - og måske kan hun lide det
Men check endelig med dyrlægen for en sikkerheds skyld - og god bedring
med mislingen

Fra : Jennifer Skjoldbro

Dato : 14-05-03 14:25

Hejsa.

- det er jo knapt så fedt at se sin kat lade mumsen glide hen over
gulvet, og synes at der er kommet rigtig mange gode ideer på hvad det
kunne være..

Havde en veninde hvis kat også kørte mumsen kører hen over gulvet.
Grunden var at den havde (katte -) klamydia, og det kløede altså i
munsen, så den kørte hen over gulvet..

Klamydia hos katte er ikke det samme hos katte. Kan dog ikke lige helt
huske forskellen, men synes du skal få et tjek hos dyrelægen.. :)

:)

Jennifer

Fra : Niels Peter

Dato : 14-05-03 20:17

Jennifer Skjoldbro wrote:

> [...]
>
> Klamydia hos katte er ikke det samme hos katte. Kan dog ikke lige
> helt huske forskellen, men synes du skal få et tjek hos dyrelægen.. :)

Forskellen er, at hvor det hos mennesker er en kønssygdom, er det hos
katte fortrinsvis en en øjen- og luftvejslidelse.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Jennifer

Dato : 14-05-03 19:26

Hovsa, der skulle stå forskellen på mennesker og katte... Men det havde
i vel gættet?! :)

- Jennifer

Fra : Connie

Dato : 14-05-03 23:33

Connie wrote:

> [...]
> hende, men for første gang nogensinde, har jeg oplevet Luna hvæse af
> Mille, så jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der er noget

Hej igen Alle,

Jeg vil bare lige skynde mig at sige tusind tak til jer alle, for de gode
råd og idéer til, hvad der kunne være galt.

Luna er nu blevet sig selv igen. Glad, legesyg og drillesyg - og vasker sig
ikke mere så voldsomt, og numsegnidereriet er også stoppet. Så jeg håber på
og regner med, at det er et overstået kapitel... Men jeg vil selvfølgelig
holde et vågent øje med hende, for skulle problemet dukke op igen, ryger hun
afsted til dyrlægen med det samme. Men jeg synes bare lige I skulle ha' det
at vide

Så igen - tusind tak for hjælpen

Mange hilsener,
Connie