Rod i koden (endnu et newbie-spørgsmål)
Fra : Jesper Davidsen

Dato : 12-05-03 20:50

Hej

Jeg har nu om sider fået lavet min første asp side med hjælp fra html.dk's
tutorial, men....

Jeg har lidt bøvl med layoutet og vil derfor gerne se html-koden på det
endelige dokument. Når jeg vælger Vis - kilde er html koden bare temmelig
ulæselig. Alt teksten der er genereret af asp koden er uden linieskift.
spørgsmålet er så:

Hvordan sikrer jeg at jeg får et struktureret html dokument ud af en asp
side?

Jesper

Fra : Torben Brandt

Dato : 12-05-03 21:10

Jesper Davidsen wrote:
> [...]
> spørgsmålet er så:
>
> Hvordan sikrer jeg at jeg får et struktureret html dokument ud af en asp

Det er et velkendt problem, som jeg tror de fleste har været ude for :)
Jeg går ud fra du skriver html'en ud med Response.Write. Her skal du så
bare udskrive linieskift de passende steder.
Linieskift hedder vbCrLf i ASP. Et eksempel:
Response.Write "<h1>Overskrift</h1>" & vbCrLf & vbCrLf
Response.Write "Noget tekst, noget tekst, ...." & vbCrLf
Response.Write vbCrLf
Response.Write "Et nyt afsnit"

mvh Torben

Fra : Lise

Dato : 13-05-03 18:25

Torben skrev:
> [...]
>Response.Write "<h1>Overskrift</h1>" & vbCrLf & vbCrLf
>Response.Write "Noget tekst, noget tekst, ...." & vbCrLf

Du kan også bruge dine almindelig html-koder, blot du sætter dem i gåseøjne
som her:

Response.write "din tekst" & "<br>"

Det kan du iøvrigt gøre med alle html-koder

Mvh Lise

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-05-03 18:35

Torben Brandt wrote :

> [...]
> Response.Write "<h1>Overskrift</h1>" & vbCrLf & vbCrLf
> Response.Write "Noget tekst, noget tekst, ...." & vbCrLf

og nogen vil så indvende, at HTML ikke er beregnet til at blive læst af
mennesker - og at tilføjelse af linieskift vil medføre to ekstra tegn for
hver eneste linie i HTML-koden, som browseren skal bruge tid på at hente
ned.

Et eksempel på den ulæselige kode som en applikation kan finde på at
udskrive er fx www.asp-faq.dk ... men jeg synes nu hurtigt at man lærer
hvordan man hurtigt gør det læseligt via View/source og notepad.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-05-03 15:15

On Tue, 13 May 2003 17:34:41 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<j@stocholm.invalid> wrote:

>Torben Brandt wrote :
<snip>
<snip>

>og nogen vil så indvende, at HTML ikke er beregnet til at blive læst af
>mennesker

- mens andre så vil mene, at det ofte er mennesker, der skal finde
fejl i koden.
Personligt går jeg ind for, at man skriver et nogenlunde pænt og
struktureret HTML - ligesom man ville gøre, hvis man skrev det i
hånden. Det er en stor hjælp under fejlfinding.

>- og at tilføjelse af linieskift vil medføre to ekstra tegn for
>hver eneste linie i HTML-koden, som browseren skal bruge tid på at hente
>ned.

Nu er vi vist ude i de helt marginale argumenter

>Et eksempel på den ulæselige kode som en applikation kan finde på at
>udskrive er fx www.asp-faq.dk ...

Det er nu set værre andre steder. Her finder man trods alt noget så
luksuriøst som HTML_kommentarer:
<!-- Her starter Kategori tabellen -->

- jeg ville dog normalt lave linieskift efter tabelceller og -rækker
etc., men det er jo en smagssag.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj