Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
4-års sikker investering?
Fra : ps

Dato : 12-05-03 10:55

Det drejer sig om min datters børneopsparing. Der står pt. ca. 35.000, og da
den udløber allerede nu, hvor hun er 14, vil vi have disse penge sikkert
investeret indtil hun er 18, altså 4 år endnu.

Hvad kan anbefales? Nordea vil gerne have os i en investeringsgruppe
"danbonds", som - iflg. dem - skulle være noget af det mest sikre.
Men er der nogen, der har bedre forslag? Klart, at det skal være så sikkert
som muligt, da det er hendes børnepenge, der er tale om.

m.v.h.
P.sørensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-05-03 12:30

> Klart, at det skal være så sikkert
> som muligt, da det er hendes børnepenge, der er tale om.

Skal det være helt uden risiko så overvej at lade dem stå kontant på en
højrentekonto...

Fra : [DK]Garfield

Dato : 12-05-03 16:25

Ingen højrentekonto her...

Køb en 4,00% Nykredit 2007.

Udløber 01.01.2007 - så det er vel meget passende.

Garfield

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 16:51

ps wrote:

> Det drejer sig om min datters børneopsparing. Der står pt. ca. 35.000, og da
> den udløber allerede nu, hvor hun er 14, vil vi have disse penge sikkert
> investeret indtil hun er 18, altså 4 år endnu.

Du bør overveje at forlænge den med de minimum 7 år til hun er 21.

Både fordi det vil være bedre for jer begge at vente til hun er mere
afklaret om sin fremtid, og mest fordi du bliver beskattet af renteindtægterne
indtil hun bliver 18.

Men du kan godt investere børneopsparingen i obligationer, selvom de er
låst.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : ps

Dato : 12-05-03 18:06

Hvordan forholder disse ting sig til hinanden...kan det bedre betale sig
selv at købe sådanne obligationer, som foreslået, fremfor at gå med i den af
Nordea foreslåede invest. forening ("danbonds") ??
P.sørensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 18:19

ps wrote:

> Hvordan forholder disse ting sig til hinanden...kan det bedre betale sig
> selv at købe sådanne obligationer, som foreslået, fremfor at gå med i den af
> Nordea foreslåede invest. forening ("danbonds") ??

Det kan jeg fortælle dig med usvigelig sikkerhed om 7 år

Men med beløb omkring 50.000 kr er egen invest normalt billigere.
pga handelsomkostninger, genkøb, ups, gav lige en ide til tidligere
tråd, (børneopsparing)
køb skibskredit 2009, de har den fordel, at de først indløses ved udløb,
dvs, der er intet rente"underslæb".

Fra : nick

Dato : 13-05-03 14:46

"ps" <pbs@adslhome.dk> wrote in message news:<3ebf6f7d$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> En sikker investering er at fortsætte med at ha dem placeret på en
indlånskonto. Jeg kender ikke danbonds, men under alle omstændigheder
er prisfastsættelsen mere usikker på nye serie fremfor ældre og store
serier. Derfor hold dig til det sikre, det er alligevel begrænset,
hvor meget du kan tjene med det nuværende lave renteniveau.
Investering i andre obligationer kan måske godt gi dig et lidt højere
afkast (eller lavere), men omregnet i kr af de 35000 kr, er det ikke
risikoen værd, ihvertfald ikke med din risikoprofil.