Troels Winther, Astrupgård
Fra : Karen Elvers

Dato : 12-05-03 22:18

Troels Winther født 1430/40, død 1503/14, var gårdmand på Astrupgård, Brøns
sogn, Hviding herred, Tønder amt. Kan nogle hjælpe mig med en tegning / foto
af den gård? Eller en beskrivelse af gården?

Med venlig hilsen
Karen

Se min side om slægtsforskning: http://home19.inet.tele.dk/slaegt/

Fra : Varla

Dato : 12-05-03 23:26

"Karen Elvers" skrev d. 12-05-03 22:18 dette indlæg :
> [...]
/ foto
> af den gård? Eller en beskrivelse af gården?

Jeg husker det desværre ikke med sikkerhed, men mener at kontorchef F.C.
Sommer i bogen "Slægten Astrup fra Astrupgaard" udgivet 1905 og kan
findes i Landsbibliotekets Magasin, har gengivet nogle
billeder/illustrationer af de meget senere "Astrup Vestergaard" og
"Astrup Østergaard" (den oprindelige Astrupgaard mener jeg ikke at have
set illustrationer af).

Den for mange år siden udskilte "Ullerupgaard" har jeg heller ikke set
illustrationer af.

Da det alt er baseret på hukommelsen, og set for flere år siden, må jeg
tage stærkt forbehold for rigtigheden.

Eventuelle andre kilder og/eller illustrationer ser jeg også gerne.
mvh /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 12-05-03 23:30

> [...]
> af den gård? Eller en beskrivelse af gården?
>
> Med venlig hilsen
> KarenVed at søge lidt på nettet finder jeg på følgende link:

http://home.online.no/~cfscheel/SL-AR.HTM

Astrup   Amundsen, O. Delphin: Slekten Astrup fra Astrupgaard
gjennom 550 år. 2. ajourførte og utvidede utgave. Oslo 1955.

167pp. (1. udgave ved F. C. Sommer: Slægten Astrup fra
Astrupgaard i Nordslesvig gennem fem Hundrede Aar. )
[**fb]

Den har jeg ikke set før, men måske der står noget.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 13-05-03 07:16

"Varla" skrev d. 12-05-03 23:30 dette indlæg :
Astrupgård,
> Brøns
> / foto

Jeg har på

http://bibliotek.dk

fundet:

Slekten Astrup fra Astrupgaard gjennom 550 år
ved O. Delphin Amundsen
2. ajourførte og utvidede utgave. 1955. 167 sider, slægtstavler,
illustreret
Forlag: s.n.
Emne: slægtstavler
Opstilling i folkebiblioteker: 99.9 Astrup

håber det kan være til hjælp.

mvh ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Bente Poulsen

Dato : 13-05-03 05:26

Hej Troels
Jeg er ikke helt sikker, men mener at der i nedenstående bog også er et
billede af Astrup gård, men du kan låne den på biblioteket
Venlig hilsen
Bente Poulsen

Slægten Bartholomæussen fra Astrup sogn : om Bartholomæus Nielsen,
født 1810, og hustru

deres forfædre og efterkommere

Nordisk Slægtsforskning Aps
1997. 339 sider, tavler, illustreret
Forlag: Nordisk Slægtsforskning ApS

Fra : Varla

Dato : 13-05-03 07:08

"Bente Poulsen" skrev d. 13-05-03 05:26 dette indlæg :

> [...]
> Venlig hilsen
> Bente Poulsen
>
> Slægten Bartholomæussen fra Astrup sogn : om Bartholomæus

Stednavnet Astrup er kendt i følgende sogne:

Aidt Sogn (Astrup) Houlbjerg herred, Viborg amt
Astrup Sogn, Ning herred, Aarhus amt
Astrup Sogn (Astrup) Hindsted herred, Aalborg amt
Astrup Sogn (Astrup) Ning herred, Aarhus amt
Astrup Sogn (Astrup) Vennebjerg herred, Hjørring amt
Bjergsted Sogn (Astrup) Skippinge herred, Holbæk amt
Bryndum Sogn (Astrup) Skast herred, Ribe amt
Brøns Sogn (Astrup) Hviding herred, Tønder amt
Faster Sogn (Astrup) Bølling herred, Ringkøbing amt
Giver Sogn (Astrup) Aars herred, Aalborg amt
Hee Sogn (Astrup) Hind herred, Ringkøbing amt
Hinge Sogn (Astrup) Lysgaard herred, Viborg amt
Skarresø Sogn (Astrup) Øster Lisbjerg herred, Randers amt
Velling Sogn (Astrup) Hind herred, Ringkøbing amt
Vestervig Sogn (Astrup) Refs herred, Thisted amt
Ødum Sogn (Astrup) Galten herred, Randers amt

Troels Winther er proband i 3-binds værket "10 generationer med rod i
marsken" skrevet af Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk.

Troels Winther var Herredsfoged på Astrupgård i Astrup ved Brøns i
Sønderjylland.

Der er altså ikke tale om noget sted i Astrup sogn, men i Brøns sogn.

Der er således heller ikke nogen sammenhæng med Søren Kierkegaard idet
han kom fra det "Astrupgård" der mig bekendt ligger i Ringkøbing amt (i
nærheden af Skjern),

mvh ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-05-03 08:39

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> skrev Tue, 13 May 2003 06:07:52 GMT

>Der er således heller ikke nogen sammenhæng med Søren Kierkegaard idet
>han kom fra det "Astrupgård" der mig bekendt ligger i Ringkøbing amt (i

Nae, det gjorde han nu ikke, han kom fra Sædding / Rækker Mølle. Men det
er rigtig nok at en gren af hans forslægt kommer fra Astrupgaard i
Faster sogn.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred