Hjælp "ny" kat (lidt lang)
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 12-05-03 09:58

Hej.

Jeg så er jeg også stødt på en kat der lod til at være efterladt i en
skraldespand på en rasteplads langt uden for land, lov og ret. Da vi lige
havde været på udstilling med Mitzy havde vi både mad og en transport kasse
med. Den spise lige 100 g foder på ingen tid, og den er utrolig kælen. Så vi
endte med at tage den med hjem, har efterlyst den men hverken politiet eller
dyrens beskyttelse havde hørt om nogen der manglede en kat. Specielt
politiet var da ret ligeglad.
Men nu er mit spørgsmål hun er ikke en killing og hun spiser og drikker fint
og er begyndt at bevæge sig lidt rundt. Hun hvæsser af alle de andre dyr og
Mitzy er en smule bange for hende, mens Tarzo er ligeglad. Hunden går også
bare sin vej. Men der har ikke været nogen slagsmål i nu og de er allesammen
rundt om i huset og ingen lukkede døre.
Nu er mit spørgsmål: Hun vil ikke på kattebakken, men hun vil gerne besørge
udenfor i noget grus. Hvordan vænner jeg hende til kattebakken? Gider ikke
at skal gå tur med hende tre gange om dagen for at hun kan komme på
toilettet.
Der kommer billeder af hende i løbet af dagen inde på profilen.

Knus
Heidi

Fra : Inger og Jakob

Dato : 12-05-03 10:22

Hej

Vores kat løber ude, og hun vil helst også besørge udenfor. Det er sådan, at
hvis vi ikke er hjemme i flere timer, så holder hun sig så vidt muligt,
indtil vi kommer hjem og kan lukke hende ud, men hvis hun ikke har mulighed
for at komme ud, så bruger hun bakken til sidt. Hun brugte også bakken, da
hun var killing, så jeg tror det er et spørgsmål om vane. Måske er det også
bare et spørgsmål om vane med jeres kat, og løsningen er måske at sørge for
at bakken er dens eneste mulighed. Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Inger

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 12-05-03 10:23

Hej Inger.

Ja det var selvfølgelig en mulighed, men de to gang jeg har forbarmet mig og
givet hende sele på har hun holdt sig i 24 timer.

Knus
Heidi

Fra : Pia J

Dato : 12-05-03 12:12

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen(nospam)@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> udenfor i noget grus. Hvordan vænner jeg hende til kattebakken? Gider ikke
> at skal gå tur med hende tre gange om dagen for at hun kan komme på

Tillykke med lillesøster - håber hun viser sig som en ligeså kærlig og nem
kat som Muddi.

Både Mivs og Muddi har uden tøven brugt kattebakker første gang de kom
indenfor, men hvad med om du gik ned og hentede hendes favoritunderlag -
altså grus - og kom i en bakke til hende alene? Det kan jo være hun ikke kan
lide det der kunstige stads vi bruger. Og mine piger vil ikke bruge
drengenes bakke, hvis de kan slippe, så nu her efter operationen har Muddi
sin egen på badeværelset, hvor hun så kommer ud et par gange eller 5 i
døgnet. Af en eller anden grund vil hun heller ikke dele vandskål med de
andre!

:Pia

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 12-05-03 12:32

> Både Mivs og Muddi har uden tøven brugt kattebakker første gang de kom
> indenfor, men hvad med om du gik ned og hentede hendes favoritunderlag -
> altså grus - og kom i en bakke til hende alene?

Mange tak. Jo jeg havde selv tænkt på det med grusset og det ender det nok
også med.
Men ind til videre er hun ihvertfald dejlig nem.

Knus Heidi

Fra : Ragna

Dato : 12-05-03 15:37

>Mange tak. Jo jeg havde selv tænkt på det med grusset og det ender det
>nok også med

Vi havde engang det samme problem med en lille landbrugsmis, som i
begyndelsen ikke ville bruge andet end jord .
Efter et stykke tid blandede vi kattegrus i - lidt ad gangen, indtil bakkens
indhold var blevet rent kattegrus uden jord.

Fra : Frederiksen

Dato : 12-05-03 13:51

> [...]
> udenfor i noget grus. Hvordan vænner jeg hende til kattebakken? Gider ikke
> at skal gå tur med hende tre gange om dagen for at hun kan komme på

Når hun nu er en voksen kat, der tydeligvis er vant til at at være ude, er
det så ikke synd at gøre hende til indekat? Eller hvad siger I andre?

Mvh Maria

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-05-03 14:23

> Når hun nu er en voksen kat, der tydeligvis er vant til at at være ude, er
> det så ikke synd at gøre hende til indekat? Eller hvad siger I andre?

Alternativet var en skraldespand....
Så længe missen trives, så synes jeg at det er helt i orden. Hvis der senere
skulle vise sig adfærdsproblemer, så må man jo tage beslutningen op til
revurdering.
Jeg synes det er fint at Heidi har taget sådan en hitte-mis til sig og
prøver at få den til at trives.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Elwarth

Dato : 12-05-03 15:54

> Når hun nu er en voksen kat, der tydeligvis er vant til at at være ude, er
> det så ikke synd at gøre hende til indekat? Eller hvad siger I andre?

Hej Maria.
Det kommer meget an på den enkelte kat, tror jeg. Da vi gjorde Kitti til
indekat tog det laang tid (sådan husker jeg det i hvert fald) før hun
vænnede sig til det, så da var vi lige ved at give op. Men til sidst
accepterede hun, at sådan var det og fik sit gamle humør tilbage. Hvis hun
var blevet ved med at være sur og havde krævet at komme ud, så ville det
have været synd efter min mening.

Venligst
Dorthe

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-05-03 16:14

Maria skrev
<Når hun nu er en voksen kat, der tydeligvis er vant til at at være ude, er
det så ikke synd at gøre hende til indekat? Eller hvad siger I andre?>

Det er meget afhængigt af katten selv, jeg har mødt en
del katte som uden "større" problemer, affandt sig med
det og blev glade tilfredse indekatte, og man kan aldrig
vide hvilken gruppe en kat høre til før man prøver.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Some people have lives, others have cats.

Fra : Kate

Dato : 13-05-03 21:59

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Når hun nu er en voksen kat, der tydeligvis er vant til at at være
> ude, er det så ikke synd at gøre hende til indekat? Eller hvad
> siger I andre?

For næsten 11 år siden da jeg gjorde Johan og Sofie til indekatte,
efter at de i 2 år havde været ude/inde-katte, gjorde jeg mig egentligt
ikke de overvejelser. Johan var blevet skamferet, Sofie bidt og Ludvig
forsvandt for altid, ergo tog jeg dem ind. Det var mit held, indså jeg
langt senere, at de faktisk accepterede indelivet uden problemer.
Idag ville jeg bestemt overveje det nøjere.

Men som andre har svaret så kommer det helt an på katten, nogle som
Sofie tager det med ophøjet ro (Johan tæller ikke rigtigt fordi han var
syg i meget langt tid). Hvis min kat havde svært ved det ville jeg nok
lade den løbe, ikke uden angst, men kattens trivsel på komme først.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 14-05-03 06:39

> Når hun nu er en voksen kat, der tydeligvis er vant til at at være ude, er
> det så ikke synd at gøre hende til indekat? Eller hvad siger I andre?
>
> Mvh Maria

Hej Maria.

Jeg kan fortælle dig at indtil videre har Tox, det rigtig godt med at være
indenfor. Hun ikke engang tigger for at komme ud til trods for at Tarzo er
udekat og bliver lukket ud og ind 100 gange i løbet af en dag.
Hun ligger og hygger sig eller lege med en af baldrianpuderne eller hvæsser
af Mitzy eller hunden når de kommer for tæt på.
Så jeg har ikke de store problemer med det. Men jeg har nu hellere ikke sagt
at hun skulle være indekat, men hun skal først vænne sig til omgivelserne,
men hvis hun fortsætter med at tage det så fint ja så bliver hun indekat.

Knus
Heidi

Fra : Pia J

Dato : 14-05-03 07:14

> [...]
hvæsser
> af Mitzy eller hunden når de kommer for tæt på.

Man skulle tro de kunne tænke. "Fra skraldespand til luksushotel - hvor dum
er man så hvis man smutter igen? Aahh...." Hun lyder som en god misse.

:Pia

Fra : Jette

Dato : 12-05-03 21:22

"Heidi Bojsen" skrev:
> Jeg så er jeg også stødt på en kat der lod til at være efterladt i en
> skraldespand på en rasteplads langt uden for land, lov og ret.
[klip]

Jeg synes det er flot at I sådan uden videre har taget den stakkels mis til
Jer. Der må bestemt være højere magter der har holdt hånden over hende,
siden skæbnen ville at hun rendte ind i sådan nogle rare mennesker

Mvh. Jette

Fra : Georg

Dato : 14-05-03 19:33

Det varmer mit hjerte, at der er så rare mennesker. Katten vil elske jer for
jeres gerning. Håber i får mange sjove stunder med jeres lille ny..